J
juni_cool
Sv: ska jag satsa eller bara fortsätta som jag gör nu?
www.pixbox.se/pic_show_id21386545.html
den bilden
www.pixbox.se/pic_show_id21386545.html
den bilden
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
nu talar jag som sagt inte för vad någon annan sagt..
men spänningar och dylikt kan ofta kännas om du visiterar henne ordentligt (bara för att vara på den säkra sidan). känn igenom hela ryggen alla muskler, borde iaf kunna känna om något är "hårt"..hm svårt att förklara vad jag menar.
sen har ju alla olika åsikter o.s.v., förstås ^^
Spontant så verkar din häst inte ha så lätt för sig just nu iaf, fysiskt.
Hängmatterygg, inte så trevligt kors. (Lite kan vi nog skylla på fölet! )
En typiskt sån häst som jag skulle vilja se ridas bakifrån och fram och inte fokusera så mycket på hur det *ska* se ut utan försöka skola till att bära lite i taget med ett bakben i taget, för att kunna höja ryggen i samband med det.
Jag skulle också vilja ha den mer avslappnad och med lite mer sökning, men helst ändå i ganska "fri" form till att börja med, att man försöker få den lång och låg i en lagom nivå där den inte trillar på näsan men triggas att höja ryggen litegrann. Absolut inte ha någon häst i handen - då kommer den skjuta på med sina ben vilket den förmodligen har hundra gånger lättare för just nu än att vinkla bäckenet. Tittar man på vinklarna så är bäckenet nästan uppåtvinklat jämfört med "normalläge" dvs när hästen inte är samlad, istället för tvärtom - lite mer vinklad än normalläget utan ryttare.
Få avslappning (avslappning är INTE lika med nackkrök även om det ibland kommer som en bonus) och bättre sökning - kanske bara testa att rida lång och låg à la fri skritt? Och sen i det försöka jobba svag öppna/bogen in, lite bakdelsvändningar, allmänt lite lösgörande och lite samlande. Försöker låta hästen känna sig "fri" men få den att ta något samlat steg i taget. På den hästen kommer du troligen märka väldigt tydligt när det faktiskt blir litebärkraft i steget, gissar att det skulle kännas som att hela ryggen höjs i steget jämfört med vad det gör nu.
Hästarna ska ha skjutkraft också givetvis, men i det här läget skulle jag fokuserat helt och hållet på bärkraft och avslappning innan man släpper på skjutkraften igen.
Kanske först försöka få avslappning genom lite lirkande följt av eftergifter när hästen börjar slappna av och utöka från att kanske bara be om lite ställning i nacken till att be om böjning i halsen och därefter eftergift när du känner att hästen mjuknar (men ändå med kontakt) = avslappning och byta varv ofta för att få båda sidor mjuka. Vissa kusar har lättare att släppa om man petar lite med innerhälen i samband med det, verkar lite stimulerande för magmusklerna.
Sen när man väl fått mer sökning och avslappning och det påminner mer om lång och låg så kanske man kan öva växla mellan korta upp - länga lite, korta upp - länga lite. Då ska hästen alltså inte bokstavligen korta upp sig utan korta upp steget, och när man länger så länger man bara såpass att hästen kan hålla balansen utan att lägga till alltför mycket skjutkraft - bli obalanserad och tappa ryggen.
Ge inte upp!
Om du måste börja om igen till hösten har hästen hunnit tappa massor. Och det lär ta ett tag att förbättra fysiken- lika bra att börja nu och mest jobba på basics i skritt om inte annat!
Hoppas du inte tar det på fel sätt angående alla dessa negativa saker jag skrivit, det är mest att jag vill poängtera att den här hästen troligen kommer behöva mycket och målinriktat jobb, att man inte kan ta några genvägar. Eftersom den inte verkar ha så mycket gratis i fysiken.