Ska jag köpa bomlöst?

Sv: Ska jag köpa bomlöst?

Den har jag också sett och den ser väl helt ok ut på bilderna. Dock vet jag inget om hur den är för ryttaren eller hästen. Det jag först och främst hade tagit reda på är hur panelerna/bossorna är för det ser inte ut som att dom kan vara så tjocka.

Här har du bilder på Freeform:
http://s5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Freeform/

Såhär såg min Torsion ut när jag sålde den:
http://s5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Min Torsion/
Såhär såg en provsadel ut på hästen (dock utan paden)
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Torsion/Torsion9.jpg
Har ridbilder med min Torsion men de är på min dator som för tillfället är ur funktion...

ST Endurance
http://s5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/ST Endurance/

Barefoot har jag inga bilder på photobucket och kommer inte åt dom på min dator.. Dom få bilderna jag hade var bara med mig i sadeln så man ser inte så mkt ändå.

Och såhär har hästen förändrats..
Såhär såg han ut i kroppen när jag köpte min Torsion början av 2006:
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Torsion/Nasse74.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse jan 2006/112_1237.jpg

Och såhär såg han ut i augusti 2007:

http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse augusti 2007/IMG_2766.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse augusti 2007/IMG_2764.jpg

Som du ser är det ju rätt så stor skillnad så jag tycker onekligen att bomlöst är bra för distans :D Har funkat jättebra för oss. Nu har vi två bomsadlar, men de är inte lika bekväma för min del. Så därför hoppas jag att Torsion Light ligger bra med div olika paddar så jag kan ha bomlöst till distans igen.

kl

Lite tradkapning här..
Nagon mer som rider i FreeForm? skulle ni vilja berätta vad ni har under? Jag har originalpaden med skito, men skulle vilja ha en pad till, att byta med, och da gärna en som är mindre och passar bättre till FFs form (har shortback). Funderar pa om Torsions pad med skito kan passa...nagon som har tips?

Hls Limona

Torsions TN pad är ju mer rakt skuren än vad FFs Skitopad är.
Sen beror det ju på vad du har för undersida på FF, har du ullen så glider det nog rätt mycket... (Torsions TN pad är i bävernylon)
Såhär ser ju Torsions pad ut
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Min Torsion/IMG_2781.jpg
Och jag tror faktiskt inte det funkar till en FF...

Men Torsion har ju andra paddar också, så frågan är ju vilken du menar?
Det du kan göra annars om du inte hittar en som du gillar/passar är att sy en egen. Det är inte såååå svårt, men tar tid...

Åh, jag är verkligen jättedålig på det här med paneler! Hur ska de se ut? Jag ska ju naturligtvis ha en pad under, typ skito eller Torsion. Hur ser jag om de är för tunna?

har inget särskilt svar på just ditt problem. de enda erfarenheter jag har med bomlöst är att sadeln glider runt när man sitter upp, den är hård och obekväm och glider framåt och bakåt. jag skulle ALDRIG köpa en bomlös sadel till min häst. rider hellre med en mindre bra anpassad sadel som passar lite sämre än det ska vara.

Ja, det kanske är bäst att sy en egen och köpa skitoinlägg. Jag har ullundersida, vill absolut inte att det ska glida, hade inte tänkt pa det!! Tur att du gjorde det :D!

har inget särskilt svar på just ditt problem. de enda erfarenheter jag har med bomlöst är att sadeln glider runt när man sitter upp, den är hård och obekväm och glider framåt och bakåt. jag skulle ALDRIG köpa en bomlös sadel till min häst. rider hellre med en mindre bra anpassad sadel som passar lite sämre än det ska vara.

Vad är det du säger människa!!!!!:eek:
Hellre en sämre passform på sadeln. Är du galen? :crazy:

Jag sitter upp från marken i min bomlösa. Den är som en tv-fåtölj att sitta i och den glider inget.
Att du inte trivs i bomlöst är helt okej, alla gillar inte allt. Men att tycka det är acceptabelt med sämre sittande sadel är för mig ofattbart.
// Linda

Åh, jag är verkligen jättedålig på det här med paneler! Hur ska de se ut? Jag ska ju naturligtvis ha en pad under, typ skito eller Torsion. Hur ser jag om de är för tunna?
Det viktigaste är ju att sadeln lämnar ryggraden fri för det första, och sen måste ju sadeln fördela trycket bra (för att vara en bomlös). Det lättaste att se det är att rida med ett ljust schabrak, och se om det blir smutsigt på ryggraden också och om trycken blir jämna eller inte. Borde väl gå att få hem en provsadel?
Sen är väl frågan hur bra det blir med en SKitopad under, kan bli helt fel, så bästa är ju att du provar utan först och ser hur det blir.
Dock hade jag ändå kollat tjockleken på bossorna först, är de bara några centimeter tjocka mitt under sadeln så vet jag inte om jag hade ridit i den. Är det en bomsadel är det en sak, men på en bomlös räcker det nog inte. Det som isf avgör är ju hur hård sadeln är. (desto sladdrigare = desto tjockare bossa krävs)

Jag sitter upp från marken i min bomlösa. Den är som en tv-fåtölj att sitta i och den glider inget.
Att du inte trivs i bomlöst är helt okej, alla gillar inte allt. Men att tycka det är acceptabelt med sämre sittande sadel är för mig ofattbart.
// Linda

Håller med!

Varför sålde du din torsion?

Ingen mer som har erfarenhet av Torsion eller andra bomlösa sadlar? är nyfiken på att höra hur det funkar med paddar osv.

Sålde den för att hästen blev för bred. Han var ju som sagt 130 grader bred, och sadeln gled fram och bak i backar (låg dock helt still i sidled), låg i bakvikt och jag satt i stolsits. Det gick inte längre att rida dressyr i den pga det, och det gick hyfsat att rida distans i den om jag kortade lädrena, men då var knästöden i vägen.
Det var helt enkelt inte så bra längre och den kändes för bred att sitta i. Köpte en hoppsadel förra våren/sommaren och jag vande mig väl för mkt vid den...
Så då köpte jag en bomdressyrsadel istället, men jag saknar ändå att ha en bomlös. Jag ville egentligen inte sälja den, tänkte spara den för framtida hästar osv, men min sambo tvingade mig att sälja den då min nya dressyrsadel var så dyr ;)
Men jag är på gång att köpa en Extra Light nu istället, just för att jag gillar Torsions sadlar.

Vad vill du veta om paddarna?

Fick mail från softsadle och panerena i de sadlarna är 3 cm, men det går att köpa till tjockare. är det lite tunt för min häst?

Har lånat hem en torsion dressyr idag! Ska kanske byta med en tjej här i stan, hon ville ha en sån sadel som jag har och tycker att henens torsion är för ostabil när hennes häst bockar och härjar med henne! Så nu ska jag provrida den ikväll och ta lite kort så får ni säga hur ni tycker att den ligger. Vore ju smidigt och billigt om det kunde funka, även om jag får vänja mig vid framvalvet och eg skulle jag vilja ha en sadel som jag kan tävla dressyr med. Men det får bli ett framtida problem. Just nu känner jag att jag måste ha en sadel som inte skadar min häst.

3 cm är ju inte mycket... Men det beror ju också på hur hårda de är... Är du väldigt lätt är det väl inga bekymmer, men väger du 70/80 kg eller mer hade jag definitivt velat ha tjockare.

Kommer nog att uppdatera tråden jag gjorde om provridningen när jag väl fått hem den.

/Camilla

Här kommer en bild på oss när jag provade Torsion dressyr igår. Jag har gjort bilden ljusare, det är därför den är så grynig. Kommentarer mottages tacksamt! Ligger sadeln för långt fram? Jag måste lära mig att sitta lite annorlunda för jag hamnar lite i stolssits men jag tror att det är en vanesak. Lägger även in en dålig bild på den på hästen, bilden är tagen för nära så den kanske inte säger så mycket. Ska ta bättre bilder.

18527022.jpg

18527023.jpg

Ser ut att ligga lite långt fram... Gjorden hamnar väldigt långt bak med Torsion. Sen så tycker jag att du ska länga dina läder! I den modellen måste man ha väldigt raka ben för att hamna rätt.

Ser ut att ligga lite långt fram... Gjorden hamnar väldigt långt bak med Torsion. Sen så tycker jag att du ska länga dina läder! I den modellen måste man ha väldigt raka ben för att hamna rätt.

Tack för tipsen! Ska länga lädren och lägga sadeln längre bak så får vi se hur det blir. Jag är ganska bra på att ha korta läder. Men jag tyckte den var skön att rida i.

har ridit i Torsion i 8 år. Tävlat 50-160km ritter i dem, ca 3000 tävlingskilometer + all träning.Använt sadlarna på 7 olika hästar, aldrig haft något ryggproblem. Modeller: Standard, Trekking, Trekking/endurance uppviktad (för att kunna rida internationella tävlingar där vikt kravet är 75kg inkl sadel)dressage, Duo. Till distans tycker jag alla modellerna utom dressagen är ok, till distans finns en Endurance/dressage om man gillar dressyr stuket. Kan rida med lös sadelgjord utan att sadeln glider. Glider sadel är det oftast pga att ryttaren sitter snett, då får man jobba på att lära sig sitta/rida rätt balanserat. Har oftast inga problem när jag sitter upp, hade dock det när jag provade padd med bomulls insida, så välj en med annat underlag tex ull, sympanova( min favorit) som håller en hel ritt utan att bli fuktig. /jessica

Har en bomlös sadel och triv mycket bra i den. paden som sitter på har plattor längs ryggen för att avlasta så det inte blir tryck på ryggraden dessa plattor nöter på min häst precis där kanten är bakom bakvalvet. har försökt fila ner kanterna men det hjäper inte. kan jag rida utan plattor eller blir trycket på ryggraden för stort då eller är det överdrivet?????? vet inte hur jag ska göra sadeln är kanon i övrigt.

Har en bomlös sadel och triv mycket bra i den. paden som sitter på har plattor längs ryggen för att avlasta så det inte blir tryck på ryggraden dessa plattor nöter på min häst precis där kanten är bakom bakvalvet. har försökt fila ner kanterna men det hjäper inte. kan jag rida utan plattor eller blir trycket på ryggraden för stort då eller är det överdrivet?????? vet inte hur jag ska göra sadeln är kanon i övrigt.

Vet inte om jag förstår ordentligt vad du menar, men menar du att du ska ta ur panelerna som sitter i den avlastande padden?

Om det är så och du har en sadel utan egna paneler som avlastar ryggraden så måste du ersätta dessa med en padd som fyller den funktionen. Det innebär att det inte är bra att plocka bort dessa paneler för då blir det som att rida med vanligt schabrak och det avlastar inte ryggraden något.
/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Utrustning Tänker nu köpa en ny bomlös sadel, då min nuvarande glider väldigt mycket på min häst, och sadelgjorden är i vägen för mina skänklar -...
Svar
2
· Visningar
664
Senast: Buck
·
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 327
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 189
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V