Ska jag ta BETALT?

M

Merle

Jag läste precis en tråd där den som skrev undrade om hon skulle betala för att rida och sköta en häst som hon skulle kolla på..

men i alla fall.. nu är MIN fråga såhär: Ska jag ta betalt när jag har en medryttare till min häst ?
Det känns lite knivigt,, för att jag har frågat en i min klass som har ridit i mellan 8-10 år.. hon ska rida och sköta om min häst 1 gång i veckan, men så ska hon eventuellt ta hand om min häst i två-tre veckor när jag åker bort på semester över sommaren också. Dom veckorna jag åker bort hade jag inte tänkt ta betalt, för då är det ju jag som behöver hjälp. men de övriga gångerna då? Ska jag ta betalt en liten summa då eller ska jag inte ta betalt. Hon får rida bara för att hon ville ha en medryttarhäst, och jag vill gärna hinna med någonting annat nån dag också, än att vara i stallet.. Och min häst blir väldigt pigg om hon står en dag,, inte okonrollerbar, men iallafall.. och jag låter inte min kompis bli medryttare bara för att jag inte hinner eller så, för både mamma och jag kan rida hästen min.. så det löser sej alltid ändå.. !

Jag behöver hjälp nu!

Sv: Ska jag ta BETALT?

klart du kan ta betalt om det är mest för medryttarens skull.. 50 kr gången dvs 200 i mån? en liten summa bara kanske?

ja det är ju alltid lite svårtr när man känner personen. Men tänk på hur nära ni två står varandra och om du VERKLIGEN behöver hjälp. en symbolisk summa tycker jag är rätt att ta ut, eller att ni kommer överens att hon tar hästen när du reser bort... eller att ni kan byta tjänster på annat sätt!

Kanske ni kan göra nån deal som känns bra som att hon är med och delar på skoningen?

för att jag har frågat en i min klass som har ridit i mellan 8-10 år..

Om det är du som frågat om hon vill sköa och rida din äst en gång i veckan såska hon ju inte behöva betala tycker iallafall inte jag. Men om det nu är hon som har frågat (förstog inte riktigt vem det var utav er som frågade eftersom du skrev att bägge två gjorde det) så då kan du ju ta ut en liten summa eller be henne hjälpa till med stallsysslor så som att kanske hjälpa till med fodringar, ut/insläpp m.m.

Behöver du pengarna ja!
Men är det bara för sakens skull nej!

Jag är själv en gratis ryttare, i genhjälp hjälper jag till med annat runt hästarna, såsom inridning av unghästar, visar på premieringar, är jag hästvakt en eller flera dagar får jag betalt för det!:eek: ;)
Med andra ord dom vill ha mig kvar, vi lever i en typ av symbios, jag kan träna tävla, rida ut på härliga skogsturer så ofta jag vill...:)
Dom får hästarna motionerade, hjälp med mockning, insläpp, fodring, deras egenuppfödda hästar kommer ut och får visa upp sig...

Så det är ju upp till dig, behöver du henne och hon är duktig, kanske du klarar dig utan pengarna...
Är det så att hon pockar på att få rida, och du igentligen klarar dig själv, kan du gott ta betalt!

Denna frågan kan diskuteras då jag själv ställde fråga på ett annat forum. Fick otaliga svar, både från tjurskonkar o trevliga människor. Jag tycker inte man ska betalt om man själv behöver hjälp med hästen. Jag skadade mig o fick opereras, då fick jag hjälp med min häst. Då ville hon som red betala men jag sa aldrig i livet. Det är ju jag som ska betala i så fall.
Så behöver du hjälp - gratis
Ber någon om att få hjälpa till fast du anser att du inte behöver kan de ju vara ok att ta ut en liten summa eller som någon skrev, kanske del apå skoningen.
mvh tina

Jag har vart medryttare otaliga gånger och jag tycker INTE att medryttaren ska betala.
Om hästägaren nu skulle behöva pengar för att kunna ha kvar hästen skulle jag(om jag var medryttare) kunna sträcka mig att betala en del av skoningen, men inte mer.

Men jag tycker att en medryttare iaf kan hjälpa till med betalning av skoning, beroende på hur ofta hon rider. För okej som andra trådar har tagit upp att man inte tar betalt utav slitningen på hästen, men skorna behöver bytas ganska ofta, och dem behövs ju för att medryttaren skall kunna rida också.

Jag personligen tycker inte det är fel att låta medryttare betala ett parhundra kr i månaden. Men klart ska du ha hjälp för att du skall iväg tycker jag inte du skall ta betalt. Då hade du ju ändå fått hitta ngn annan som kunde ta hand om hästen och ev betala också.!

Världens svåraste fråga om man skall ta betalt eller inte.!

det här kanske inte hör till vad tråden egentligen handlar om men iallafall. Jag tänker såhär:

En medryttare, det är någon som betalar och som har hästen någon/några dagar i veckan som rider, sköter om hästen och som hjälper till med eventuella stallsysslor. Är man medryttare så "har man en liten del" av hästen.

En skötare, det är någon som inte betalar som kanske kommer ut någon dag i veckan, pysslar om hästen, kanske rider då och då. Hjälper ägaren om den behöver hjälp vid t.ex. tävlingar, träningar.

Det är vad jag tycker är för skillnader mellan att vara skötare och medryttare. Rider man hästen en gång i veckan så tycker jag det nog är mer är en skötare och ska alltså inte behöva betala. Skulle människan i fråga rida 2-3 dagar i veckan så blir hon mer medryttare och ska därför enligt mig betala en acceptabel summa. Men det är vad jag anser och alla tycker inte likadant.
Så välj själv om hon ska vara skötare eller medryttare. :bump:

Du har fått flera bra svar och jag passar på att hålla med några.
- För det första, ta inte betalt om det är du som behöver hjälp. Det verkar du redan ha pejl på, som det där med sommaren.
- Jag som medryttare vill inte betala, om det är så att jag lär hästen eller att det går jämt ut. Sen beror det ju på hur ofta man rider också, men så länge JAG lär hästen något vill inte jag betala.
- Om hästen lär mig, så är jag villig att betala en längre summa om jag bara rider 1-2 ggr i veckan, förutsatt att ägaren verkligen "lånar" ut hästen till mig.
- Frågade du henne om ridning, ska inte hon behöva betala.

Alltså tycker jag såhär. Låt henne betala en lägre summa om hon lär sig av hästen, eftersom att du inte verkade vara i något större behov av henne egentligen. Men är det hon som lär hästen bör hon inte behöva betala.
Sen kan du ju se det såhär också, att hon lär känna hästen inför sommaren. Jag skulle inte vilja lämna bort min häst till någon som inte känner min häst, för några veckor.

Så tänker jag iaf :D

Jag läste precis en tråd där den som skrev undrade om hon skulle betala för att rida och sköta en häst som hon skulle kolla på..

men i alla fall.. nu är MIN fråga såhär: Ska jag ta betalt när jag har en medryttare till min häst ?
Det känns lite knivigt,, för att jag har frågat en i min klass som har ridit i mellan 8-10 år.. hon ska rida och sköta om min häst 1 gång i veckan, men så ska hon eventuellt ta hand om min häst i två-tre veckor när jag åker bort på semester över sommaren också. Dom veckorna jag åker bort hade jag inte tänkt ta betalt, för då är det ju jag som behöver hjälp. men de övriga gångerna då? Ska jag ta betalt en liten summa då eller ska jag inte ta betalt. Hon får rida bara för att hon ville ha en medryttarhäst, och jag vill gärna hinna med någonting annat nån dag också, än att vara i stallet.. Och min häst blir väldigt pigg om hon står en dag,, inte okonrollerbar, men iallafall.. och jag låter inte min kompis bli medryttare bara för att jag inte hinner eller så, för både mamma och jag kan rida hästen min.. så det löser sej alltid ändå.. !

Jag behöver hjälp nu!

Ta ej betalt av din goda vän. Det är ju det här med tjänster och gentjänster och vänskap. :D

Hälsning Maja

Om det är du som behöver hjälp ska du kankse vara glad att inte hon tar betalt av dig. Om inte annat..tjänster och gentjänster! :idea:

det här kanske inte hör till vad tråden egentligen handlar om men iallafall. Jag tänker såhär:

En medryttare, det är någon som betalar och som har hästen någon/några dagar i veckan som rider, sköter om hästen och som hjälper till med eventuella stallsysslor. Är man medryttare så "har man en liten del" av hästen.

En skötare, det är någon som inte betalar som kanske kommer ut någon dag i veckan, pysslar om hästen, kanske rider då och då. Hjälper ägaren om den behöver hjälp vid t.ex. tävlingar, träningar.

Det är vad jag tycker är för skillnader mellan att vara skötare och medryttare. Rider man hästen en gång i veckan så tycker jag det nog är mer är en skötare och ska alltså inte behöva betala. Skulle människan i fråga rida 2-3 dagar i veckan så blir hon mer medryttare och ska därför enligt mig betala en acceptabel summa. Men det är vad jag anser och alla tycker inte likadant.
Så välj själv om hon ska vara skötare eller medryttare. :bump:

jag är en skötare och jag behöver inte betala på nån av hästarna jag har hand om.. ena har jag 4 dagar i veckan får rida varje gång om jag vill tävla kan jag inte då hästen har hafft en gamal skada.. men hästen känns som min egna då de bara är jag som rider och så, jag får komma andra dagar en bestämda dagrana också bara jag frågar om de är ok ;).... den andra behöver jag inte heller betala nått på, den hästen har jag 2 ggr veckan och jag kan åkla ut andra dagrom ägaren inte hinner med osv..

Just i det här fallet tycker jag att man ska ta betalt en symbolisk summa (som ni båda kommer överens om genom att diskutera det) eller inte alls. När man låter kompisen rida tycker jag inte riktigt det är samma sak som att ha medryttare, särskilt om hon bara rider en gång i veckan, skillnad på om det är mer regelbundet (minst 2 gånger i veckan) för då får ju trots allt hon större procent av tiden med hästen.

tack för alla svar ! Nu återstår det bara för mej att kolla på svaren flera gånger om och om igen och komma på hur jag ska göra ! Tack åter igen! :) :D

Du kan ju alltid fråga din kompis om hon skulle kunna tänka sig att betala något. Säger hon ja så är det ju bra, säger hon nej så får du väl acceptera det om du gärna vill ha just henne som medryttare..

jag är medryttare på en häst, eller halvfodervärd kanske man ska kalla det. Jag rider 3-5ggr i veckan, tränar för tränare, har min egna saker (sadel, träns mm) och jag betalar halva hyran, vetkostnader, skoning, foder, täcken mm.

För några år sedan red jag en annan häst 2-3ggr veckan och då betalade jag 500/månad

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 800
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar