Ska man inte kunna se bra med linser??

Mim

Trådstartare
Har harvat på med gamla linser och uråldriga glasögon för länge och unnade mej nya glasögon och nya linser före jul! :)

Nu till problemet; jag ser mkt sämre med linserna!? :(

Är det inte meningen att man ska kunna se lika bra med linserna som med glasögonen?
Ser som en örn med mina glasögon och med linserna så är det....inte i närheten lika! Jag var tillbaka och dom bytte ut en lins och på plats tyckte jag att det blev bättre men nu använder jag bara linserna när jag är i stallet. :meh:

Ska gå tillbaka till optikern imorgon och se vad dom säger men vad säger ni;ser ni lika bra med linserna som med glasögonen?

Sv: Ska man inte kunna se bra med linser??

Ser lika bra med linserna. tom lite bättre då de hela tiden följer ögat och jag inte kan titta "över kanten" liksom.
Finns en uppsjö av olika linser. Jag hade tur att få rätt sort direkt, så tillbaka till optikern och be att få prova fler sorter.

Alla synfel går inte att korrigera med linser (men det borde optikern informerat om om så var fallet för dig). + så som jag har lärt mig kan det vara svårt att korrigera lika bra med linser som med glasögon, min mamma ex. ser sämre med linser än glasögon för det finns helt enkelt inte linser som passar hennes synfel exakt. Men, jag tycker ju absolut att du ska fråga optikern, det kan ju vara något fel och då ska det ju rättas till.

Jag är en sån som är rätt knepig att hitta rätt linser till. Ska till optikern för fjärde eller femte gången nu på torsdag för att se hur nästa uppsättning provlinser ska justeras (har toriska linser vilket gör det hela lite knepigare).

Jag ser sämre med linser. Har -2.75 i glas och -2.50 i linser, vad jag har förstått så har man svagare i linser då dessa ligger närmare ögat, och för att man inte kan "tjuvtitta" utanför på nära håll som man kan med glasögon.

Jag ser dock inte något nämnvärt sämre med linser, men ska jag köra bil en hel dag väljer jag glasögon, helt klart.

Det beror lite på vad du har för synfel och vad du har för linser. Vanliga linser tar t.ex inte brytningsfel lika bra som glasögon (det finns linser som gör det, men de kostar betydligt mer). Jag har brytningsfel men kör ändå på linser utan då det inte är så stort, så ja, jag ser något sämre med linser än med glasögon men det är ju ingen större skillnad, utan det märks bara om jag ska läsa något på väldigt långt håll, t.ex och det är inget jag gör så ofta...

Men det låter ju helt klart som något du bör ta upp med din optiker, för är det brytningsfel som ställer till det borde din optiker ha informerat dig om det.

Jo jag har brytningsfel och det ska vara med på dessa linser, den första linsen byttes för att det var fel axel. Jag upplevde det som att styrkan var rätt men skärpan gick inte att få utan det kändes som jag skelade.

Så då tolkar jag det som att jag får stå på mej och be om andra sorters linser kanske? För dom sa inte ett ord om att det skulle "saknas i synskärpan" mellan glaösgon och linser!

Jag såg alltid bättre med linser än med glasögon. Men sedan några år tillbaka har jag gjort en laseroperation och ser som en hök nu! Är så nöjd och rekommenderar det till alla som kan.

Har funderat på ögonoperation men är rädd att det ska misslyckas... Vad kostade det dej och vad hade du för synfel?

Jag var närsynt. Det kostade 23.800:-, men jag gjorde ett bruttolöneavdrag så det är betalat med oskattade pengar. Idag är det väl nästan inga operationer som misslyckas ifall man går till ett ställe med bra rykte. Jag kollade inte så mycket på priset, utan på vad de som hade gjort operationen tyckte och tänkte om stället.

Så tänker jag också, skulle aldrig våga chansa. Men jag ska forska lite till, efter jag kollat upp vad som misstämmer med linserna.

Jag ser bättre med linser än med glasögon. Har mycket kraftigt brytningsfel och har toriska linser. Närsynt för övrigt. Än så länge har vi lyckats lösa mina ålderförändringar med att jag har en lins för långt seende och en lins för läsavstånd genom att styrkan är neddragen.

Däremot kan jag ha problem med torra ögon mellan varven - och då ser jag dåligt, men det är inte linserna som är problemet då. Snarare torr luft på jobbet.

/Lizzie

Om du har toriska linser så är det knepigare att få dem att sitta bra på vintern i och med den torra inomhusluften som gör ögat torrare och att linserna inte rör sig lika lätt på ögat. Har du mycket brytningsfel kanske det funkar bättre med hårda linser.

När du är hos optikern gör de väl synundersökning med bokstavstavlan mm och försäkrar sig om att du ser ordentligt med linserna?

En till som kan rekommendera operation - jag var kraftigt narsynt (-8.75 och -8.25) och ser perfekt nu! Helt klart vart varenda krona.

Innan dess sag jag battre - skarpare liksom - med glasogon an med linser. Men jag tankte inte sa mycket pa det eftersom jag foredrog linserna :)

Jag ser helt klart sämre med linser, har brytningsfel och är översynt. Problemet för mej är att linserna vrider sej när jag blinkar och då blir det suddigt sen va det tydligen svårt att få till rätt styrka i förhållandet till brytningen också. Fanns bara 1märke som kom i närheten av vad jag behövde så då fick jag ta det.

Jag kan absolut inte ha linserna när jag jobbar (sitter vid dator) korta stunder ok att läsa men annars har jag bara linser när jag är ute och springer eller går med hundarna eller om det regnar. Jag föredrar glasögonen, de är rätt styrka i förhållande till brytningen.

Ja, tavla med bokstäver och hela köret och då tyckte jag det funkade, ska försöka klämma in ett besök i nästa vecka, tills dess är det glasögon som gäller. ;)

Jobbar vid dator och har nu problem då mina terminalglas var anpassade för de gamla linserna och jag vill inte prova ut nya förrän jag känner att linserna ger rätt syn. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2
Svar
39
· Visningar
1 604
Senast: Acto
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: Åsa A
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka