Ska jag byta tillbaka till kraft?*Lite långt*

F

Fladde

Ni har säkert läst om "min" historia.

Jag bytade foder i Januari till Hästbitens müslifoder som ska vara havrefritt.
Innan fick hon Kraft groov och funkade bra på det.
När jag bytade så blev även hästen för pigg och het då denna häst
har så mycket energi själv så behövs det inte extra kickar.
Hästen hade varit skadad sen sep 04.

Vi tog bort kraffodret helt under febuarri månad när jag red igång henne efter skada då var hon lagom het o pigg.
Efter en tid började vi ge henne kraftfoder igen inte mycket ca 250g vid varge mål.
Sen blev hästen dålig i sinna bakben igen och skulle bara skrittas igen.
Vi tänkte inte på att ta bort fodret så hon fick fortfarande müslifodret och allt gick bra tills jag nu i veckan skulle börja sitta på henne igen.
Det gick bra dom två första dagarna sen stog hon på bakbennen igen :crazy:
Självklart sluta jag rida henne då för jag trodde kanske att hon har fått ont igen.
Vi tog bort m¨slin och börja ge henne lite korn o kli istället.
Hon blev betydligt lugnare att pyssla med.
Sen snacka jag med min vet på Djursjukhuset igår som sa att jag kunde försöka sitta på henne i helgen igen(Ska på återbesök på måndag)
Jag satt på henne idag och hon var lugn och snäll som vanligt.

Nu undrar jag då hon fick Kraft groov innan och funkade bra på det då. Tycker ni jag ska byta tillbaka och ge henne det igen?
Eller har ni tips på andra bra foder för väldigt heta hästar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska jag byta tillbaka till kraft?*Lite långt*

Uträknad foderstat inkl analys på höt? För mycket energi tror jag, brukar ta några dagar innan de lugnar sig. Groov innehåller havre så i syftet att inte ge havre skulle jag inte bytt tillbaka men hästen fick kanske i sig mindre energi med Grooven (de flesta müslisorter innehåller mycket energi/kg foder) och blev därmed lugnare?
 
Sv: Ska jag byta tillbaka till kraft?*Lite långt*

Hej!

Jag är ingen älskare av pelleterat foder, men fungerar Krafft skulle jag nog ge henne det. Vill du ge henne tex en musli finns det andra att tillgå. Jag ger min 3-åring Cool Mix - fungerar super! Han är också lite väl pigg!!! Det finns många olika märken som fungerar bra.

Mvh / Fia
 
Sv: Ska jag byta tillbaka till kraft?*Lite långt*

Grooven är bra till pigga hästar eftersom det är iprincip havrefritt.
Så det skulle jag nog ge, tänk på att det innehåller ett slags lim bara, jag blöter min krafft som med betfor.
 
Sv: Ska jag byta tillbaka till kraft?*Lite långt*

Det finns faktiskt hästar som blir halta av pelleterat foder, jag har haft en sån, försök att ha bra hö, vitaminer o mineraler bara....varför dom kan bli halta finns det olika teorier om..men min blev haltfri när hon bara fick havre som kraftfoder.....när hon gick tillbaka till tränaren så var dom lyriska, men gav pellterat foder ändå och efter ett par veckor så började krånglet igen....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 180
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 530
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp