Ska jag köpa bomlöst?

Sv: Ska jag köpa bomlöst?

Varför tycker du inte att Torsion dressage passar till distans? Det är nämligen en sådan jag har hemma och funderar på att köpa...

Det är just plattornas kant som skaver bort all päls på sidorna om ryggraden. Hästen är aldeles kal. Tnkte om man kunde ersätta plattorna med en ännu tjockare pad? Renskinn kanske? har testat baby puder och olja för att minska skavet men ingenting funkar.

Det där är väl ett vanligt problem när hästarna har vinterpäls. Renskinn är nog det bästa.

Prova att lägga ett renskinn under paden, så fick jag göra vintertid, oavsett vilken sadel jag hade.

Tack för tipsen! Ska länga lädren och lägga sadeln längre bak så får vi se hur det blir. Jag är ganska bra på att ha korta läder. Men jag tyckte den var skön att rida i.

Den blir mycket bättre när man länger lädrena ;) Till en början kändes det lite konstigt för mig att ha så himla raka ben, men sen när man har vant sig sitter man så himla bra!

Vart köper man renskinnen då? ska de vara specielt behandlade eller kan man köpa vilket som helst? och vad kostar de???

Det är just plattornas kant som skaver bort all päls på sidorna om ryggraden. Hästen är aldeles kal. Tnkte om man kunde ersätta plattorna med en ännu tjockare pad? Renskinn kanske? har testat baby puder och olja för att minska skavet men ingenting funkar.

Om du har en padd som fungerar som den ska när man använder bomlös sadel utan paneler så bildas det en kanal för ryggraden som ger den frihet och fördelar vikten från dig som ryttare. Om du tar bort panelerna ur padden så försvinner kanalen och viktfördelningen! Jag skulle lägga ett renskinn mellan padd och häst för att motverka skav, det brukar fungera på hästar som får skav när de har vinterpäls.
/Camilla

Renskinn är renskinn.
Jag tror inte samerna avlat fram kanaler i skinnen. De strävar nog snarare efter att ha släta skinn.

Man har ju skinnet under paden.

Vill du ha en kanal i reskinnet så kan du testa att ta en klippmaskin och dra ett rand. Skulle nog rekomendera att andvända en sån som man har till folk, eller hundtrimmer. Blir nog lite brett med den till hästen.

Har dock aldrig testat så jag lämnar inga garantier för att det blir bra.

/Linnea

Vill du ha en kanal i reskinnet så kan du testa att ta en klippmaskin och dra ett rand. Skulle nog rekomendera att andvända en sån som man har till folk, eller hundtrimmer. Blir nog lite brett med den till hästen.

Har dock aldrig testat så jag lämnar inga garantier för att det blir bra.

/Linnea

Fast jag skulle ändå aldrig skippa bomlös paden.

Jatg tror att den stubb som blir kvar kan irritera.
Sen är det ju en nackdel om skinnet skulle glida lite, då ligger ju kanalen fel, och gör mer skada än nytta.

Bäst är att ha sin vanliga (skito)pad, och sen renskinnet under.

Tycker inte att dressagen passar för mina hästar pga av det blir för mycket/hårt tryck på var sida av manken när jag stått mycket i fältsits plus att den då också glidit fram något, beror nog på att fästena för stiglädrena är anpassat för dressyr och att man sitter ner i den. Är annars jätteskön att rida i /jessica
obs! behöver inte betyda att det inte fungerar för andra,kan bero på min ridstil också

Det var ju skönt o höra, att det säkert är indivduellt. Själv trivs jag och hästen jättebra i vår torsion dressage!

Nu är jag nöjd ägare till en torsion dressage! Det känns verkligen jättebra.:)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Utrustning Tänker nu köpa en ny bomlös sadel, då min nuvarande glider väldigt mycket på min häst, och sadelgjorden är i vägen för mina skänklar -...
Svar
2
· Visningar
664
Senast: Buck
·
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 327
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 189
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Valet i USA