Ska jag göra det? Avliva?

Dziwir xx

Trådstartare
Jag har ett beslut att fatta men vet inte hur jag ska göra med mitt 23-åriga fullblod om jag ska ta bort honom eller inte för jag vet hur sommaren kommer att bli.
Han är en väldigt svår gödd häst och nu har jag fått upp han i vikt under vintern men när sommaren kommer så rasar det igen pga alla insekter. Han bara vandrar och bara allmänt vantrivs på sommaren. Hans hovar är av sämsta kvalitet och under all denna vandring så åker skorna av och sen finns det inga hovar kvar, svårt att få på ny sko igen utan att han får ont av det.
Sen har dom andra hästarna börjat mobba honom lite i hagen nu eller ännu mer pga att han är så ranglåg.
Jag har ägt honom nu i 12 år och det här har vi haft problem i alla år men nu kan han inte hålla hullet längre.
Men han leker fortfarande med sin lilla shettis kompis i hagen och dom har jätte skoj så det finns nån livsgnista kvar iallafall:crazy:.
Hur ska jag göra det är så svårt att bestämma vad man ska göra med sin bästa vän, man kanske blir hemma blind ser inte hur skruttig han har blivit.

Usch hatar det här!!!!!!!

Sv: Ska jag göra det? Avliva?

Det är alltid svårt med sådant här. :( Du kan kanske prata med din veterinär, och be om råd?

Men måste han gå ute när det är som mest insekter? Kan han inte stå inne och äta i lugn och ro under den perioden?

Är det mera problem med hästen?

Måste han gå ute hela dygnet då på sommaren?? Verkar ju funka bra annars.

Går han ute hela dagarna på sommaren? Det klarar inte mitt fullblod heller, hon blir helt galen av insekterna trots täcke, och alla möjliga medel:(.

Om det inte fungerar att ha honom delvis på box och med täcken mm och gå bara med shettisen som han gillar, ja då skulle jag ta bort honom INNAN det blir ett akut beslut.

Hemskt och supertråkigt men tyvärr nödvändigt ibland när man är hästägare.

Lycka till hur som!

Om han inte kan gå på sommarbete så får man anpassa efter hästens behov, dvs ha honom installad under sommaren och skippa sommarbete. Det är inte alla hästar som klarar att gå på sommarbete.
Man kan ju inte avliva en häst för att den inte trivs med att gå ute när det är mycket insekter :mad:
-vilket jag inte tycker är alls konstigt. Insekter är hemska.

Självklart har han täcke mm det nyaste bästa som finns man uppdaterar varje år;). Han har aldrig gått ute dygnet runt/sommarbete kan väl ha hänt för några år sen nån natt. Jag försöker anpassa efter insekterna ute på natten ibland och och inne på dan och tvärtom. Ingen av mina hästar går ute dygnet runt/sommarbete. Men det räcker för honom att att han kommer in en timme försent om man är på jobbet och inte hinner se vandringarna så sliter det jätte mycket på honom och händer det några gånger så är kört.

Andra fel är väl hans stelhet efter att ha stått inne tyvärr:(.

Senast ändrad:

Prata med din veterinär tycker jag. En häst måste ju få ha ett värdigt liv som den trivs med utan att vara begränsad av sina problem. Och veterinären kan avgöra om dessa problem kan vara såpass begränsande...

Den veterinären som jag har som gör det vanliga tex vacc,avmask och tänder. Känns inte bra att fråga men det kan jag inte skriva om här varför inte, men jag får väl ringa till nån klinik eller nåt sånt och fråga. Men den veterinären har ju aldrig sett hästen från första början och vet inte hur den fungerar. Men jag får ta och fundera på det här. Tack ändå för svaren.

Ja, usch, det är inte kul när de blir gamla... Har tyvärr sett exempel på när man väntat, enligt mig, på tok för länge med att ta bort dem. De har blivit supermagra och fått leva på diverse grötvarianter för att de inte har kunnat föda sig och man får fråga sig om det verkligen blir ett värdigt liv? Vi hade ett gammalt sto som sin sista sommar föll från högst i rang till lägst och fick svårt att hänga med de andra i flocken. Beslutet att ta bort henne blev inte alltför svårt när vi såg det och att försöka omplacera henne vid 23 års ålderefter 17 år hemma hos oss var inte aktuellt.
Jag håller med Kenneth.
Lycka till med vad du än beslutar dig för!

Den veterinären som jag har som gör det vanliga tex vacc,avmask och tänder. Känns inte bra att fråga men det kan jag inte skriva om här varför inte, men jag får väl ringa till nån klinik eller nåt sånt och fråga. Men den veterinären har ju aldrig sett hästen från första början och vet inte hur den fungerar. Men jag får ta och fundera på det här. Tack ändå för svaren.

Det låter som att du vill ta bort din häst och då tycker jag kanske du ska göra det?

Om den leker med sin kompis, har täcke mot insekter, inne del av dygnet så vad är då problemet? Du tror att den faller ur, men hur fodrar du sommartid?

Vandrar den även om du har täcken och smörjer in den och det finns mat i hagen?

Om den inte rids, kan den vara helt barfota om underlaget är mjukt? Det kan många fullblod, om dom har rätt underlag. (OBS inte vid ridning däremot)

Det låter ändå som att det blir ett besvär/kostnader för dej med allt passande och specialsaker den behöver och att du är lite trött på det, vilket man kanske kan förstå. Men mår hästen dåligt, vad säger veterinären egentligen som du inte vill säga?

Senast ändrad av en moderator:

Han vandrar även fast han har mat och täcke för det täcker inte precis överallt en mygga kan komma in under magen mm.
Han kan inte gå barfota för han har knappt några hovar och så har det varit sen han föddes och det var väl dumt av mig att köpa honom isåf.

Han har fri tillgång på hö 14 timmar av dygnet även på sommaren och dom andra timmarna fodrar jag i hagen, äter även 4 kg kraftfoder om dagen året runt, han vill inte äta mer än så.

Jag vill inte ta bort honom, jag skulle kunna mocka åt honom hela dagarna om han skulle stå inne dygnet runt för att inte börja vandra jag skulle kämpa för honom många år till.
Men tänk om han lider och det vill jag inte vara med om!

Den veterinären har sagt för flera år sen att jag ska ta bort för det är inte så noga tycker h*n han används ju inte, han är tunn men det har han alltid varit. Vi tänker lite olika h*n och jag. Mina hästar är lite mer en bara djur som står där i hagen.

Ok då missförstod jag dej i så fall! Ja det är jättesvårt, men frågan är om han lider? Svårt om han alltid varit sån....Jag vet fullblod som varit såna men aldrig när de väl blivit vana, det har mera handlat om ovana vid att vara i hage/insekter mm som de sen lärt sej hantera. (har ni stor flock eller bara få hästar? Kan ha betydelse)

Knepigt. Kan han ha någon sjukdom som gör att han faller ur mer nu?

Ja han har också jätte svårt att följa dom andra det känns som att dom bara är mer elaka mot honom nu än förra året och dom är ju 15 år yngre allihop dom orkar mera. Han kan inte stå själv och tyvärr så räcker inte shettisen för honom han skriker i hagen hela dagarna ändå, dom har blivit en liten flock och dom har levt ihop nu i 4 år tillsammans.

Vem vill ha en häst som kostar flera tusen i månaden som sällskapshäst och kravet är att under sommaren får det inte finnas några insekter, går nog inte att hitta.

Nej man får ta sig en ordentlig funderare.

Dom är 4 st, 2 shettisar och ett halvblodsto + han.

Jag sitter och tittar på honom nu och han står och sover i hagen så vandrandet börjar direkt när dom j-arna kommer. Så nu kan han stå utan täcke nån vecka till när det är soligt.

Han är en ganska lätt stressad häst eller ängslig rättare sagt och det har förvärrats mycket sen han ställdes av.

Sjukdom kanske men han har alltid känts så mycket äldre än hans siffra, säkert pga hans jätte dåliga hovar dom har inte nån bra vinkel och det förvärrar ju hans gång + att han har alltid varit så tunn och hans dåliga exteriör.

inom mig tänker jag att han är ju bara 23 inte kan det vara dags än det finns ju så mycket äldre hästar och då får jag så dåligt samvete för att jag ens tänker avlivning!

Usch och blä jag vet inte

Jag har en 29-åring som jag oxå går och funderar över hur jag ska göra med. Hon har däremot svårare att hålla hullet när hon står på hö än gräs så somrarna är hennes "räddning". Det kanske är så att han behöver gräs på sommaren?

Å andra sidan så lider inte hästen utav att bli avlivad, det vi som inte vill sörja...

Min får nog äta sig fet i sommar så får jag planera för det tråkiga i höst...

inom mig tänker jag att han är ju bara 23 inte kan det vara dags än det finns ju så mycket äldre hästar och då får jag så dåligt samvete för att jag ens tänker avlivning

Alla hästar blir gamla vid olika ålder, den ena kanske blir gammal vid arton medan nästa fixar trettiostrecket utan problem...

känner du att det kanske är dags så är det nog så, som nån redan skrivet.
Ett jättesvårt beslut absolut! :(
men man får se till hästens bästa, om du vet att han kommer lida i sommar och du har gjort vad du kunnat för att lindra sommarbesvären under era tolv år ihop, vad ska du kunna göra annorlunda nu?
Du skriver nästan själv att du tror det är dags. Sånt känner man på sej.. (även om man inte vill) , det gör hästarna också

Lider med dig och vet hur du tänker.....
Har oxå haft ett fbl, ett sto som var som din, svår att hålla i hull, hunsad i hagen och omtyckt av insekterna.
13 år fick vi tillsammmans, den sommaren hon fyllde 21 så bestämde jag mig, hon hade gett mig så många fina år och underbara minnen, jag älskade den hästen, just därför tog jag bort henne på hennes 21:a sommar.
Hon var användbar, red henne en liten tur en vecka innan avlivning, men hullet var svårast att hålla, därför bestämde jag mig att ta bort henne så länge hon "hade huvudet högt" sas. Det var så jag ville minnas henne.
Ett svårt beslut......

hej jag har 2 fullbloo gammal hästar.min hästar inte gillar sommar och aldrig stanna natten i hogen.jag kommer från anra land min boys jag ålskar mycke samma som min familji och jag aldrig inte avliva dem jag kan inte gora .min håstar har mycke problem after racing but jag beholla dem forever.du prova give him szans .du fråga din hjart vad göra och hur viktid för dig its din häst.sorry för min dolig svenska hålsa :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 747
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 953
Senast: Happimess
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka