Ska jag eller inte?

Minni-Borg

Trådstartare
Hej, jag har en fd problemhäst som alla bara flög av på island så dom tänkte slakta henne innan jag fick henne för en "skit summa". Jag har ev kommit på problemet... :idea: När vi fick henne red vi först bara med Diddi Dynan som funkade jättebra på henne ;) men sedan skulle min vad ska man säga..? Kompis, tränare och henne jag bodde hos. (Tävlat VM och NM. ) Finska landslaget rida henne. Och då hade jag Diddi Dynan så hon tog en Wintec sadel på henne, och innan hos knappt hade hunnit sätta sig i sadeln FLÖG hon fram och bockade och i sista sekund fick hon som red henne att gå på en volt och tillslut stanna :angel:. Vi trodde då att hon fick ont i ryggen av sadeln (icke bomlös) och var med henne till kiropraktorer och grejer, men det var inget fel på henne utom spänningar vilket inte är så konstigt för hon åkte från Island till Danmark till Skåne till Norrtälje på en vecka :eek: Så det var knappast det. Hur som helst red jag henne efter det med Diddi och även då bockade hon av mig två gånger! :angel: (men jag är för ung för att bli rädd och var BESTÄMD på att hon skulle bli en bra tävlingshäst (hon har gång utöver det vanliga). Jag red henne i 4 månader med gjord och det funkade jättebra så nu litar hon till 100% till mig! Igår tog jag hem en sadel med bom på prov för ev köp. Sadeln satt jättebra men när jag hoppade upp blev hon helt tokig och flängde runt :bump: Efter att ha skuttat runt på en volt kanske i 10 min? Gick det super och hon gick helt lungt! Hon har blivit misshandlad vid inridningen, kan hon ha haft en sadel med bom då och hon förknippar misshandeln med sadeln? Tror ni hon kommer att vänjas av vid att vara rädd för bomsadlar? Skulle ni köpa den och ha den om ni var jag?
Tack på förhand!

Sv: Ska jag eller inte?

Om hon gick lugnt efter en liten stund skulle jag köpt sadeln om jag var helt säker på att den låg bra.
Klart att hon kan förknippa sadlar med obehag, och det tar ett tag att bli av med sånt. Därför är det så viktigt att sadeln ligger helt perfekt utan några som helst anmärkningar om man ska få hästen att bli lugn.

Jag tycker att du ska "börja om" som om du vande en unghäst vid sadel för första gången. Det verkar ju som att hon blir rädd närdu sitter upp. Se till att du inte råkar ge skänkelhjälp när du sitter upp, så att hon tror att hon ska gå fram.
Be att någon håller i hästen inne i t ex en box och börja med att tynga i stigbyglarna och att hon står still då. Fortsätt med att du ska kunna sitta upp när hon står still osv.

Det kan inte vara sadeltvång då?? Min pålle beter sig precis så om man inte gör allt rätt innan man sitter upp. Det är alltid bättre med bomfria sadlar även om han inte är helt ok om man inte är försiktig.

Testa med resår i båda ändar och spänn lite försiktigt i gången och gå, sen spänner du lite till och går osv tills gjorden är spänd som den ska. gå det sista du gör innan du sitter upp, gärna från en pall om hon accepterar det.

Lycka till med pållan!

Det låter jättebra :D :D Kan du berätta mera om sadeltvång? Jag tycker inte att bomlösa sadlar e riktiga sadlar :angel: Tycker inte alls om dom :crazy: Men jag är kär i sadeln jag har på prov. Det e en Henri de Rival, jag tror den henne så....?
Svara gärna :)

Om du är kär eller inte tycker inte jag har någon betydelse faktiskt.. Det är klart att sadeln även måste passa dig men om du har sådana problem med pållan måste hon gå i första hand i mina ögon.

Kolla på kaupre.se och gå in under island - sadlar - kolla på CC Dressage - den är bomfri - kan du säga någon skillnad?

Sadeltvång finns i olika varianter men jag tror att den som är vanligast är när nerverna under magen ligger ytligt och blir påverkade när man drar åt sadelgjorden - vissa kan visst bara rasa ihop! :eek: Min bockar eller stegrar sig om jag gjort bort mig :cool:

Bor du i närheten av mig så kan jag säkert ordna så att du kan få provrida i en CC Dressage, PM:a i så fall.

Lycka till!

Hehe, jag bor på Åland ...:eek:
Okej, ja hon bockar, eller hon gör sk "lammskull" haha. :angel:
Men jag brukar ha henne på en jätteliten volt för att inte sprätta iväg... Men hon brukar lugna sig tillslut och då är hon supersnäll och skulle nästan kunna passa som turridnings häst till lynnet och temperamentet! :banana:
Hur kollar man om dom har sadeltvång? Veterinär?
TACK! :bow: :bow: :bow:

Min häst fick diagnosen sadeltvång av en mycket bra kiropraktor som även gav mig adekvata råd. Hon gick igenom hela hästen, han var också spänd, och vi pratade om honom, hans bakgrund (också "hopplöst case" som jag köpte för väldigt lite pengar), tittade på utrustningen, att sadeln låg bra m.m.m.m.

Sadeltvång betyder att de har tvångstankar, det kan bero på ej spänd sadelgjord så att sadeln glidit på sidan och bränt hästen, eller ej passande sadel så att det blivit smärtsamt. Det psykiska gör att de förknippar uppsittningen med obehag(så är det för min häst ialla fall) och spänner sig och sedan far iväg.

Min pålle har blivit mycket bättre, jag brukar markträna innan jag rider så att han blir varm i kläderna, sitta upp på samma ställe och nu provar vi sedan två veckor tillbaka att sitta upp med pall och det fungerar jätte bra. Han flyger fortfarande iväg ibland och kiropraktorn sa att han då och då antagligen kommer göra det. Men numera rusar han inte i minuter längre, utan en halv till en långsida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 342
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 693
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 220
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar