ska provrida häst imorrn(lördag)

jenny82

Trådstartare
Det är ett halvblod av den lite grövre modellen, hon är 14 år. Hon som äger hästen säger att hon är lite tung i handen när man rider, speciellt i galoppen. Detta är inget jag är van vid, så nu behöver jag lite tips om hur jag ska rida henne rätt...jag antar att mycket förhållningar är bra och tempoväxlingar, men finns det mer?
Tacksam för svar.

Sv: ska provrida häst imorrn(lördag)

Mjuka händer är viktigt.
Så du inte sitter och försöker "hålla upp" och bära runt på hästen.
Rid mycket med sätet. Försök få förhållningar, halter, halvhalter och övergångar att gå igenom i sätet.

driv fram till handen. håller med föregående: mjuka händer. rid loss hästen mjukt med sätet och skänklarna (vaderna), ha en stadig yttersida och lek med fingrarna. på så sätt får du bjudningen och då även en mjuk & stadig form. du ska inte bära hästen, den ska bära dig. :smirk:

Kom ihåg, att har du ett kylskåp i vardera handen så sitter problemet där bak, väldigt sällan i handen.

Jag skulle vilja påstå att när en häst blir tung i handen så har den fallit fram på bogarna och då behöver "motorn", mer enerig så bakbenen kan komma inunder hästen och på så sätt lyfta framdelen.

Det har inget med hårda eller mjuka händer att göra.

Jag erbjuder alltid hästen ett gott stöd i handen, heldre än att man blir för mjuk. Skulle hästen då utnyttja mej som "bärhjälp", så knackar jag till den med skänkeln så bakbenen aktiveras och framdelen får ett lyft. Är hästen då oriden så far den antagligen iväg en liten bit, det bryr jag mig mindre om bara den lättar av fram. Då förhåller jag med tygeln tills den galopperar som vanligt igen.
Sen kan man få göra om den här proceduren ett par gånger (eller ett par hundra gånger på en oriden häst).

Men tanken är ju att den ska bära sig själv, och inte att du ska bära omkring på den. Och bärig kan den bara bli om du aktiverar baken.

Kom ihåg, att har du ett kylskåp i vardera handen så sitter problemet där bak, väldigt sällan i handen.

Jag skulle vilja påstå att när en häst blir tung i handen så har den fallit fram på bogarna och då behöver "motorn", mer enerig så bakbenen kan komma inunder hästen och på så sätt lyfta framdelen.

Jag erbjuder alltid hästen ett gott stöd i handen, heldre än att man blir för mjuk. Skulle hästen då utnyttja mej som "bärhjälp", så knackar jag till den med skänkeln så bakbenen aktiveras och framdelen får ett lyft. Är hästen då oriden så far den antagligen iväg en liten bit, det bryr jag mig mindre om bara den lättar av fram. Då förhåller jag med tygeln tills den galopperar som vanligt igen.
Sen kan man få göra om den här proceduren ett par gånger (eller ett par hundra gånger på en oriden häst).

Men tanken är ju att den ska bära sig själv, och inte att du ska bära omkring på den. Och bärig kan den bara bli om du aktiverar baken.

Tack för era svar.
Ska tänka lite mer på det "blandrastik" säger. Men det går att träna bort då iaf, det är ju skönt.

håller med dig till hundra procent om att aktivera bakdelen. men med en hård hand kan du aldrig få hästen att lätta fram. det blir en ond cirkel: aktiverar du bakbenen ska hästen få stöd fram i den yttre handen. men är handen passiv och hård blir hästen likaså och det blir ingen äkta bjudning eller form. hästen kommer, hur mkt du än driver komb med en hård hand, "knipsa" av ryggen och bära dig på framdelen. alltså kan du aldrig få bort tyngden/draget i handen genom att rida så.

håller med dig till hundra procent om att aktivera bakdelen. men med en hård hand kan du aldrig få hästen att lätta fram. det blir en ond cirkel: aktiverar du bakbenen ska hästen få stöd fram i den yttre handen. men är handen passiv och hård blir hästen likaså och det blir ingen äkta bjudning eller form. hästen kommer, hur mkt du än driver komb med en hård hand, "knipsa" av ryggen och bära dig på framdelen. alltså kan du aldrig få bort tyngden/draget i handen genom att rida så.

Nej, självklart är hårda händer inget att sträva efter. Men många gånger tycker jag att jag ser framförallt för glappa händer, då man engentligen har strävan att rida mjukt. Konsten blir ju att erbjuda ett fast och trevligt stöd utan att man halar och drar.
Så vi är helt överens.

Håller med om att bakdelen lär behöva en aktivering, och att hårda händer inte löser något.

Men jag fick veta av en westerninstruktör, att om min häst skulle bli tung fram, skulle vi även byta till ett mildare bett, vet inte hr det hjälper men det sa han till mig iaf!

Nu har jag provat hästen, och jag kan inte hålla med ägaren om att hon är tung i handen, snarare stum i munnen. Och det var hon i alla gångarterna. Ägaren förklarade typ hur man skulle göra och det var så här: att lyssnar hon inte så ta hårdare i hennes mun och sen när hon lyssnar så bli mjukare...jag tror dock att hästen har problem med munnen, hon röck även tyglarna ur handen på mig ett flertal ggr. Kanske ska tillägga att hon rids på 2-delat tränsbett och aachennosgrimma med snokrem, enligt mig var bettet för långt, men det kanske inte gör så mycket.
Men visst så vart hon mjukare efter att ha jobbat lite på volter. Men hon hade ingen vidare bra form, gick med huvudet högt, och det gör hon tydligen jämt eftersom att hon hade martingal vid vanligt arbete.
Det var en till som provred samtidigt och hon gick likadant då:/

Denna häst är för utlåning under minst 1 år, vad hade ni gjort? Jättetrevlig häst annars, lugn och trygg, men lite av en ridkskolehäst tyvärr, dock ingen läromästare. Ägaren ville även att fodervärden skulle betala försäkringen på hästen på 400 kr i månaden, hur vanligt är det? Jag har inte hört talats om att fodervärden ska stå för det iaf, säkert olika för alla iofs:cool:

Men jag ska väl fundera lite, men allas råd är välkomna.

Vi lånade ut en fjording, när vi köpte ny häst.. (två ägare), hon fick stå för försäkringen, men fjordingen fick även fång när honv a hos dem, trots att vi sagt att hon inte fick gå på ngt kraftigt bete alls.

I övrigt, denna häst kanske inte trivs med bett, och hon behöver kanske inte martingal?
Jag har förbygel, plus martingal på min häst, vilket jag har märkt nu, har lett till att han försöker dra upp huvudet mer än vad han gjorde när han inte hade martingalen.
Jag är itne så bra på det där med stum i munnen, men det borde väl gå att få henne till en rolig häst. Behöver ju inte rida henne som ägaren vill.. Du kanske kommer åt henne på ett annat sätt när ni lärt känna varandra ?

Svårt det där, men lycka till!

Nu har jag provat hästen, och jag kan inte hålla med ägaren om att hon är tung i handen, snarare stum i munnen. Och det var hon i alla gångarterna. Ägaren förklarade typ hur man skulle göra och det var så här: att lyssnar hon inte så ta hårdare i hennes mun och sen när hon lyssnar så bli mjukare...jag tror dock att hästen har problem med munnen, hon röck även tyglarna ur handen på mig ett flertal ggr.

Det där låter inte bra. hur gammal är hästen? har den blivit riden på det sättet du beskriver en längre tid kommer det krävas en hel del arbete för att få bort det. ta inte hårdare i munnen. driv istället fram till handen och ha hela tiden en mjuk hand med precis lagom kontakt.
kanske är det så att hästen behöver tandraspning? jag vet en häst med jättevassa tänder som blev helt stum i munnen.
om jag var du så skulle jag fundera över om du verkligen tyckte om hästens personlighet, dvs om det "klickade" mellan er. gjorde det det så tycker jag garanterat att du ska ta hem den, för problemet med munnen kommer lösa sig om du bara rider rätt.

Ska kolla på samma häst under kommande vecka, nu vet jag vad jag har att vänta, hehe ;)

Ska kolla på samma häst under kommande vecka, nu vet jag vad jag har att vänta, hehe ;)

Haha, vilket samanträffande;)
Lycka till!
Den s.k paddocken var inte mycket att rida i tyvärr. Men som sagt, en trevlig och trygg häst.

Det där låter inte bra. hur gammal är hästen? har den blivit riden på det sättet du beskriver en längre tid kommer det krävas en hel del arbete för att få bort det. ta inte hårdare i munnen. driv istället fram till handen och ha hela tiden en mjuk hand med precis lagom kontakt.
kanske är det så att hästen behöver tandraspning? jag vet en häst med jättevassa tänder som blev helt stum i munnen.
om jag var du så skulle jag fundera över om du verkligen tyckte om hästens personlighet, dvs om det "klickade" mellan er. gjorde det det så tycker jag garanterat att du ska ta hem den, för problemet med munnen kommer lösa sig om du bara rider rätt.

Hästen är 14 år och har gått som turridningshäst i holland. Har endast varit i sverige i 3 år.
Alltså om det "klickade"? Bra fråga:crazy: Det jag tyckte var bra är att hästen är trygg och orädd. Men träningsmässigt så vet jag inte. Men visst, efter mycket träning så löser sig det mesta. Men sen är det ju absolut inte säkert att hon skulle välja mig heller.

Jag kanske ska tipsa henne om att ta ut en hästtandläkare. Men jag vet att min förra häst som var 4 år, jag hade ute en hästtandläkare och min han var jättelätt i munnen innan, och efter raspningen så vart han stum:confused: Helkonstigt...tror inte att den tandläkaren var mycket att ha iofs.

Nu har jag varit och ridit. Upplevde inte alls att hästen var stum i munnen, snarare så att hon var så pass känslig att hon försvarade sig bara man tog lite för hårt i henne. Jag provade att rida på rätt så lösa tyglar och då behövde man bara krama jättelätt för att hon skulle göra en halvhalt eller ett avbrott. Hon var riktigt stel men man fick lirka lite med henne så släppte det. Slappnade av och gick inte med huvudet högt (jo lite då och då när jag klantade mej :p ), i skritt och trav fick jag till några bra varv. I galopp... my my my...

Hon var jätteglad i att hoppa, verkligen älskade det kändes det som.

Jag tyckte hon såg ut att vara äldre än 14. Om jag vill ha henne (tvekar med tanke på vilken form hon var i och det här med munnen, det var typ omöjligt att göra skänkelvikningar för att hon inte kunde ta stöd) kommer jag nog kräva ålderskontroll och att Torbjörn får kolla henne i munnen. Hon var så himla snäll och jag såg bilder från förra sommaren då hon varit igång mer och då såg hon fin ut... Så jag är lite kluven men ägaren verkade gilla mej så jag kan nog få henne om jag vill.. hehe:p

Jag tyckte hon såg ut att vara äldre än 14. Om jag vill ha henne (tvekar med tanke på vilken form hon var i och det här med munnen, det var typ omöjligt att göra skänkelvikningar för att hon inte kunde ta stöd) kommer jag nog kräva ålderskontroll
Hade hästen inga papper?

Jo, pass och allt var i ordning men hon såg verkligen äldre ut och veterinären kan ju kolla lite i munnen vid besiktningen.

Ska försöka lägga ut film senare om någon skulle vara intresserad :bump:

http://media.putfile.com/Zandy

Sådär, ni får gärna kommentera, ägaren hörde av sig igår och undrade om jag ville ha hästen men jag funderar fortfarande.. Så om ni har något att säga är ni till hjälp :bump:

Jag sitter som en kratta och hästen var assvår att få lösgjord men himla hoppglad.. Om det blir något ska Torbjörn få kolla henne i munnen...

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju svårt att säga vad som beror på hästen, och vad ryttaren gör.

Jag tycker iaf. att den arbetar minimalt med bakbenen, går "struttigt", och ser allmänt spänd ut. Verkar antingen som att den inte förstår vad som krävs, att ryttaren inte låter den slappna av, eller att de helt enkelt blivit sådan av andra anledningar. Det går säkert att ordna med träning, frågan är väl om man som fodervärd har lust att lägga ned den energin på någon annans häst.

Inget ont mot dig som red alltså- men för mig är det inte en välriden, avslappnad häst.

Kan jag hålla med om.. tror inte det blir något..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama