Ska jag ge upp? Byta sadel.. ber om hjälp..*lång*

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mahogny

Har testat och provat, bytat och köpt sadlar. Men vilken sadel jag än har så passar den antingen inte mig eller hästen. Har hittat en som passar mig och som vad jag och 3 andra mycket häst/sadel kunniga personer tycker även passar hästen. Den var i ny skick när jag köpte den, inspecterades nogrant innan köp. Stoppningen var jätte fin (inga knöllar och jämn) och bommen var det nog inte fel på (sadlen var rep fri så hon kan knappast tappat den)

Allt har funkat bra med den fram tills dom 2 senaste ridturerna då hästen helt plötsligt har svårt för att fatta vänster galopp det har alltid varit hennes svåra varv men hon har aldrig fattat fel galopp innan. Jag har ridigt väldigt hårt senasta gångerna också. Kan det vara träningsvärk eller tror ni hon inte trivs med sadlen? Ska jag vänta med att sälja den eller ska jag byta sadel? Sadlen jag har nu är en Romano flatbak, vid bom 17,5 tum. Precis vad jag behövde. Ska snart ta veterinär pga. att hästen ska raspas. Hon ska kolla igenom hästen då också. (hoppas vet. kan komma snart) Jag har själv känt och klämt och hästen reagerar inte på ryggen. men lite i bogen och på korste vilket tyder på att hon har tränats lite hårt (själv klart trappar jag ner på träningen)

Hon är även svår att hitta bett tilll då hon har väldigt lite plats i munnen och är väldigt het och stark att rida. Hon trivs inte riktigt på någon av betten jag har nu. Kan det på verka hennes galopp?? Märker inte att hon är sne och hon är lika lätt att ställa i båda varven Håller verkligen på att bli galen.. ska jag sälja sadlen och ge upp min dröm om att hopptävla och köpa en bomlös som blir nästa sadel då jag verkligen börjar bli trött på det här. Hoppas ni snälla bukare där ute kan hjälpa mig

Sv: Ska jag ge upp? Byta sadel.. ber om hjälp..*lång*

Snälla.. svara någon.. ni har väl själv lite erfarenhet.. dela med er..

Sv: Ska jag ge upp? Byta sadel.. ber om hjälp..*lång*

Eftersom du har lagt en likadan tråd på utrustning så föreslår jag att du inväntar svar där istället.

mvh LenaH, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 866
Senast: Oknytt
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 908
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka