Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?
Hejsan! Har läst denna tråd och känner mig en aningens förvirrad
!
Jag har två hästar varav den ena har jag haft i 24 år.
Jag kan nog defenitivt säga att jag har erfarenhet av torv bädd i allafall femton år. Jag har aldrig någonsin varit med om att en torvbädd har luktat eller varit äcklig. Mina båda hästar har skrapat och rullat sig ofta. Unghästen har rullat sig VARJE dag.
Jag har inte haft några problem med benen på någon av mina hästar (peppar peppar
) och har aldig hört en veterinär säga något sådant som att det kan vara skadligt.
Kanske var det bara när veterinärerna tittade på dina "bäddexperters" bädd som han sa så för att de inte kunde mocka och sköta en bädd. Han kanske inte ville säga det rent ut.
Däremot vet jag att jag för något år sedan stod på ett stall med bara spån och då luktade det som fan i hela stallet. (Min gamla häst är dessutom hosthäst och började hosta som attans där) Tyckte inte jag gjorde annat än att mocka ut varenda partikel kiss och bajs. Men amoniaken luktade jättestarkt ändå. Dom andra i stallet tyckte inte att det luktade speciellt mkt men dom hade stått på spån och inte bädd hela livet så dom var väl antagligen vana och imuna på något sätt.
Flyttade sedan till eget stall och fick med mig några spånbalar som jag la in i botten på bädden med torv över.
Mockade precis som vanligt, tog bort det blaskiga ovanpå och bajset.
Lät det alltid vara lite löst på ytan. Bäddjup max 15 cm.
Men det började lukta. Kom på vad det var. Det var spånet i botten. Det binder inte kisset på samma sätt. Grävde ut spånet från botten och byggde på med ny torv igen ovanpå den gamla torven. Idag två månader senare luktar det ingenting.
Ha gärna permanentbädd, men endast med torv. Du behöver inte ha något annat i botten som tex talk eller vad dom nu hade .
Det är iallafall min erfarenhet.