Ska man kastrera nu?

Tack för bra svar! Hur syns pålagringar? Jag har ju bilderna och är bara nyfiken.

Det är skk som läst dem. Grymt snabba! Röstades i tisdags morse och igår kom det upp på hunddata.

Att jag tänkte på kastrering är ju för att helt enkelt slippa oron att han skulle tjuvpara sig och då behöva utsätta tiken för en abort. Eller att vi kanske i framtiden säljer/lånar ut honom. Ser ingen anledning att fortsätta meritera honom.
 
Ingenting! Men bara att man kan gå från C till ua eller tvärtom är ju inte bra! Att det kan skilja så mycket mellan olika tillfällen och avläsningar visar ju bara att det inte är en helt optimal metod.
Precis.
Dock har jag aldrig varit med om omvänd situation utan att det funnits sjukdom el onormalt slitage tex enformig, hård träning med i bilden.
I vår ras är det inte helt ovanligt att hunden anses som omogen och inte helt klar i sina höftleder vid 12 mån. Då kan ett HD-resultat visa lite annorluda ett år senare.
Har själv röntgat en kull där veterinär tyckte vi skulle avvakta med att skicka in några av resultaten och röntga om året därpå.
 
Tack för bra svar! Hur syns pålagringar? Jag har ju bilderna och är bara nyfiken.

Det är skk som läst dem. Grymt snabba! Röstades i tisdags morse och igår kom det upp på hunddata.

Att jag tänkte på kastrering är ju för att helt enkelt slippa oron att han skulle tjuvpara sig och då behöva utsätta tiken för en abort. Eller att vi kanske i framtiden säljer/lånar ut honom. Ser ingen anledning att fortsätta meritera honom.

Skk läser av på onsdagar det är därför det går snabbt när men röntgat en tisdag ;)
Benpålagringar syns som små utväxter och ojämna konturer på röntgen.
 
Skk läser av på onsdagar det är därför det går snabbt när men röntgat en tisdag ;)
Benpålagringar syns som små utväxter och ojämna konturer på röntgen.

Syns bilden?
12112242_10154334172182738_689040109160499791_n.jpg
 
Just höftledsresultat tycker jag inte är tillräckligt pålitligt för att säga bu eller bä om omröntgen. Det hänger på klinik, sedering, hur musklad hunden är etc hur resultatet blir (B eller en "bra" C). Så är det bra hundar i övrigt i stammen hade det inte avskräckt mig som köpare om en hund var omröntgad från C till B.

Men armbågarna är värre. Det tycker jag absolut diskvalificerar hunden från all avel tyvärr.
 
Just höftledsresultat tycker jag inte är tillräckligt pålitligt för att säga bu eller bä om omröntgen. Det hänger på klinik, sedering, hur musklad hunden är etc hur resultatet blir (B eller en "bra" C). Så är det bra hundar i övrigt i stammen hade det inte avskräckt mig som köpare om en hund var omröntgad från C till B.

Men armbågarna är värre. Det tycker jag absolut diskvalificerar hunden från all avel tyvärr.
Helt enig med dig. HD kan ha ett skäl till varierande resultat. Men AD...no, no.
 
Jag vet att det förekommer att hundar som fått ED 1 röntgas om och är fria sen. Vad det har berott på vet jag inte men dåliga bilder kanske.

Det enda ni kan förlora på att röntga om senare är ju lite pengar. Är det viktigt med nya gener i populationen så kan de ju vara värt det innan hunden kastreras.
 
Jag som inte vet tillrackligt for att ens ha en asikt skulle verkligen uppskatta om nagon som kan kunde vara sa vanlig att analysera bilden och forklara vad man ser.

Hunden ligger på sida så böjer man ihop frambenet och tar kort i armhålan på atmbågsleden.
 
Hunden ligger på sida så böjer man ihop frambenet och tar kort i armhålan på atmbågsleden.

Tack. Det gissade jag ... nu skulle jag vilja forsta vad som inte ar bra med bilden. Jag har i och for sig rontgat Mandy, men hon var UA och jag har ingen aning om vad som ar skillnaden.:confused:
 
Jag har inte fått pappret från skk så jag vet inte om de är c/1a på båda höfterna/lederna.

Kan de få en 1a pga skada? Han blev sprättad i armhålan av ett vildsvin tidigare i höstas.
 
Jag har inte fått pappret från skk så jag vet inte om de är c/1a på båda höfterna/lederna.

Kan de få en 1a pga skada? Han blev sprättad i armhålan av ett vildsvin tidigare i höstas.

Knappast troligt, då hade ledkulan/skålen varit märkbart skadad redan då vilket hade märkts.

Varför ens fundera på att försöka maskera/komma runt defekterna för att kunna avla på hunden?

Visst, det är jättetråkigt att hunden har HD-fel och ED-fel, men vill du vara en av de där som avlar på defekta individer, som medvetet ökar riskerna för att avkommor efter din hund ska få ledfel?

Varför liksom :confused::confused:
 
Skk läser av på onsdagar det är därför det går snabbt när men röntgat en tisdag ;)
Benpålagringar syns som små utväxter och ojämna konturer på röntgen.
Till mig sa de att det är tisdag och torsdag som är avläsningsdagar just nu. Eller iaf för 2 veckor sedan när min röntgades :p
 
Knappast troligt, då hade ledkulan/skålen varit märkbart skadad redan då vilket hade märkts.

Varför ens fundera på att försöka maskera/komma runt defekterna för att kunna avla på hunden?

Visst, det är jättetråkigt att hunden har HD-fel och ED-fel, men vill du vara en av de där som avlar på defekta individer, som medvetet ökar riskerna för att avkommor efter din hund ska få ledfel?

Varför liksom :confused::confused:

Nej verkligen inte. Men jag tänker på framtiden och kan de skadas under jakt som påverkar ed så vill vi ju röntga dem innan de utsätts för sånt.
 
Nej verkligen inte. Men jag tänker på framtiden och kan de skadas under jakt som påverkar ed så vill vi ju röntga dem innan de utsätts för sånt.

Hunden måste ju vara minst 12 mån vid röntgen. Kan ni vänta så länge innan ni börjar jaktträna dom i skogen?
Men jag har väldigt svårt att tro att en sådan skada kan uppstå så det ger en AD-anmärking. Isf blir ju hunden väldigt halt och gås förhoppningsvis igenom noga och skador redovisas.
Jag och sambon föder upp Schäfer som är en av de raser där AD-avvikelser förekommer i lite större utsträckning än de flestaraser och jag har aldrig hört talas om att yttre faktorer skulle spela in trots att vi rör oss i brukslinjer med många hårt arbetande hundar i avel omkring oss. Tror tyvärr du griper efter halmstrån här.
Förstår att det känns skit.
 
Hunden måste ju vara minst 12 mån vid röntgen. Kan ni vänta så länge innan ni börjar jaktträna dom i skogen?
Men jag har väldigt svårt att tro att en sådan skada kan uppstå så det ger en AD-anmärking. Isf blir ju hunden väldigt halt och gås förhoppningsvis igenom noga och skador redovisas.
Jag och sambon föder upp Schäfer som är en av de raser där AD-avvikelser förekommer i lite större utsträckning än de flestaraser och jag har aldrig hört talas om att yttre faktorer skulle spela in trots att vi rör oss i brukslinjer med många hårt arbetande hundar i avel omkring oss. Tror tyvärr du griper efter halmstrån här.
Förstår att det känns skit.

Jag vet bara inget om det. Jag är som sagt inte ute efter att försöka få igenom hunden utan tänker bara för framtiden.
Hur gamla de är beror ju på när de är födda och när det är jaktsäsong. Vi jagar ju inte heller våra unga hundar på samma sätt som när de blir lite äldre då vi inte vill utsätta dem för nått som tar psykiskt på dem. Jakten är och ska vara så djupt i dem att de lixom ska förstå vad de innebär från de är födda.
 
Jag vet att det förekommer att hundar som fått ED 1 röntgas om och är fria sen. Vad det har berott på vet jag inte men dåliga bilder kanske.

Det enda ni kan förlora på att röntga om senare är ju lite pengar. Är det viktigt med nya gener i populationen så kan de ju vara värt det innan hunden kastreras.

Jag har hört, men obs att det definitivt bara är hörsägen och kanske inte alls stämmer, att om de har en inflammation i armbågen så kan det på bildern se ut som pålagringar. Jag är inte tillräckligt medicinskt kunnig för att säga om det finns minst möjlighet att det kan vara så. ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
26 520
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 161
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan...
Svar
9
· Visningar
1 376
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hjälp och råd! Lång text! Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför. Allt började för ca 9 månader sedan då hon...
2
Svar
27
· Visningar
3 685
Senast: Sampi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp