Skackelsläpa, loksele, timmersax till shetlandsponny

Granbarr

Trådstartare
Jag är så sugen på att prova dra någon liten stock med någon av shettisarna. Hur hittar man bra utrusting? Båda är inkörda och jag har en fin bröstsele med lös brösta, däckel med två gjordar, baksele och draglinor men den känns inte helt optimal att dra stockar med. Kan man använda bara en svängel med en timmersax? Hjälp mig!
Finns det fler här som använder sin/sina shettisar till detta?

Sv: Skackelsläpa, loksele, timmersax till shetlandsponny

Jag personligen skulle inte släpa stock med annat än loksele, men lita inte för mycket på mig på den fronten för jag är en total-amatör när det gäller körning... :p

Det händer att vi drar hem en och annan stock från skogen med shettisarna här. Min utrustning är inte (heller) optimal, jag kikar lite smått efter en släpsax att använda. Men tills jag hittat en sådan binder jag helt enkelt fast stocken uppepå en svängel (urgammal, fanns på gården från tidigare ägare) och drar så. Att jag lägger stocken uppepå är för att den glider bättre på underlaget då, klarar att släpas över mindre stenar i skogen...

(filmsnutt från häromdagen http://youtu.be/tx4ithI1CIc )

Nya släpsaxar har jag inte hittat någon annanstans än överskottslagret i floby

Timmersax och skackelsläpa kan Bosse på Kallblodsstallet (googla "kallblodstallet") hjälpa dig med, beställde själv en timmersax modell mindre där igår.

Jag ska dra timmer med svängel och draglinor modell armé, med har fjording så jag vet inte vad man brukar ha till de små hästarna ;)

Hej. jag drar ris och stock med min shettis. har just börjat pröva detta. jag har turen att ha en extra kraftig bröst sele. inte dessa vanliga enkla svarta som finns i handeln. köpte min brösta på överskottslagret i Floby. Egentligen är den nog till stor häst , men med diverse justeringar funkar den bra.
jag har en timmersläde som är svetsad av en kille som gjorde den till sin shettis.
skickar gärna kort till dig om du vill se hur grejorna ser ut.
mvh Annki

Tittade in på kallblodsstallet.se och såg att det faktiskt var närmare mig än vad jag trodde! Kul

idag blev det premiärtur! Testade att dra en sliten gammal julgran och en liten smal stock som vägde kanske 4 kg. Använde draglinor av rep och svängel, funkade kanon! Nu är jag helt i extas och vill harva och köra par osv. Men jag får ta ett litet steg i taget och öva på mina små pinnar och grenar tills det känns som att det sitter. Den ene ponnyn är lite mer otålig när man ska fästa "virket" på svängeln än den andre, men jag antar att det ger med sig med mer arbete :)
Roligt är det iallafall!

Och här kommer en bild på Isor i arbete (är rätt stolt över min snygga splitsning av repet :D tänkte dra några varv med silvertejp över så att repet inte slits ut)
421825_10150707420525102_533385101_8991569_125071835_n.jpg

Nu när jag tittat runt lite så känns en lunningsbåge som en bra investering efter lokselen. Blir nog lättare att dra ris och fler småstockar med en sådan :)

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 280
Senast: Mezcal
·
Körning Har från flera håll nu fått höra att de enda lokselarna som duger något till är Tärnsjös. En ny Tärnsjösele ligger dock liiite över min...
Svar
11
· Visningar
6 004
Senast: agtatoon
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 345
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar