Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Tack för inbjudan! :) Jag har min häst på en bäddfri bädd. dvs att jag öppnar och tar ut kiss och bajs. Resten får packa sig.
Min häst är väldigt glad i att rulla sig, efter ridning kan det bli 3 ggr på raken och efter mockning, så det blir ngr rullningar/ dygn.
När vi stod på bädd revs det upp en massa piss och stinkande sörja. Antar att man skall ha en stillastående häst om man skall ha en fin/luktfri bädd?

Det var inte så att bädden var för tunn?

Alltså, min erfarenhet är just att de som ligger ner mycket och går runt mycket passar bäst på bädd. I vart fall när bädden "lagt" sig. Jag har en "nattvandrare" som är ett elände att anlägga bädd för. Då tar vi fram welshen som får anlägga hans bädd. Hon är en sådan som gärna ligger mycket och rullar sig ofta och det är perfekt för då packas bädden på ett ypperligt sätt. När bädden väl är klar får vandraren komma in och då funkar den utmärkt. Hästar som gräver mycket kan ibland vara ett problem.

Kom på en sak. Mina unghästar drar gärna ner lite hö i bädden. Det är jättebra om de är oroliga för då blir bädden lite stabilare. Kan vara något att testa för din.

Senast ändrad av en moderator:

Men om hästen står och gräver med frambenen runt om i boxen för att sedan slänga sig ner och rulla ngra ggr på varje sida, då är det ju ingen bädd? Då rivs ju allt piss upp, och då är det en piss-sörje bädd.

Den sista bädden min häst stod på var inte för tunn på slutet! Den var en halvmeter (kanske lite överdrivet, men inte mycket) hög, hästarna fick ta ett kliv upp in i boxen. Då sade veterinären ifrån, det är inte bra för hästarnas ben att stå i för tjocka bäddar.

Tack för tipsen, det där med kalk hade jag hört, men var lite osäker om det var nödvändigt, det kanske mest var när man stod på spån.

Den sista bädden min häst stod på var inte för tunn på slutet! Den var en halvmeter (kanske lite överdrivet, men inte mycket) hög, hästarna fick ta ett kliv upp in i boxen. Då sade veterinären ifrån, det är inte bra för hästarnas ben att stå i för tjocka bäddar.
varför?, vill gärna ha en förklaring.. kanske man ska låta hästarna så på max 15 cm mjuklager över betonggolv jämt, men hur fungerar det i hagen då? får hästen stå där trots att det är MYCKET djupt mjuklager?

Men om hästen står och gräver med frambenen runt om i boxen för att sedan slänga sig ner och rulla ngra ggr på varje sida, då är det ju ingen bädd? Då rivs ju allt piss upp, och då är det en piss-sörje bädd.
det verkar vara något fel med hästen.. eller så passar den helt enkelt inte på bädd, då har man inte bädd..

det verkar vara något fel med hästen.. eller så passar den helt enkelt inte på bädd, då har man inte bädd..

Är det fel på hästen för att den gillar att rulla sig??????????
Det var nog det dummaste jag har hört!!

Har den inte på bädd för jag tycker det är äckligt och det kommer jag alltid att tycka, tänker inte ändra mig för att några på buke tycker det är toppen.
TS frågade om för och nackdelar med bädd och jag svarade.

Senast ändrad:

Permanentbädd torv, som ligger ungefär ett år. "Kakan" i botten blir knappt 15 cm, inte mera. Det är islänningar som står på 9 kvadrat. Tar max 2 timmar att tömma boxen, och det är det värt de övriga 364 dagarna.

Plus tycker jag också är för den minimala strö-åtgången, och att det går fort vardagsvis. Minus finns bara den där stallrengöringsdagen ... :cool:

jag kör med bädd också, men endast på vintern, jag kanske misstolka rätta mig om jag har fel, men kör du på bädd året runt?

Jag har aldrig hört talats om att det ska slita på hästens ben att stå på bädd( såg någon skrivit det) då lär det väl slita lika mycket om du inte har bädd, flr jag förmodar att ingen kör med gropig bädd?!

För höga bäddar gör att hästarna inte kan stå korrekt på benen. Titta själv på hur hästen står nästa gång du ser en för hög bädd.

Höjden på bädden kan ju inte ha betydelse för mer än öronen, om det nu är lågt i tak. En fast, jämn bädd (inte mjuk, fast) strävar man väl efter med växelströ också?!

Bädd är bra för de hästar som fungerar på det. Bara för att din häst är en av de som inte fungerar på det, betyder inte att permanentbädd är förkastligt.

En BRA bädd luktar inte, erbjuder hästen ett bra underlag och ger skydd mot kyla och fukt underifrån. Vilket ju är ett måste i t ex uteboxar.

Om bädden luktar, är ojämn, djup eller skadlig för hästen är det en dålig bädd. Oavsett om det är en permanentbädd eller en växelströbädd.

Vi har alltid kalk eller stalosan i botten. Allt bajs mockas ut, liksom kissklumpar i det lösare lagret vi har ovanpå. Då växer inte bädden så fort.

Torv kan hålla rätt mycket urin så att det inte bygger så mycket. Blir luktfritt om den sköts - rejält blöta fläckar lägger jag fortfarande lite stalosan på ibland.

vad är stalosan för nåt?

Googla så får du ett faktablad i översta länken :idea:
Det är i allafall ett "pulver" som är bra mot ammoniaklukt och annat som fluglarver och sånt som man klarar sig utan. Köps enkelt på GG.

det är ett miljöfärbättringsmedel i pulverform som även är bakteriedödande. Det används främs inom grisuppfödningen, för att undvika för mycket bakterier!

Och detta i en bädd som är en halv meter tjock :eek:

Jag tror inte du vet riktigt hur en korrekt permanentbädd ska se ut och hur den ska underhållas. En korrekt bädd är aldrig skadlig för hästarnas ben.

Immer

Jag har just byt till torv ( 1 vecka sen) och vi gjorde så som en lärt oss..

FÖrsta kalk: La in 25 kg

Sen la vi på 2 torvbalar och stampande dom med en sån där mini grep typ som man har i ridhus ( dom svarta) sen vatten på de och stampade lite till

Sen en torv till. stampade och vatten på de.

sen fick den stå och "vila i 6 timmar tills hästen kommit in vid 17.00

har nästan bara mockat ut bajset nu. sen i går la jag in en bal torv till och ska nu börja mocka ut även lite kiss. tror det tar några veckor innan det har satts sig över allt och är platt och fin.

OCh en BRA trov bädd luktar inte, det är dåliga bäddar som luktar

Är det fel på hästen för att den gillar att rulla sig??????????
Det var nog det dummaste jag har hört!!

Har den inte på bädd för jag tycker det är äckligt och det kommer jag alltid att tycka, tänker inte ändra mig för att några på buke tycker det är toppen.
TS frågade om för och nackdelar med bädd och jag svarade.

Du får givetvis tycka vad du vill men de bäddar du beskriver (illaluktande, geggiga etc) är inte en korrekt skött bädd så du borde i stället säga att du inte gillar illa anlagda/skötta bäddar. Och vet du det gör inte jag heller! :)

Du svarade på ts fråga om för och nackdelar med bädd säger du? Ja men då bör man ju också ha erfarenhet av en korrekt skött bädd eller? För jag tror inte ts frågade om för och nackdelar med en illa skött bädd. ;)

Hej!
Har oxå funderat på att ha bädd. Är torvströbädd det bästa? Kan man ha torv i botten och halm ovanpå. Eller blir det för rörigt i boxen?

vi använder stallosan i våra bäddar o det tycker jag är jättebra. tar bort lukt bra men är inte skadlig för hästen..
förra året hade vi torvbädd funkade jättebra la in mycket i början o sen fick det packa sig sen fyllde på vid behov.
iår har vi en bädd av först torv sen har vi halm över då vi ville ha det lite mysigare åt hästarna =)
funkar jättebra det också

Jag tycker permanentbädd är bra. Blir varmt och skönt för hästen att ligga på och gödseln man tar ur till våren är det ju inga problem att bli av med. Alla vill ha den. (jag mockar ur bädden om våren och lägger allt direkt i plastsäckar så är det lätt att hämta för de som vill ha prima gödning till rabatter och grönsaksland.)
Det tog nog ungefär en timme för mig att tömma bädden efter förra vintern.
Lättmockat och mindre åtgång på strö är andra fördelar. strör med Stalosan F underst och strör lite med den emellanåt. Funkar jättebra.
Har man en häst som gräver så funkar ju inte bädd alls, men annars är det toppen.
Helst vill jag ha halm i botten och spån ovanpå, men torv i botten är också bra, med spån ovanpå.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 886
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 302
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 476
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hur höga blir era välfungerande permanentbäddar? Upplever ni att bäddarna fortsätter växa hela tiden eller stannar de av efter en tid...
2
Svar
39
· Visningar
3 620
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar