U
UlleGull
Har en son som fyller 13 år nästa år som fick diagnosen svår AD/HD då han var 6 år gammal. Sedan dess har jag kämpat för hans rätt i skolan i flera år.
Gick först i en skola som fungerade relativt bra så båda lärarna under den skoltiden hade full förståelse för min sons diagnos. Likaså hans klasskamrater som accepterade honom för den han var.
Sista året på den skolan så fick han även stor del av skoltiden arbeta i en liten grupp med spec lärare.
För 1 och 1/2 år sedan fick vi veta att skolan skulle rivas och alla barn var tvugna att söka sig till nya skolor.
Blev då självklart den skolan som låg närmast till från vårt hem.
Han kommer till en ny klass med icke förstående lärare och 26 barn i klassen där han är den enda svenska pojken.
Är inte rasist men de blev ju så att hamnade han i konflikt med någon av killarna så tog ju alla killar den utlänska killens parti även om de var han som startade de hela.
Min son mådde dåligt och grät och vägrade gå till skolan, jag fick även vara med honom under 1 vecka för att försöka hjälpa till.
Bad om resurs vilket de inte jade råd till.
Till slut kommer hans gamla lärare från förra skolan in i klassen för att avlasta och hjälpa till, trodde ju då att de var främst för min sons skulle, men icke de belv för hela klassen.
Han hade 1 års helvete.
Till slut ville rektorn flytta honom till en annan skola här i kommunen vilket jag var tveksam till då jag hört att den var för barn med psykosociala probelm.
Vilket inte stämmde helt säjer rektorn och även rektorn från den andra skolan.
Så efter mycket om och men började han där.
Där är de 8 barn på 5 lärare mycket bra tänkte jag och i de stora hela har de fungerat.
Men så igår urartade ett bråk på skolan sonen var arg, sparkade på lärarna och kastade stolar omkring sig och sparkade på dörrar och möbeler.
Slutade med att de skickade hem han till mig och idag har vi haft ett möte.
Då vi pratat en stund så skulle min son gå iväg och jag fick prata med en av hans lärare. Varpå denna lärare säjer att detta är ju en skola för barn med psykosociala problem och de har ju absolut inte din son han har ju en diagnos.
Vilket de visste från början.
Han börjar även svamla om att min son kanske inte passar i denna skola och borde igentligen gå i en skola för barn med AD/HD.
Så mu låter de återigen som om de vill flytta min son och jag förstår inte hur de kan göra så här mot han. Då rutiner är de viktigaste av allt för honom.
Är så trött på hur han ska bli behandlad och då får väl lärarena lära sig isatället hur de ska hantera min son.
När jag dessutom var tveksam från början till att låta honom gå här.
Och tog upåp just detta med att han har ju en diagnos och inte psykosociala promlem.
Så nu vet jag varken ut eller in, min sons lärare skulle prata med rektorn och kolla upp om de finns en skola i vår kommun för barn med AD/HD.
Men varför kunde de inte göra de på en gång. Ska han bli en vandringspokla nu så är jag rädd för att problemen kring honom kommer bli värre en var de är.
Gick först i en skola som fungerade relativt bra så båda lärarna under den skoltiden hade full förståelse för min sons diagnos. Likaså hans klasskamrater som accepterade honom för den han var.
Sista året på den skolan så fick han även stor del av skoltiden arbeta i en liten grupp med spec lärare.
För 1 och 1/2 år sedan fick vi veta att skolan skulle rivas och alla barn var tvugna att söka sig till nya skolor.
Blev då självklart den skolan som låg närmast till från vårt hem.
Han kommer till en ny klass med icke förstående lärare och 26 barn i klassen där han är den enda svenska pojken.
Är inte rasist men de blev ju så att hamnade han i konflikt med någon av killarna så tog ju alla killar den utlänska killens parti även om de var han som startade de hela.
Min son mådde dåligt och grät och vägrade gå till skolan, jag fick även vara med honom under 1 vecka för att försöka hjälpa till.
Bad om resurs vilket de inte jade råd till.
Till slut kommer hans gamla lärare från förra skolan in i klassen för att avlasta och hjälpa till, trodde ju då att de var främst för min sons skulle, men icke de belv för hela klassen.
Han hade 1 års helvete.
Till slut ville rektorn flytta honom till en annan skola här i kommunen vilket jag var tveksam till då jag hört att den var för barn med psykosociala probelm.
Vilket inte stämmde helt säjer rektorn och även rektorn från den andra skolan.
Så efter mycket om och men började han där.
Där är de 8 barn på 5 lärare mycket bra tänkte jag och i de stora hela har de fungerat.
Men så igår urartade ett bråk på skolan sonen var arg, sparkade på lärarna och kastade stolar omkring sig och sparkade på dörrar och möbeler.
Slutade med att de skickade hem han till mig och idag har vi haft ett möte.
Då vi pratat en stund så skulle min son gå iväg och jag fick prata med en av hans lärare. Varpå denna lärare säjer att detta är ju en skola för barn med psykosociala problem och de har ju absolut inte din son han har ju en diagnos.
Vilket de visste från början.
Han börjar även svamla om att min son kanske inte passar i denna skola och borde igentligen gå i en skola för barn med AD/HD.
Så mu låter de återigen som om de vill flytta min son och jag förstår inte hur de kan göra så här mot han. Då rutiner är de viktigaste av allt för honom.
Är så trött på hur han ska bli behandlad och då får väl lärarena lära sig isatället hur de ska hantera min son.
När jag dessutom var tveksam från början till att låta honom gå här.
Och tog upåp just detta med att han har ju en diagnos och inte psykosociala promlem.
Så nu vet jag varken ut eller in, min sons lärare skulle prata med rektorn och kolla upp om de finns en skola i vår kommun för barn med AD/HD.
Men varför kunde de inte göra de på en gång. Ska han bli en vandringspokla nu så är jag rädd för att problemen kring honom kommer bli värre en var de är.