Ska jag köpa eller inte?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej! Det är så att jag är fodervärd till ett sto som snart ska säljas. Hon är jättemysig i hagen och med sällskap men så fort hon är själv blir hon riktigt jobbig! Hon är svår i ridningen och när hon inte vill något sparkar hon bakut osv. Eftersom att hon inte är helt inriden än så är det mycket att jobba med. Jag har haft henne i mer än 1 år och har kommit väldigt nära henne. Vad tycker ni? Ska jag köpa henne eller satsa på en annan häst? Som sagt har jag kommit henne väldigt nära men det är en lång väg till att få henne till att bli en lugn och lydig hobbyhäst.
 
Hej! Det är så att jag är fodervärd till ett sto som snart ska säljas. Hon är jättemysig i hagen och med sällskap men så fort hon är själv blir hon riktigt jobbig! Hon är svår i ridningen och när hon inte vill något sparkar hon bakut osv. Eftersom att hon inte är helt inriden än så är det mycket att jobba med. Jag har haft henne i mer än 1 år och har kommit väldigt nära henne. Vad tycker ni? Ska jag köpa henne eller satsa på en annan häst? Som sagt har jag kommit henne väldigt nära men det är en lång väg till att få henne till att bli en lugn och lydig hobbyhäst.


Hej
Det beror väl alldeles på vad du vill ha ut av ditt hästägande. En del gillar "problemhästar" och jobba med dem i evigheter, andra vill ha något mer lätthanterligt från början, andra vill träna och tävla....Du ska inte köpa henne för att "rädda" henne tycker jag utan känn efter noga. Annars är risken att du ångrar dig och då är hon kanske inte så lätt att sälja.
 
Vet inte om det har någon större betydelse men vi har bara ridit i skogen. Har tyvärr ingen paddock för tillfället och inget ridhus i närheten.
 
Det enda positiva du skriver om hästen är att den är mysig i hagen, och så länge den har sällskap. I övrigt är den jobbig. Tycker det låter som en dålig deal, speciellt som du inte heller kan utbilda hästen utan paddock/ridhus och hästen är jobbig vid ridning. Du kommer komma nära andra hästar.
 
Du kanske borde fråga dig själv vad du vill ha ut av ditt hästägande. Tycker du det är kul att utbilda en häst och har tillräckligt med kunskap och tid för det, så visst. Om du hellre vill ha en mer utbildad häst så kanske du borde köpa nån annan. Köp inte en häst bara för att du gillar den, det är ju viktigt att hästen passar dig också. :)
 
Hej! Det är så att jag är fodervärd till ett sto som snart ska säljas. Hon är jättemysig i hagen och med sällskap men så fort hon är själv blir hon riktigt jobbig! Hon är svår i ridningen och när hon inte vill något sparkar hon bakut osv. Eftersom att hon inte är helt inriden än så är det mycket att jobba med. Jag har haft henne i mer än 1 år och har kommit väldigt nära henne. Vad tycker ni? Ska jag köpa henne eller satsa på en annan häst? Som sagt har jag kommit henne väldigt nära men det är en lång väg till att få henne till att bli en lugn och lydig hobbyhäst.

Jag har en helt annan fråga; Hur kan man vara fodervärd till en sådan häst???
 
Har tyvärr ingen paddock för tillfället och inget ridhus i närheten.

Det går att utbilda hästar utan ridhus och paddock. ;)

Jag tycker det låter som du skulle vinna på att bli fodervärd åt en läromästare innan du köper egen häst, så du får känna hur det känns med en utbildad häst som inte sparkar bakut osv. :)

Hästägande är kostsamt i tid och pengar och om du redan nu tycker att hon är jobbig i vissa lägen så borde du se dej om efter en annan häst.
 
Tack för era svar! Jag har tänkt på det och att hon är mysig i hagen och med sällskap är inget argument som håller så jag har nu lämnat tillbaka hästen till ägaren och letar nu efter en äldre läromästare som jag kan få tillbaka mitt självförtroende med! Jag är bara 14 år så det var verkligen fel häst för mig utan jag ska som sagt kolla på en äldre läromästare eller en före detta ridskolehäst som jag kan tävla och ha kul med! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 062
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 741
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp