Ska jag ringa hovslagaren?

S

Suuz

Fick hästen i onsdags och då var hovarna fiiiiiina, nu börjar sömmarna krypa utåt och det börjar dessutom bli sprickor (!!!!!!!!) under! Kände mig smått panikslagen, hon går på bete nu och vill inte in. :rofl: Hon är endast 3 år gammal, växer hovar så mycket att det börjar spricka?

Ska jag akutringa en hovslagare och be han/hon komma och verka så snart som möjligt? :eek:
 
Sv: Ska jag ringa hovslagaren?

behöver hästen verkligen skor? den är ju bara 3 plus att den går på bete...
 
Sv: Ska jag ringa hovslagaren?

jag skulle personligen inte ens ha min 3 åring skodd ute på betet...

sen när var hästen skodd sist? fick den nya skor i onsdags el fick du hästen i onsdags?

sålänge inte hovarna är jätte spruckna el sömmarna inte spretar ut så mkt så bör du avvakta...men börjar hovarna spricka jätte mkt så att det finns risk att hästen får ont el att sömmarna lossnar/står ut bör du ringa å höra med hovis..

men du bör inte vara panikslagen..sålänge inte hästen har ont,skon inte sitter snett/löst el hoven växer UR skon, så finns det inget att vara orolig över..i "värsta" fall så kommer hästen tappa/trampa av sig skon;)
 
Sv: Ska jag ringa hovslagaren?

Fick henne i onsdags och jag vet inte när hon blev verkad sist (= Varför hon är skodd nu vet jag inte heller (värst vad lite jag vet), det är ändå bara i fram... Hon haltar inte och springer som en blådåre och har konstant kul! Det var just sprickorna som jag blev bekymrad över (jag är lätt oroad ^_^).

Det är så roligt, jag har ridit halva mitt liv, tävlat väldigt mycket och arbetat som beridare... Men när jag äntligen köper mig en egen häst så blir jag så j-vla osäker att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Ganska rolig känsla, jag som brukar vara så lugn :crazy:
 
Sv: Ska jag ringa hovslagaren?

hahah jag förstår dig precis!:D

jag tycker inte att du har ngt att vara orolig över..dock tycker jag att du bör ta ut din hovis,dels för att låta han bara se på hennes hovar då du fick henne i onsdags å få reda på lite mer,å dels för att ta av henne skorna inför betet...

låta henne bli mer hårdare om fötterna å låta de växa...om jag ska vara helt ärlig skulle jag inte sko min unghäst föräns det blviit 4-5 år...utan låtit hovarna växa klart å bli starkare...enbart verkning..

men ta ut din hovis å se vad han tycker/rekomenderar...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: super
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 279
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 176
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp