Ska låna ett stos mage

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tessanp
  • Startdatum Startdatum
T

tessanp

Jag har fått klar tecken att låna min sköt hästs mage för att ta ett föl(har skött henne i 12år).
Fölet kommer att betalas och ägas utav mig.
Nu ska vi skriva ett kontrakt mellan mig och ägarna utav hästen.
Stoet ska stå kvar på deras gård, fölet kommer stå kvar tills det går att skicka på bete våren 2014. Vad är rimligt att betala till ägarna av stoet för lånet av magen (förutom alla kostnader för fölet)? Vad är viktigt att skriva med? Tips=)?

Sv: Ska låna ett stos mage

Om det inte är ett extremt attraktivt sto för avel så brukar man inte betala något till stoägaren. Men den som lånar står istället för alla kostnader för stoet hela tiden, typ att ha henne på foder.

Vad som är viktigt att ha med är vem som ska stå som uppfödare av fölet. Också vad som händer om stoet inte blir dräktigt eller kastar innan fölning d v s hur länge ska du betala för henne om detta händer. Nästa bit är om det värsta inträffar och stoet dör men inte fölet, vem ska då stå för skötseln av fölet. Om man inte får tag i en amma blir det väldigt mycket jobb med att ge fölet välling flera gånger per dygn. För att inte tala om vad det kostar.
En bit till är vem som har ansvaret för fölet innan det flyttar. Lite beror det väl på om det är du eller ägarna som kommer att sköta om stoet under den här tiden.

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 420
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Avel Om man vill låna ett stos mage, hur brukar det då gå till och vem brukar betala vad? Tänker i fall där stoet står kvar hos ägaren.
Svar
4
· Visningar
1 051
Senast: Hedinn
·
Avel Under ett par år framöver ska en god vän till mig låna mitt sto och om allt går som planerat ska stoet betäckas. Allt finns nedskrivet i...
Svar
10
· Visningar
1 586
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix