Ska jag köpa bomlöst?

lwt03001

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig på mitt sadelproblem! Min häst ändrar sig hela tiden och jag får köpa nya sadlar på löpande band vilket börjar bli både dyrt och jobbigt. jag har en 5-årig arab som jag har tänkt att använda till distans och dressyr. Jag har provat ngn Torsion men tyckt att den varit obekväm att rida lätt i då framvalvet tar i. Är det någon som har tips på en bra bomlös sadel? Erfarenheter av torsion och Barefoot mottages tacksamt. Vilken torsion ska man välja, finns ju så många. Verkar som att trekking har bäst stöd.

Sv: Ska jag köpa bomlöst?

Jag rider i bomlöst - FreeForm arabian shortback. Den är väl uppbyggd och superbekväm att rida i. Alla hästar jag har lagt den pa har trivts mycket bättre med den än med tidigare bomsadlar.
Men jag börjar ärligt talat bli lite less...det är jobbigt att inte kunna sitta upp fran marken utan hjälp!!! Och den hamnar fort pa sniskan om hästen tex kastar sig at sidan.

Jag tror att jag ska börja leta efter en bomsadel när min häst har börjat muskla sig lite...och variera mellan bom/bomlös.

Det är det jag är lite rädd för, att den inte är tillräckligt stabil. Min häst slänger sig väl inte så mkt i sidled men den kan ju gå lite vilt till ibland, många bakutsparkar osv. Har du ingen bild på sadeln?

Här är tva bilder. Den snurrar inte runt eller sa, vid sidokast eller liknande. Glider lite pa sned bara.

k-hamn20.JPG

Detman.JPG

Gillar du inte Torsion för att framvalvet är i vägen ska du absolut inte köpa en Freeform. Den är ännu värre.

Har du kollat på Startrekks sadlar då?

Jag har både startrekk dressage och espaniola, dressagen är lättast att rida lätt i, men espaniolan är min favorit, den sitter jag stadigare i.

Har du kollat på Startrekks sadlar då?

Jag har både startrekk dressage och espaniola, dressagen är lättast att rida lätt i, men espaniolan är min favorit, den sitter jag stadigare i.

Blev väldigt förtjust i startrekks dressyr. Den ser ju ut som en vanlig bomsadel. Vet du om man får tävla dressyr med den? Var det svårt att passa in den? Ska man ha någon speciell pad under eller räcker det med vanligt schabrak?

på startrekks dressyr så har du vanligt schabrak.. Jag väntar spänt på att få hem min dressyr som jag beställt =)

på startrekks dressyr så har du vanligt schabrak.. Jag väntar spänt på att få hem min dressyr som jag beställt =)

Vad smidigt med vanligt schabrak! När får du den? Åhh, du bara måååste lägga ut bilder när du får hem den! Tyckte du att det var svårt att beställa en i rätt storlek? Tittade på deras formulär och det var ganska mycket att fylla i vilket iofs är bra.

Jag har haft en ST Comfort åt min arab i 2,5 år och den har varit helt super.

Lika stabil som en bomsadel och jättebra för min hästs rygg.

/Camilla

Jag köpte en, ja, men jag har inte fått den ännu. Väntetiden är ca 8 veckor och det är nog kanske bara 5-6 veckor sedan jag skrev tråden?

Men den som jag hade på prov var inte sned och jag hoppas att det bara gällde de tidigaste exemplaren.

/Camilla

Ok, vore roligt att höra hur den som du får är. Kommer du lägga ut info om den i ngn annan tråd här på buke?

Vanligt schabrak som de andra skriver. Jag har modellen med flyttbara paneler. Lite jobb att passa in innan jag som ryttare hamnar perfekt, blev några justeringar innan jag var nöjd men sedan är den gudomlig! Man sitter som i en vanlig dressyrsadel men mjukare. Jag har även skuttat över några små pinnar i min.

thinatrning006.jpg

Har tävlat LB och LC på klubbnivå i den, ingen som ens märkte att den var bomlös.

Jag har provat Freeform, ST Endurance, ST Dressage modell 2 (Polly_Mulles sadel och på hennes häst), Torsion Light & Dressage och Barefoot (vanliga Barefootmodellen)
FF ägde jag ett kort tag men fick gå tillbaka då den var snedsydd. Var skön och så och smal att sitta i, men hade väldigt tjocka kåpor.

ST Endurance var väldigt bred att sitta, gillade dock att man fick en nära kontakt med hästen med benen men hästen avskydde den. Det var en väldigt hård sadel ockå, och var inget för mig helt enkelt.
Dressyren var jättetrevlig att rida i däremot! Mjuk och man fick bra kontakt. Dock var det helt omöjligt för mig att beställa en då ÅF hävdade hela tiden att den inte funkade för en så bred häst som min, så jag la ner det hela. Den funkar nog väldigt bra för dressyr, dock vet jag inte hur skön den är om man rider 4-5 timmar.

Barefoot var helt sjukt bred att sitta i. Min häst som då var ca 110 grader kändes bred som en flyttkartong och det gick helt enkelt inte att rida i den. Hästen gillade den däremot.

Torsion Dressage hade jag i 1½ år och red lättare distans (5 mil) och dressyr med. Hästen breddade sig från 110 grader till 130 på ett par månader... Underbar sadel både för distans och för dressyr, dock blev min häst för bred för den sen så jag var tvungen att sälja den. Nu är jag dock inne på att köpa en Light istället som är mkt smalare att sitta i, hur den känns under en längre ridtur vet jag imorgon när jag ska hämta hem en provsadel :D
Om du tar i framvalvet när du rider lätt kan det antingen bero på att det är fel modell för dig (och får fel sits) eller så behöver du ett större säte/flytta dig längre bak i sadeln. Jag hade inget problem med framvalvet, men flera som har provridit min dressage har sagt samma sak. Kanske är en vanesak?
Vill du ha bilder på alla sadlar kan jag slänga in det också...

Tack för ditt svar! Lägg gärna in bilder på sadlarna.
Just nu är jag inne på den här sadeln: http://www.softsaddles.info/sensation.htm
Någon som har en aning om man skulle få tävla lätta klasser i dressyr med den? Den som är överst på bilden är dock ngt islandsanpassad men jag fick bilder idag på mailen och den sadeln såg ännu mer "dressyraktig" ut. Så, vad tror ni?

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Utrustning Tänker nu köpa en ny bomlös sadel, då min nuvarande glider väldigt mycket på min häst, och sadelgjorden är i vägen för mina skänklar -...
Svar
2
· Visningar
664
Senast: Buck
·
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 327
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 189
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar