Ska sko idag

Shaggy

Trådstartare
Efter att i snart en vecka försökt få tag i hovslagaren så fick jag tillslut en tid idag. Skoningen vara redan bokad men eftersom skorna tagit slut så blev det nödvändigt att sko i förtid.
Frågan är nu hur jag ska sko. Det är ungefär 6,5 vecka sedan jag skodde sist och skorna var mer eller mindre slut redan för 2 veckor sedan. Ska jag be hovslagaren lägga på en hårdmetallsvets i tån? Hon ska tåriktas något vilket vi glömde förra gången.
Igår när jag red så var hon extremt hovöm på grusigt underlag. Hon brukar aldrig reagera på grus ivanliga fall men igår var det hopplöst. Ska det vara nödvändigt att sko med sulor eller kan man ta förgivet att det beror på de extremt slitna skorna tillsammans med att hovväggen på vf:s insida har hamnat utanför skon? Hon ömmar mest på vf. Hästen är egentligen inte trångt skodd men hovis vill ha insidan av hoven något brantare mot marken och lägger därför inte ut skon lika mycket där. Nu har hon bara 2 sömmar kvar på insidan av den skon och därmed får ju hoven chanse att flyta iväg igen.
Vill gärna ha lite konstruktiva tankar. Undanber mig dock förslag om byte av hovslagare och att hästen ska gå barfota :bow:.
 
Sv: Ska sko idag

varför vill hovis ha insidan brantare emot marken?? blev lite nyfiken..

feåga hovis i första hand vad h*n rekommenderar om h*n känner din häst å har skott ett tag måste hovis kunna komma med ideer..
 
Sv: Ska sko idag

Anledningen till att vi vill ha insidan något brantare är för att den flyter iväg. Vanligen är det så att insidan är något brantare än utsidan (enligt det jag fått lära mig). Min häst har en mycket fin högerframhov och en mycket fin vänsterframhov problemet är att de sitter på fel ben. Hästen är inåttåad och lyfter alltså foten in mot skenbenet om då hoven flyter iväg inåt är det inte många millimeter kvar innan hon slår i.
Vi skodde utan sulor och hoppas på att slippa slå på sådana. Sulorna var framme men vi beslutade att vänta 1,5 vecka när han ändå ska till stallet och sko igen, är hon fortfarande öm då så blir det sulor men ingen av oss vill det. Risken med sulor är ju att hon blir ännu mer ömfotad. Innan beslutet togs kollade vi igenom hoven med en visitertång utan att få mer än en yttepytteliten reaktion så troligen handlade det om hovväggen som hamnat utanför skon som ställde till det (hoppas).
 
Sv: Ska sko idag

min häst är extremt inåttåad.. (en hovis i närheten har använd henne som exempel när han visat sina lärlingar hur mycket inåttåad en häst kan vara) . de enda han och min hovis sagt om hennes hovar är att man absolut inte får börja korrigera något på hoven för att räta upp henne. utan att man måste sko hoven i de läget/vinkeln den hamnar när den sätts i marken. måste fråga min hovis om hon hört at insidan är bredare... har blivit intresserad å mera nyfiken på sistonde om hästarnas hovar.. funderar på att börja lite mera med de.. tappskor kan jag slå på och ta av skor kan jag oxå men sen att rikta och raspa hovaran .. de är ett kapitel för sig.. oj hamnade lite off topic
 
Sv: Ska sko idag

hmm, om din häst har så mycket problem så att hovisen måste hålla på och trixa med skorna kanske du ska testa nåt nytt? varför inte barfota?
En frisk hästs hovar ska inte bara flyta ut sådär, då är det något som är fel. och eftersom det inte verkar ha blivit bättre förslår jag att du tar kontakt med en hovvårdare istället för en hovslagare :) kram
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 018
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 332
Senast: mackan
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 433
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp