Sv: Ska jag köpa bomlöst?
Jag har provat Freeform, ST Endurance, ST Dressage modell 2 (Polly_Mulles sadel och på hennes häst), Torsion Light & Dressage och Barefoot (vanliga Barefootmodellen)
FF ägde jag ett kort tag men fick gå tillbaka då den var snedsydd. Var skön och så och smal att sitta i, men hade väldigt tjocka kåpor.
ST Endurance var väldigt bred att sitta, gillade dock att man fick en nära kontakt med hästen med benen men hästen avskydde den. Det var en väldigt hård sadel ockå, och var inget för mig helt enkelt.
Dressyren var jättetrevlig att rida i däremot! Mjuk och man fick bra kontakt. Dock var det helt omöjligt för mig att beställa en då ÅF hävdade hela tiden att den inte funkade för en så bred häst som min, så jag la ner det hela. Den funkar nog väldigt bra för dressyr, dock vet jag inte hur skön den är om man rider 4-5 timmar.
Barefoot var helt sjukt bred att sitta i. Min häst som då var ca 110 grader kändes bred som en flyttkartong och det gick helt enkelt inte att rida i den. Hästen gillade den däremot.
Torsion Dressage hade jag i 1½ år och red lättare distans (5 mil) och dressyr med. Hästen breddade sig från 110 grader till 130 på ett par månader... Underbar sadel både för distans och för dressyr, dock blev min häst för bred för den sen så jag var tvungen att sälja den. Nu är jag dock inne på att köpa en Light istället som är mkt smalare att sitta i, hur den känns under en längre ridtur vet jag imorgon när jag ska hämta hem en provsadel
Om du tar i framvalvet när du rider lätt kan det antingen bero på att det är fel modell för dig (och får fel sits) eller så behöver du ett större säte/flytta dig längre bak i sadeln. Jag hade inget problem med framvalvet, men flera som har provridit min dressage har sagt samma sak. Kanske är en vanesak?
Vill du ha bilder på alla sadlar kan jag slänga in det också...