Ska jag behöva servera lervatten inne?

purity_666

Trådstartare
Min minsta hund anser uppenbarligen att det vatten som kommer ur kranen är skitäckligt och vatten i vattenpölar är godare. Blir hon törstig springer hon runt och piper och krafsar på dörren. Hon dricker inte inne då även om jag byter vatten när hon håller på sådär, hon ska ha sitt äckliga vattenpölsvatten. Hon dricker inne ibland, men det är ytterst sällan. Jag har provat ställa ut en vattenskål på trappen så den kan bli fylld av regnvatten och det funkar också och regnvatten känns väl bättre än äckligt vattenpölsvatten i alla fall. Jag bor på landet så det är ju pölar i grusväg som gäller.

Kan man göra något för att undvika det här? Jag bor på gård och de kör mycket med traktorer, mekar, bygger och grejar på gårdsplanen. Jag vet alltså inte riktigt vad som hamnar på marken och är lite orolig att hon ska få i sig nåt mindre trevligt. Hon har hittills aldrig blivit sjuk, ingen diarré eller så som de kan få. Någon med samma beteende? Någon med tips?

Jag försöker att inte släppa ut henne när hon håller på sådär så att hon ska bli tvungen att välja vattnet inne, samtidigt kan jag ju inte garantera att hon inte är kiss/bajsnödig och då blir det ju elakt.

Gah... djur får så konstiga idéer ibland. Hon har hållit på såhär sen jag fick henne och det går inte i perioder. Mina föräldrar bor vid en kanal och hemma hos dom springer hon ner dit och dricker vatten så det är inte bara hos mig.

Min minsta hund anser uppenbarligen att det vatten som kommer ur kranen är skitäckligt och vatten i vattenpölar är godare. Blir hon törstig springer hon runt och piper och krafsar på dörren. Hon dricker inte inne då även om jag byter vatten när hon håller på sådär, hon ska ha sitt äckliga vattenpölsvatten. Hon dricker inne ibland, men det är ytterst sällan. Jag har provat ställa ut en vattenskål på trappen så den kan bli fylld av regnvatten och det funkar också och regnvatten känns väl bättre än äckligt vattenpölsvatten i alla fall. Jag bor på landet så det är ju pölar i grusväg som gäller.

Kan man göra något för att undvika det här? Jag bor på gård och de kör mycket med traktorer, mekar, bygger och grejar på gårdsplanen. Jag vet alltså inte riktigt vad som hamnar på marken och är lite orolig att hon ska få i sig nåt mindre trevligt. Hon har hittills aldrig blivit sjuk, ingen diarré eller så som de kan få. Någon med samma beteende? Någon med tips?

Jag försöker att inte släppa ut henne när hon håller på sådär så att hon ska bli tvungen att välja vattnet inne, samtidigt kan jag ju inte garantera att hon inte är kiss/bajsnödig och då blir det ju elakt.

Gah... djur får så konstiga idéer ibland. Hon har hållit på såhär sen jag fick henne och det går inte i perioder. Mina föräldrar bor vid en kanal och hemma hos dom springer hon ner dit och dricker vatten så det är inte bara hos mig.

Det hade varit absolut nej för vattenpölar (ingen vet vad som finns där i).

Tids nog måste väl hunden välja att dricka?
Vad händer om du her vatten i maten?

Vad är det för hund?
Kan den ha fått någon slags fixidé man måste bryta?

Det hade varit absolut nej för vattenpölar (ingen vet vad som finns där i).

Tids nog måste väl hunden välja att dricka?
Vad händer om du her vatten i maten?

Vad är det för hund?
Kan den ha fått någon slags fixidé man måste bryta?

Ja jag uppmuntrar ju inte drickandet däri, men eftersom de är lösa ute så är det svårt att förhindra.

Nej hon dricker inte, hon passar på när hon är ute. Men hon kan gå till utemöbler om det regnat och samlats vatten på dom. Har det regnat riktigt mycket finns vatten på stentrappen och då slickar hon på den. Och har jag en skål på trappen så det samlas regnvatten så dricker hon där. Visst kan hon dricka inne också, men det är väldigt sällan. Har vi mycket regn ute så dricker hon inte alls inne.

Vatten i maten funkar inte då hon är en hund som småäter så maten skulle bli dålig och äcklig. Hon äter då och då under dagen.

Det är en nakenhund och jag har haft henne i 2.5 år, hon blir 3 år snart. Det har alltid funnits där som sagt. Hon är inte besatt och hetsdricker ute, utan dricker lagom. Hon bara väljer att dricka ute. Hon dricker inte varje gång hon är ute heller, utan det är bara när hon är törstig.

Hon var 6 månader när jag fick henne och var i hundgård mycket. Kanske blev ett invant beteende där?

Har du testat olika skålar? Har märkt att våran yngsta inte vill dricka i den jättedjupa rosrfria skålen. Och gamlingen kan gå en evighet och vandra runt här nere framför grinden i trappen för att han vill upp och dricka vatten,som serveras i keramikskål på övervåningen. Efter promenader och vid mat dricker han gärna ur den rostfria här nere,men vill han dricka utöver det så är det bara keramikskålen som gäller. För yngsta spelar inte keramik/rostfritt nån roll,men han vill som sagt dricka ur en låg skål. Vi har 3 skålar inne,en uppe och två nere.

Har du testat olika skålar? Har märkt att våran yngsta inte vill dricka i den jättedjupa rosrfria skålen. Och gamlingen kan gå en evighet och vandra runt här nere framför grinden i trappen för att han vill upp och dricka vatten,som serveras i keramikskål på övervåningen. Efter promenader och vid mat dricker han gärna ur den rostfria här nere,men vill han dricka utöver det så är det bara keramikskålen som gäller. För yngsta spelar inte keramik/rostfritt nån roll,men han vill som sagt dricka ur en låg skål. Vi har 3 skålar inne,en uppe och två nere.

Ja jag har haft mindre rostfri, större rostfri. Hos föräldrarna finns en keramikskål. Den på trappen var rostfri och då dög det. Det spelar ingen roll. Spelar ingen roll om vattnet är alldeles nybytt eller har stått en stund heller.

Hon var 6 månader när jag fick henne och var i hundgård mycket. Kanske blev ett invant beteende där?

Fullt möjligt att det är ett beteende som hunden tror är rätt.

Men därav skulle jag nog kanske också begränsa valmöjligheten och sätta totalförbud på vattenpölar eller annat, jag personligen tror att det kan bli svårt att bryta ett beteende annars.

Fullt möjligt att det är ett beteende som hunden tror är rätt.

Men därav skulle jag nog kanske också begränsa valmöjligheten och sätta totalförbud på vattenpölar eller annat, jag personligen tror att det kan bli svårt att bryta ett beteende annars.

Ja, svårigheten är ju bara att de är lösa ute. Ska man förbjuda vattenpölar så kan hon ju inte vara lös. :confused:

Vad händer om du vänjer henne vid att äta mat vid fasta tider och då ger tex färskfoder? Hundar som äter färskfoder behöver ju knappt dricka eftersom maten innehåller så mycket vatten och det är både aptitligare för hunden samt att de allra flesta hundar mår mycket bättre av det än av torrfoder.

Ja, svårigheten är ju bara att de är lösa ute. Ska man förbjuda vattenpölar så kan hon ju inte vara lös. :confused:

För en tid kanske hon inte kan vara lös då? Oavsett kanske det blir något slags "pass upp" så att man har koll och kan bryta?

Har du någon tränare i din närhet som kan hjälpa, där kanske olika metoder kan funka?

Jag hade nog hellre dock föredragit besvärligt koppel framför ev sjukdom tänker jag.

För en tid kanske hon inte kan vara lös då? Oavsett kanske det blir något slags "pass upp" så att man har koll och kan bryta?

Har du någon tränare i din närhet som kan hjälpa, där kanske olika metoder kan funka?

Jag hade nog hellre dock föredragit besvärligt koppel framför ev sjukdom tänker jag.

Tror inte jag behöver tränare för att säga nej och bryta henne vid vattenpölar. Hon lyssnar bra. Det är mer att jag bor på landet så hon är ju lös på gården, alltså inte bara vid promenader. Hon är med till stallet där hon också är lös. Det känns tråkigt att begränsa det, men det kanske man måste en stund.

Vad händer om du vänjer henne vid att äta mat vid fasta tider och då ger tex färskfoder? Hundar som äter färskfoder behöver ju knappt dricka eftersom maten innehåller så mycket vatten och det är både aptitligare för hunden samt att de allra flesta hundar mår mycket bättre av det än av torrfoder.

De gångerna hon fått smaka hemlagad mat så har hon ju ätit direkt.. om det varit gott vill säga. Så färskfoder kanske kan funka.
För hon dricker inte i samband med att hon äter heller utan det är lite när som helst. Äldre hunden är duktig på att dricka "som man ska".

Jag hade tänkt skriva som @Red_Chili . Min hund dricker enbart om det är jättevarmt, eller efter långpromenad. Annars räcker vätskan i maten.

Jag antar att det är lättare att bryta vattenpölsdrickandet om hon får i sig vätska på annat sätt.

Tror inte jag behöver tränare för att säga nej och bryta henne vid vattenpölar. Hon lyssnar bra. Det är mer att jag bor på landet så hon är ju lös på gården, alltså inte bara vid promenader. Hon är med till stallet där hon också är lös. Det känns tråkigt att begränsa det, men det kanske man måste en stund.

Tänker mig att i vissa lägen räcker det inte med ett nej heller enbart för så fort man vänder ryggen så är hunden där igen.., därför det kanske finns flera olika metoder en duktig tränare tex har förslag på att glömma vattenpölar helt och hållet, släppa tanken på dem helt.

Jag hade tänkt skriva som @Red_Chili . Min hund dricker enbart om det är jättevarmt, eller efter långpromenad. Annars räcker vätskan i maten.

Jag antar att det är lättare att bryta vattenpölsdrickandet om hon får i sig vätska på annat sätt.

Ja det känns ju enklast. Jag får testa helt enkelt.
Hon har lite hudproblem (som många kineser). Finns det något märke ni rekommenderar, eller något ni tycker är sämre? Hon har inga andra matallergier och en järnmage som tål allt.

Min dricker också gärna i dyvattenpölar på grusvägen. Har alltid gjort. Men han dricker inne också. Jag nejar honom bara när han vill börja dricka ur en pöl. Jag ser redan när vi närmar oss en pöl att han spanar in den. Jag tror han bara tycker det är gott helt enkelt :)

Jag har gett färskfoder under en länge tid och det påverkade inte drickandet varken inne eller ur pölar.

Ja det känns ju enklast. Jag får testa helt enkelt.
Hon har lite hudproblem (som många kineser). Finns det något märke ni rekommenderar, eller något ni tycker är sämre? Hon har inga andra matallergier och en järnmage som tål allt.

En vän vars kines hade hudproblem fick direkt bättre hud så fort hon bytte till färskfoder. Nu barfar hon och problemen är helt borta, hunden har fantastiskt fin hud, vet dock inte hur det hade blivit om de fortsatt ge färskfoder. Möjligt att det blivit lika bra resultat av det. Rent generellt brukar jag rekommendera Nordic spannmålsfri, men eftersom din hund är så liten kan det gå att ge Mush Vaisto också utan att det blir tokigt dyrt. Mush vaisto skulle jag tippa på att är snäppet bättre än Nordic spannmålsfri. Vom og hundemat vägrar jag ge, så det rekommenderar jag aldrig till någon.

Jag tycker mest det är viktigt att de inte kommer i en helt korv. Hon väger 6 kilo så hinner ju inte äta upp en hel innan den blir dålig och att dela dom när de är frysta är ju hopplöst

Ah, min väger nästan 30kg, så en korv går ju bokstavligen i ett nafs. Mush har, som @Red_Chili skrev, också små köttbullar som borde passa din hund. Superenkelt. Och vill man inte tina så ger man fruset.

Jag gör egna blandningar av korvar, och de går jättelätt att tina ifall man låter dem stå i kylskåp över natten. Sen delar jag och sätter i portionsförpackningar. De kan man låta stå i kylskåp eller frysa in igen. Jag gör portioner för tre dagar i gången.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 778
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka