Ska jag anmäla?

Sv: Ska jag anmäla?

jag har endast läst det första inlägget i den här tråden. Fattade meningar efter det som stod där. ja tycker det som stod i det inlägget inte va de minsta knepigt.

:)jag håller med dig helt och hållet.har själv stått i stall där det fanns mistanke om vanskötsel men när mydighetsperson kom så var det inget att anmärka på det VAR BARA EN KVINNA SOM VAR SVARSJUK SOM GJORDE ANMÄLAN ------TACK OCH LOV SÅ ÄR HON EJ KVAR I BYN:bow:

:devil:DET VAR FAN SJÄLV TALA OM DÅ ATT DU GÖR EN ANMÄLAN TILL MYNDIG HETERNA GENOM ATT DOM INTE HAR SKÖT SIG SEN SKULLE JAG VILJA VETA VAD DU HAR FÖR KUNSKAP I DJURHÅLLNING:confused::confused: SVARA GÄRNA:laugh:

Jag Undrar Nu Verkligen Om Kunskap HÄst HÅllning Finns Hos Henne:)

:devil:DET VAR FAN SJÄLV TALA OM DÅ ATT DU GÖR EN ANMÄLAN TILL MYNDIG HETERNA GENOM ATT DOM INTE HAR SKÖT SIG SEN SKULLE JAG VILJA VETA VAD DU HAR FÖR KUNSKAP I DJURHÅLLNING:confused::confused: SVARA GÄRNA:laugh:

Skrik inte,, ju högre man pratar ju mindre lyssnar mottagaren..

Människan är som du vet väldigt nyfiken skriker man så går alla, viskar man eller talar i låg tom så är alla andra så nyfikna på vad det är man säger att dom kommer som flugor runt en sockerbit.

Vad vill du de ska anmärka på? Åker de ut nu så ser de hästar på bete som äter gräs ev. kanske de påpekar att hovarna behöver verkas om de är långa.

Att de inte finns el är inget fel och om hästarna är i bra hull så kommer de inte att lägga sig i en hörsägen om att de inte fick ordentlig mat i våras.

folk säger såhär: om det är sant, om det är sant..
varför skulle jag ljuga?
jag har ingen som helst relation till dom som har dom 2 hästarna. jag har bara brytt mig om djuren.

dom har fodrats med möggligt hö.
dom har långa hovar med massa sprickor.
Ena hästen rasade i vikt bara för ett kort tag sen .
ang elen var pga att ena hästen rymmer hela tiden och det måste verkligen vara en bristande säkerhet!! och det är elstängsel dom har.!!!!!!!

jag var ut i de stallet första ggn i feb och redan då var deras foder dåligt..........
tacka gud för gräset dom får äta.!

varför blir vissa arga när jag skriver?
förstår inte..

Vet du om någon inspektör har varit och kollat deras stall? Jag gjorde så sist jag hade inspektören hemma att jag tipsade om stall i närheten, inspektörerna vet ju inte vart alla stall ligger och därför kommer dom inte ut till alla stall som dom egentligen ska göra. Om du inte vill anmäla så tipsa i stället en inspektör om vart stallet ligger, det måste ju ändå kollas och godkännas och inspektörerna ska kolla att även djuren mår bra, inte bara att stallet är godkänt att ha djur i.

andledningen till att vissa reagerar frågande och lite grinigt tror ja kan bero på följande: Det är väldigt lätt att som okunnig anmäla någon stackars hästägare som kanske är helt oskyldig.

Är man okunnig så har man kanske lätt att missbeömma olika saker när man inte riktigt vet hur det skall vara utan går bara efter eget tyckee som saknar bakgrundsfakta.

Nu säger inte ja att du inte vet vad du pratar om, men det kan finnas misstankar om att du inte har 100 % koll eftersom du påstår att ett hö inte skall vara torrt. Sen är det i dagens läge väldigt lätt att bli anmäld som djurägare överhuvudtaget när anmälan i själva verket inte alls är befogad.

andledningen till att vissa reagerar frågande och lite grinigt tror ja kan bero på följande: Det är väldigt lätt att som okunnig anmäla någon stackars hästägare som kanske är helt oskyldig.

Är man okunnig så har man kanske lätt att missbeömma olika saker när man inte riktigt vet hur det skall vara utan går bara efter eget tyckee som saknar bakgrundsfakta.

Nu säger inte ja att du inte vet vad du pratar om, men det kan finnas misstankar om att du inte har 100 % koll eftersom du påstår att ett hö inte skall vara torrt. Sen är det i dagens läge väldigt lätt att bli anmäld som djurägare överhuvudtaget när anmälan i själva verket inte alls är befogad.

jag är du inte en person som vill få ner folk i skiten i onödan.
och höet dom fick var mögligt och till och med hon som har hästarna sa att höet var jätte gammal och möggligt och det dammade så att man fick astma.
Jag vet att det är brister i de stallet.. stora brister..
Jag är inte själv hästägare, men jag har kunskap om djur och jag har en moral som vet när någonting är väödigt fel.

är det så illa så är det väll givet att du anmäler. Men hästarna gick väll på bete nu? Då kanske de är lite fel tidpunkt att anmäla för då finns de ju inga levande bevis på hur dåligt dom har det

Hovarna måste ses över regelbundet, det har du helt rätt i. Kanske kan man anmäla så kontrollanterna får en chans att prata med hästägaren och se att allt står rätt till. :idea: Men ser hästarna friska ut och hovarna inte är katastrofalt långa eller trasiga är det säkert ingen fara.

Det andra med att de bara har bete ätt äta behöver inte alls vara fel. Våra hästar går på kraftigt bete och är smällfeta utan något extra foder. Är de bara i fint hull så är det i sin ordning.:)

Fodret måste förstås vara hygiensikt, ser du allt inte står rätt till kan det vara bra om en kontrollant får se gården och kan påpeka bristerna för ägaren...

Ta inte åt dig av de ilskna svaren som ofta dyker upp, det är bara för att folk är irriterade över okunniga som anmäler för konstiga saker och inte vet vad hästar egentligen har för behov. Anmäl om du är orolig och hästarna verkar dåligt fodrade och hovarna är overkade, de kommer inte bli av med några hästar om allt står rätt till.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 308
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 016
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka