Ska ögon se ut såhär?

yodadog

Trådstartare
Har försökt måla en bild i paint på hur min foderhästs ögon ser ut. Kollade i ögonen idag i solljuset och fick för mig att nåt ser mycket märkligt ut.
Ska ögon se ut såhär?
(Bilden är lite liten men ni kanske kan zooma in!)
gon_53657064.png

Det jag menar är de bruna, oregelbundna fläckar i mitten av ögonen. Eller ja, på riktigt ser det inte ut som fläckar, det ser mer tredimensionellt ut. Som lerklumpar som utsöndrats ur pupillen ungefär.
På det ögat med störst fläck i vet jag att han ser dåligt men vet ej varför.

Ska det verkligen se ut såhär?

Sv: Ska ögon se ut såhär?

Åh vilken tur! Kan inte minnas att jag har tittat så noga i hästögon förut.

Men vad är det som gör att det ser ut så då? Såg så lustigt ut med lite random fläckar liksom.

Hejan!
När jag köpte min förra Arabvalack såg jag precis som du beskriver runda grejer i ögat och tog dit en vet. som kollade. Han hade dessutom med sig en bok om just såna Cystor. Men de är helt ofarliga sa han. Han kollade och jämförde och sa även att de är mycket vanliga hos hästar men ofarliga och att de inte påverkar synen nåt alls:) Lycka till!!

var inte orolig, det är melaninet som gör det eller så är det ett vanligt födelsemärke i ögat.

Inga födelsemärken, men däremot en naturlig form på iris hos häst. De små klumparna sägs wara designade för att att skugga lite.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 495
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar