Ska man säga till eller inte???

WildWilma

Trådstartare
Undrar vad man ska göra om man ser någon rida fram en halt häst som uppenberligen ska starta i klassen??

Var på en lokal tävlig för någon vecka sen och skulle starta två 1m. Till båda klasserna red jag fram tillsammans med en tjej på en brun valack som jag tyckte var tydligt halt på vänster bak i trav.

Tänkte först att det säkert bara är en rörelsestörning som värmer ur men till andra klassen ser den likadan ut och då sitter mamman på hästen och ska korrigera(tror inte det gick nå vidare i första klassen). Då var jag jättenära att rida fram till henne och säga att jag inte tyckte hästen såg fräsch ut men fegade ur :(.

Hade lite dåligt samvete efteråt men är ändå förvånad att ingen annan verkade bry sig då det var mycket folk som var där under framridningen till andra klassen :confused:

Sv: Ska man säga till eller inte???

ser man en halt häst tycker jag absolut att man ska säga till.:eek:

Tycker också man ska säga till!
Åtminstonde påpeka att du tycker hästen ser halt ut.

Det var precis vad jag tänkte göra men det dåliga självförtroendet tog över :crazy:

Var rädda att jag bara skulle bli tillsagd att sköta mitt eget och inte lägga mig i.

Det är inte första gången jag ser en ofräsch häst på tävling men på den här var det så tydligt att de måste ha märkt det själva :mad:

Den kanske hade nån rörelsestörning som den inte hade ont av vad vet jag men med tanke på att det inte verkar ha gått nå vidare alls för dem i nån av klasserna(såg tyvärr inte när den hoppade på banan) så tror jag inte det.

/en som är lite för konflikträdd ibland

Jag tror det är bättre att gå och säga till Överdomaren. De flesta hästmänniskor tar illa vid sig och bara fräser tillbaka att sköta sitt eget precis som du skrev om man själv säger till.

Ja! där håller jag helt klart med.
Be överdommaren komma och titta på hästen, om det är fel på hästen ska den ju inte starta men om allt är okej så händer ju inget.

Gå till överdomaren istället om du inte vill säga till personligen.
Det är sånt bla som överdomaren är till för.

Förstår de, själv är jag en sån person som vill prata med personen face to face.
men överdommare är ju ett bra altenativ som de andra påpekat.

Ja det hade ju varit smart att göra, lite svårt dock när jag själv satt på min häst och red fram. Skulle ju självklart ha kollat hästnummret och bett någon gå och säga till överdomaren. Lätt att vara efterklok :grin:

Brukar inte överdomaren gå runt och hålla koll på framridning/hoppningen också??
Blev förvånad när jag såg hästen igen på framridningen till andra klassen då jag trodde hon skulle bli tillsagd inne på banan.:mad:
Det har iaf hänt när jag jobbat på framhoppningen att överdomaren kommit och tittat på hästarna och ev. kontrollerat utrustningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar