Skackelträning!

Amk

Trådstartare
Nu kan min häst följande: tömkörning inkl.alla kommandon, stå still, dra pulkor och dra med draglinor. Själva dragandet går toppen, röstkommandon likaså.

Så nu är det bara det här med att sitta fast och skacklar som vi inte är klara med. Han står i rockarden, jag kan höja och sänka den. Han går med rockarden bakom sig, när någon håller i den. Jag har tidigare övat med en träslana på sidan, det har fungerat bra. Den har jag då fäst i däckeln, och låtit gå emot sidan på hästen.

Så, nu vill jag ha råd på hur jag ska fortsätta min inkörning. Ska jag fortsätta med en slana på en sida åt gången, kanske låta den släpa med? Det har jag gjort tidigare, och det har funkat bra. Ska jag sedan sätta fast en slana på vardera sida och ha medhjälpare som håller dem, som ett par lösa skacklar? Eller är det bättre att öva mer att gå i rockarden, fast den är lös? Är rätt tungt att gå och dra den bakom...;)

Vill jättegärna ha tips och goda råd!

Sv: Skackelträning!

Jag tycker att det låter som om han är mogen för att sättas för. Lycka till.

Låter jättebra det där:)
Har du haft en slana på varje sida samtidigt och övat svängar, så att det tar emot på hästens ben/nere på rumpan? Om du har en rockard som tar emot kan det vara bra.
Klarar ni det så tycker jag han är redo att spännas för;)

Lycka till:)

Jag har inte haft en slana på vardera sida. Tror att det kan vara bra övning!

Jag känner inte att han är redo att spännas för, eftersom han inte är helt avslappnad i rockarden. Får nog bli mer träning med slanorna, och sedan låta honom bli mer och mer van vid att stå/gå i rockarden.

Fortsätt då med slanor på vardera sida och i rockarden. Om ni tycker det är tungt att gå och dra rockarden, kan ni ha ett rep som ni håller fast rockarden i selen med. Knyter inte fast, utan bara håller i repet så hästen drar det mesta...lätt att släppa loss om det behövs.
Dessutom får hästen känna på lite av tyngden hur det känns när den är förspänd.

Ah, vad smart! Tack för tipset. Hur menar du att jag ska fästa slanorna i rockarden?:confused:

Tror hon menar att du kan ta en läderrem eller någon annan rem av något slag som du trär igenom dragringen och runt skakeln.. Sedan håller du bara ihop det med handen så är det bara släppa om det skulle hände något .. ;)
Hoppas det går bra för er!

Tror hon menar att du kan ta en läderrem eller någon annan rem av något slag som du trär igenom dragringen och runt skakeln.. Sedan håller du bara ihop det med handen så är det bara släppa om det skulle hände något .. ;)
Hoppas det går bra för er!

Så jag menade:bow:

Okej, Nu är jag med! Tyckte det verkade avancerat.... :rofl: :rofl:

Tack så hemskt mycket för alla tips, nu blir det till att öva! Om allt går vägen kommer jag förmodligen skryta med att ha kört in min arab på egen hand, men era tips är mycket värda!

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 827
Senast: gadriel
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 379
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna