Ska jag eller ska jag inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goldpilz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 9 600
Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Goldpilz

Jag är en väldigt velig människa inom vissa områden.

Jag har beslutat mig för att ta Aerline H till mitt sto (D-Day 935 - Martini 744) men kan inte bestämma mig för att ta honom i år till henne eller om jag ska vänta tills nästa år.

Magkänslan säger att jag ska ta och avla med henne i år.. ska jag gå på magkänslan? :)

Goldpilz

Sv: Ska jag eller ska jag inte?

Ja, men det kan väl vi omöjligt svara på, hur dina planer ser ut...

I en annan tråd säger du att hon ska gå 1,20 i sommar. Hade jag haft den planen hade jag väntat.. Du vet ju inte om hon tar sig, det kan ta väldigt lång tid, dessutom skulle jag undvika tävlingsplatser med ett nydräktigt sto.

Jag skulle såklart inte tävla henne då, utan vänta med det lite. Det är inget som är jätteviktigt för mig.

Aerline H lämnar både bra dressyrhästar och hopphästar. Det är hans temperament jag först och främst vill åt. Läs lite om han på deras hemsida så finner du nog svaret på varför jag vill ha han till mitt dressyravlade sto som är en klippa på hoppning. ;)

På gångarter har han inte så bra blup, bara på galoppen.

Ditt sto däremot, som jag kollade upp när du hette AWAKE, har under 100 på hoppningen. Tänk om du får en avkomma med dåliga gångarter som inte kan hoppa?

Det är hans temperament jag först och främst vill åt.

Har träffat väldigt många Aerline avkommor som haft bra o coola mammor, som blivit helt tokiga, så man ska inte lita på att han lämnar bra huvuden! Avkommorna som jag träffat är väldigt skarpa och rent utav hel-vilda!

Ditt sto däremot, som jag kollade upp när du hette AWAKE, har under 100 på hoppningen. Tänk om du får en avkomma med dåliga gångarter som inte kan hoppa?

Tyckte jag kände igen stammen, men man vet ju aldrig.. ;) Jag har nog forumets fulaste nick så jag kanske skulle byta jag med..

HUr som helst. Även om din häst hoppar bra så är den dressyrstammad i mina ögon, och om jag var du så hade jag valt en dressyrstammad hingst som kan hoppa. Det finns vissa linjer som är bättre än andra. Få dressyrhästar hoppar så illa att de inte hade klarat hoppa lättare klasser med lite träning..
U

Kan också vara att jag missat något, men var inte din en av de få D-day hästarna som hade kanontemperament?
U

:D :D :D Du får byta nick till Full-Koll Görel:rofl:

Ja den där Görel har koll. Tror hon kan alla våra stos stammar¨och blup bättre än vad vi själv kan ;).
U

Hon var väldigt omogen som unghäst. Hade hon gjort om samma test idag hade hon defenetiv fått dubbelt så många poäng MINST! Hon var väldigt omogen i huvudet då och har mognat mer bara de senaste åren.

Vore intressant och höra annars vad ni hade rekommenderat för hingst.... :angel: :D

Hon var väldigt omogen som unghäst. Hade hon gjort om samma test idag hade hon defenetiv fått dubbelt så många poäng MINST! Hon var väldigt omogen i huvudet då och har mognat mer bara de senaste åren.

Det går inte att få dubbelt så många poäng

Blupsiffrorna är inte heller baserade på enbart den enskilda individen utan på stam.

Det går inte att få dubbelt så många poäng

Blupsiffrorna är inte heller baserade på enbart den enskilda individen utan på stam.

Ta inte mitt inlägg så himla ordagrannt. Jag menade att hon skulle få betydligt mycket mer poäng om hon gjorde om det hela nu.

Haha!:D

Jag glömmer aldrig en stam:angel:

Awakes sto hade dessutom en helsyster till en gammal ridskolehäst till mormorsmor, så den stammen kan jag rabbla i sömnen.

Mitt sto har ingen helsyster? Vad babblar du om?

Vad fick du för bud på hingstar sist du frågade? Jag minns inte.

Jag vet inte om rent typmässigt att Don Primero passar, men han ska ha ett riktigt trevligt temperament, och verkligen nedärva gångarter. TYdligen ska han lämna bättre typ än vad han själv har. Dessutom är det inte omöjligt att hans avkommor mognar ganska tidigt eftersom de syns i unghästsammanhang

KOlla blupen här:
http://www.ihbc.se/app/servlet/ShowRid44ny

Av de som ligger högt på listan som dressyrhäst så är det dessa som jag har hört ska ha coolt temperament ( valde Bluplistan eftersom det kan vara bra med lite beprövat material om man inte är -övertygad om att annat är bättre)
- Don Primero
.. och sedan tog det slut..:rofl:
kollar vidare..
- Highlight är ju hoppstammad, men med ett dressyrblup på 121 så är han ursäktad..

Och om vi kollar typen så är det DP igen som toppar bland de coola

Egentligen, men nu har jag ju inte träffat hingsten, men så tror jag att Ravell hade kunnat göra ett bra jobb exteriört på henne, men med (Napoleon)Bernstein/xx i stammen så vet jag inte hur mycket gosehäst han är eller om det är mer tävlingshäst. Någon som vet?

U

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
901
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
917
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
993
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 278
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka