Skackelsläpa, loksele, timmersax till shetlandsponny

Granbarr

Trådstartare
Jag är så sugen på att prova dra någon liten stock med någon av shettisarna. Hur hittar man bra utrusting? Båda är inkörda och jag har en fin bröstsele med lös brösta, däckel med två gjordar, baksele och draglinor men den känns inte helt optimal att dra stockar med. Kan man använda bara en svängel med en timmersax? Hjälp mig!
Finns det fler här som använder sin/sina shettisar till detta?

Sv: Skackelsläpa, loksele, timmersax till shetlandsponny

Jag personligen skulle inte släpa stock med annat än loksele, men lita inte för mycket på mig på den fronten för jag är en total-amatör när det gäller körning... :p

Det händer att vi drar hem en och annan stock från skogen med shettisarna här. Min utrustning är inte (heller) optimal, jag kikar lite smått efter en släpsax att använda. Men tills jag hittat en sådan binder jag helt enkelt fast stocken uppepå en svängel (urgammal, fanns på gården från tidigare ägare) och drar så. Att jag lägger stocken uppepå är för att den glider bättre på underlaget då, klarar att släpas över mindre stenar i skogen...

(filmsnutt från häromdagen http://youtu.be/tx4ithI1CIc )

Nya släpsaxar har jag inte hittat någon annanstans än överskottslagret i floby

Timmersax och skackelsläpa kan Bosse på Kallblodsstallet (googla "kallblodstallet") hjälpa dig med, beställde själv en timmersax modell mindre där igår.

Jag ska dra timmer med svängel och draglinor modell armé, med har fjording så jag vet inte vad man brukar ha till de små hästarna ;)

Hej. jag drar ris och stock med min shettis. har just börjat pröva detta. jag har turen att ha en extra kraftig bröst sele. inte dessa vanliga enkla svarta som finns i handeln. köpte min brösta på överskottslagret i Floby. Egentligen är den nog till stor häst , men med diverse justeringar funkar den bra.
jag har en timmersläde som är svetsad av en kille som gjorde den till sin shettis.