Ska jag göra det? Avliva?

Sv: Ska jag göra det? Avliva?

Jag skulle inte klandra dig om du tog beslutet att avliva. Du känner honom bäst och du gör allt du kan för att han ska ha det så bra som bara möjligt. Men ibland räcker inte vår hästvård till, då är det snällast att låta dem somna in.

Kan du fixa en ligghall i sommarhagen så är det toppen. Insekterna flyger inte in då och hästen får skydd. Kanske byta hagkompis/ar? Byta hage? Kanske är den inte så rolig den han går på nu? Finns det ordentligt med bete? Finns ju massor av saker man KAN göra. Men du verkar ha bestämt dig?

Ja en ligghall skulle jag kunna fixa men dom andra släpper inte in honom för dom har börjat mobbat ut honom, och byta hästar som jag skrev tidigare så är han väldigt beroende av sin flock och kan inte bara stå med en tex shettisen för då skriker han efter dom andra och springer. Det har jag provat ett antal gånger. Detta har förvärrats sen han ställdes av.

Vandringarna är även som en ovana.

Jag byter mellan 4 hagar på 1.5 hektar var så gräs finns. Sen har jag inga andra hagar tyvärr och bete nån annanstans går absolut inte. Jag måste kunna se någorlunda när han börjar vandra och ta in dom.

Har ni några andra lösningar?

Som skrivet tidigare så vill jag INTE avliva!!!

Därför skriver jag här om att få lite ideer och funderingar från andra om det kan vara så att han ändå kanske lider. Ibland känns det som att han inte vill längre bara.

Jag vet inte vad jag ska skriva men jag älskar hästen över allt annat!!!!

Vet hur det är att ha fullblod av den här typen. Vi har en 20-åring (som är som fem!), men han är precis likadan. Fem minuter senare intag än vanligt - springer ihjäl sig. Skor flyger, ben överansträngs, mystiska skador uppkommer. Börjar han väl stressa, är det tvärkört. Han kan ibland t o m bli rädd för sig själv, när han manglar över det som står ivägen (vattenhoar, höhäckar - you name it!). Har han väl varvat upp är det bara att själv skynda ut och rädda situationen.

Tack och lov har vi hittat lösningen för honom, vi har flugfritt och en foderstat som fungerar, han betar som han ska och håller sig fin i hullet hela året nu. Men det är mycket pyssel med de här hästarna. En dålig dag och femtio kilo flyter av honom i ett nafs.

Om du funderar på att ta bort hästen så tycker jag att du ska göra det medans han fortfarande har ett värdigt liv, dvs innan sommaren och insektsplågan kommer med de problem du beskrivit (tappad vikt, dåliga hovar etc). Om du hittills under 12 års tid inte kommit på något effektivt sätt att lindra sommarplågorna så är det nog tyvärr inte mkt som talar för att du ska kunna hitta någon sätt att göra det detta år heller, och ju äldre en häst blir desto svårare får den ju att återhämta sig.

Aldrig ett roligt beslut att ta, och jag förstår verkligen din vånda. :(

Ja en ligghall skulle jag kunna fixa men dom andra släpper inte in honom för dom har börjat mobbat ut honom, och byta hästar som jag skrev tidigare så är han väldigt beroende av sin flock och kan inte bara stå med en tex shettisen för då skriker han efter dom andra och springer. Det har jag provat ett antal gånger. Detta har förvärrats sen han ställdes av.

Vandringarna är även som en ovana.

Jag byter mellan 4 hagar på 1.5 hektar var så gräs finns. Sen har jag inga andra hagar tyvärr och bete nån annanstans går absolut inte. Jag måste kunna se någorlunda när han börjar vandra och ta in dom.

Har ni några andra lösningar?

Som skrivet tidigare så vill jag INTE avliva!!!

Därför skriver jag här om att få lite ideer och funderingar från andra om det kan vara så att han ändå kanske lider. Ibland känns det som att han inte vill längre bara.

Jag vet inte vad jag ska skriva men jag älskar hästen över allt annat!!!!

Du skriver att det har blivit värre sen han ställdes av? Jag tror det har betydelse. Vissa hästar och vissa fullblod kanske särskilt (i min erf) måste jobba för att må bra. De klarar inte ett liv bara i hagen, säkert på grund av avel och syfte med rasen och sånt. Min hingst som var avlad som galopphäst men aldrig dög, tillhörde dem som inte kunde stå utan arbete. Han stressade upp sej, skadade sej slutade äta, föll ur, osv, när han var i full gång och arbetade så var han lugn och åt och la på sej hull och muskler snabbt.

Jag vet andra såna fullblod också även han är den enda av den typen som jag har haft. Din häst är kanske sån också?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 747
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 953
Senast: Happimess
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka