Sv: Ska rida för första gången på 3 år.
Läs lite snabbt om Centrerad ridning. Det innehåller bara sådana tips för att göra din ridningen och framförallt sitsen bättre.
Ex. När du sitter på hästen, tänk dig att dina ben är så långa att du står med fötterna på marken, tryck inte ner fötterna med kraft för det, bara se det framför dig.
Andas med magen, inte med bröstkorgen. Bra ridning handlar helt om att man ska vara lugn och avslappnad, andas man med bröstkorgen måste man spänna sig för att dra in luft, andas man med magen slappnar man av och diafragman drar in luften automatiskt.
Från knät och ner ska du vara helt avslappnad, spänn inte fötterna, slappanard u av ska tårna peka rakt fram. Tryck inte ner hälen, fotsulan ska vara helt plan, trycker du ner hälen för mycket blir ditt centrum felaktigt samt att du spänner fötterna vilket du inte ska göra.
Hitta din mittpunkt, ditt centrum. Om du pekar med fingret några centimeter nedanför naveln, pekar du mitt på din mittpunkt, ditt centrum, det är din tyngdpunkt.
Fall inte bak eller fram med bäckenet, sitt inte som på en stol och luta bäckenet bakåt, då blir din tyngdpunkt helt fel. Rulla fram på sittbenen så att bäckenet blir helt rakt. (alltså dina höfter) När man gör så att ryggen blir svank pekar ditt bäckene fram, kupar du ryggen pekar det bak.
Tänk på att din hälknöl ska vara under en rak linje från din höft. Det ska gå en rak linje mellan axel-höft-hälknöl. Sitter man med fötterna längre fram sitter man i stolsits och sitter inte lodrätt.
Håll inte andan när du rider, det är jätteviktigt, håller du andan, gör hästen också det kan man säga, hästen blir spänd och kan börja se "spöken" alltså blir rädd för saker. Jag har själv upptäckt att jag håller andan när jag travar över bommar, för att träna bort något sådant kan man exempelvis prata samtidigt, då är det omöjligt att hålla andan. ^^
Från hästens bett genom tygeln, genom din arm till armbågen ska det vara en rak linje. Tygeln är bara en förlängning av dina armar och ska inte ha "veck" någonstans. Alltså där du håller i tygeln ska det inte bli ett v. Tygeln och armen ska bilda en rät linje ner till bettet.
Om du har tendens att ramla fram, fokusera på att hålla tillbaka axlarna, själv trillar jag fram för mycket i galoppen, men tänker jag bara på att hålla tillbaka axlarna sitter jag lodrätt.
När du rider lätt i traven ska du tänka på att ställa dig så lite som möjligt från sadeln, man ska egentligen inte "lämna" hästen när man rider alls, därför när du rider lätt ska det endast få plats en flat hand mellan sadelns säte och din rumpa.
När du fattar galoppskänkel är det inte en fot fram och en bak!! Det är bara ett uttal man använder sig på ridskolor för att barnen ska lära sig snabbare. Om vi tänker oss att vi ska fatta höger galopp, då sitter vi djupt ner i sadeln, för bak vänster fot ca 5cm, höger fot stannar där den är!! Samtidigt som man trycker med endast vänster fot trycker man höger höft snett framåt till höger! Det är en korrekt galoppfattning.
När du håller i tyglarna ska hanlederna inte vara böjda på något sätt samt att knogen till ditt pekfinger eller tummen ska vara högsta punkten. man ska alltså inte vrida händerna så att knogarna är uppåt, det gör att dina ben innuti armen skruvar sig och gör att du blir mycket starkare, vilken man absolut inte ska vara eftersom man inte rider med styrka!
Ha alltid en precis kontakt med bettet, tyglarna ska inte slaka, men man ska inte ha kortare tyglar än en precis lätt kontakt, har man kortare tyglar heter det ju att man rider med en hård hand. Rider man med en hård hand på hästar orsakar det att hästen i nästan alla fall får spänningshuvudverk, vilket gör att man får en häst som är sur och inte vill arbeta.
Rid och hantera hästar med lätthet! Jag går alltid efter ett ordspråk- Där kunskapen slutat tar våldet vid! Man vill ju ha en känslig häst, men hästen blir inte känslig om man tar i, då blir den bara "döv" mot dina hjälper. Alltså, ju försiktigare hjälper du gör, ju känsligare kommer hästen att bli.
Om inte hästen gör som du ber den, ex om du ska göra en skänkelvikning och hästen inte gör det, är det för att hästen inte förstått vad du menar. Sluta inte då förän hästen gjort det du bett den om, men be den tydligare. Skulle min häst inte göra skänkelvikning när jag ber den, tar jag och gör halt, tar spöt i min hand där hästen "går ifrån" och pekar lätt med spöt på bogen tills hästen tar ett steg från spöt. När hästen bara tagit ett steg berömer jag och rider vidare, jag kan egentligen inte be den flytta sidvärts fler steg då hästen faktiskt gjorde som jag ville, hästen förstår ju inte hur många steg jag tänkt mig! Skulle hästen inte förstå än hade jag hoppat av och petat på hästen från marken tills den flyttat ett steg sidvärts. Det jag vill mena är att aldrig bli irriterad eller arg för att hästen inte gör som du vill, den förstår bara inte. Alltså måste man förtydliga vad man vill tills hästen förstår, och då kommer den förstå mycket bättre nästa gång.
Nu vet ju inte jag hur långt du kommit i din ridning, men när man pratar om att hästen ska gå i "form" eller på "tygeln" är det absolut förbjudet att såga hästen. Sågning är rörelser man gör med tyglarna eller med skänklarna för att hästen ska böja på halsen. Detta gör att hästen hamnar i en fel form som är mycket skadlig för hästen. Hästen måste hitta sin egen form och det är inte allt mycket ryttaren kan göra för att hästen ska gå i form, man vill att hästen ska söka sig framåt-nedåt för att kunna slappna av i ryggen, hästens rygg och mun hänger ihop, slappnar hästen av i ryggen slappnar den av i munnen, om en häst är spänd i munnen kommer den bara att hänga på bettet. Man vill aldrig att hästen ska "släppa" betett, hästen ska söka sig framåt-nedåt och ta ett lätt stöd mot betett. Det är början till att hästen går i form.
När hästen går i form ska man kunna ha helt lösa tyglar och hästen ska inte gå ur sin form när man fortfarande jobbar, sträcker hästen ut halsen direkt man ger mer tygel när ni fortfarande jobbar har inte hästen gått i rätt form, eller inte i form över huvud taget.
Låt hästen pausa i träningen vilket också fungerar som belöning till att hästen gjort rätt eller varit duktig. Skritta ett varv på långa tyglar och börja sedan träna igen.
Hoppas tipsen är till belåtenhet! ^^ Lycka till med ridningen!
Hälsningar Elin