Ska jag anmäla?

P

pikan

Jag vet ett litet stall som jag anser inte rår om sina hästar rätt.

Hovarna har inte verkats på mer än 6 månader.
Det finns ingen el till hagarna.
Nu på sommaren får som bara äta de dom får på betet.
Och på den sena våren fick dom BARA kraft foder, alltså inget hö eller något.

jag vill gärna ha era åsikter!!

Sv: Ska jag anmäla?

aj då, jag är hästplågare. just nu får inte min heppa nått kraftfoder alls, hon går ute dygnet runt, inte på bete ännu, men har fri tillgång på hö i hagen. men hon rids inte så hårt just nu så.

nej men jag vet ju inte hur det funkar.
äger ingen häst själv eller så.
men jag undrar och känner i magen att det jag sett är fel..
men det kanske inte är det. och det är de jag vill ha hjälp med.

Går det inte att prata med dom som har hästarna först?
Det är hemskt att bara få en anmälan utan att någon någonsin har sagt något. Men om det är vanvårdare djur så är det naturligtvis helt fel. Om hästarna går på bete nu är det ju jättebra, då har dom väl fri tillgång på gräs. Men om dom bara fick krafft i våras så är det inte så bra för hästar behöver mkt grovfoder. Är du helt säker på att dom inte fick något grovfoder? Att inte verka/sko hovarna på 6 månader är naturligtvis inte alls bra.

Ingen el i hagen? Varför sköter man sina hästar fel då? Vet mååånga, som inte har el i trådarna.

Och har dom mycket gräs på betet är väl inte det något problem om dom inte arbetar så hårt?

Hur vet du att hovarna inte har verkats?

Hur vet du att dom fick bara kraftfoder?

(Inget påhopp, jag bara frågar.) :p

jag har talat med henne om både mat och hovar men ingenting har förändrats.
jo ja vwet att dom inte fått nått grovfoder för att ingenting har funnits å dom sista månaderna dom fick de va de torrt och gammalt.

och varför jag reagerar på att ingen el finns är för att hästarna tränger sig igenom stängslet och rymmer.
Och jag vet om allt med maten och så för att jag har varit där emellan åt . och även när jag varit där har jag påpekat och frågat hur det egentligen stog still och fallet är så att hovarna inte verkats på så lång tid och dom har bara fått kraftfoder på sen våren inget hö eller något alls.
hästarna ser mycket piggare ut nu pga allt gräs dom får äta nu.

Jag vet ett litet stall som jag anser inte rår om sina hästar rätt.

Hovarna har inte verkats på mer än 6 månader.
Det finns ingen el till hagarna.
Nu på sommaren får som bara äta de dom får på betet.
Och på den sena våren fick dom BARA kraft foder, alltså inget hö eller något.

jag vill gärna ha era åsikter!!

Anmäl till berörd djurskyddsinspektör och va npga med att delge all fakta och historik du känner till. Du har rätt till att göra en anonym anmälan.

Låt sedan behörig tjänsteperson avgöra om ett besök är befogat och en kontakt bör tagas med djurägaren för att ta del av den informationen som dom ger,, det kanske kan finnas ett missförstånd och i så fall kommer det redas ut.

Vad du än gör,, så gå inte in i ngn diskution med berörd hästägare, du har inget med det att göra utan låt berörd myndighet reda ut det hela.

Det är alltid bättre med en anmälan för mkt än en för lite,, jag tänker då främst på det enskilda djurets välbefinnande.

Vi har alla olika syn på god hästhållning och enskilda diskutioner där man är oense slutar ofta med ovänskap, djurskyddslagen är dock ganska entydlig och gäller alla djurägare.

Ingen el i hagen? Varför sköter man sina hästar fel då? Vet mååånga, som inte har el i trådarna.

Har man ett fullgått staket eller stängsel så anser inte jag heller att man behöver El,, har man däremot sk elstängsel utan El så har man heller inte en godkännd inhägnad.

En inhägnan är inte enbart till för att tamdjuren ska hålla sig innanför stängslet utan även tänkt för att rovdjur inte ska kunna ta sig in till tamdjuren.

Senast i dag går det att läsa om hästen Breda 4 i Expressen (sid 39) Citat: Fyraåriga hästen Breda 4 tog sig ut ur hagen och fastnade i ett djupt lerdike

Detta ledde till en massiv räddnings insats där hela byn va inblandad.

Varför hon tog sig ut och vilken beskaffenhet staketet i hagen hade framgår inte men det är inte långsökt den hästägaren resonerade som du gör.

Jag vet flera räddningsinsatser från räddningstjänsten där man efteråt varit förbannade på hästägarens brist på ansvar och menar att det va en helt onödig utryckning som dessutom bekostades alla skattebetalare.

Du står fortfarande fast vid att man har en god hästhållning vid bristande inhägnad???

Hästar (eller oftast ponnyer) som frekvent rymmer trots el är mer bristande inhägnad än hästar som går på 'elstängsel' men utan el och har full respekt för tråden.

Dvs det finns sålänge hästarna håller sig på rätt sida tråden inget vårdslöst eller olagligt/liknande att inte ha el på. Den dag/den gång hästarna befinner sig på fel sida tråden däremot. Och då är det lite sent att slå på elen..

Jag har ingen el i mina sommarhagar under betessäsong, däremot höst - vinter - vår. Men finns ingen anledning ha el på sommartid, de har ingen anledning att ens fundera på att gå ut, lika mycket mat i hagen som utanför. När vi hade varg hade jag elen på konstant, men en varg forcerar ett vanligt elstängsel tämligen lätt förvisso.

Bara att de inte får rätt vård är ett skäl att anmäla..

Håller med coari här: Gå inte in i diskussion med djurägaren. Då har du liksom försatt din chans att göra en ANONYM anmälan. Du är säkert inte rätt person (ta inte illa upp!) att avgöra om det är ett djurskydds-ärende, så låt myndigheten ta reda på det i stället.

Det kommer säkert inte hända så mycket nu, då hästarna säkert mår bra på sitt bete.
Fast om de tränger sig igenom staketet och rymmer så kanske betet är för klent/inte räcker?
Djurskyddsinspektören kan ju påpeka lite inför hösten kanske, om det varit bristfällig omvårdnad tidigare? Det är ju ganska bussigt, så har ägaren lite tid på sig att ordna med foder och dyligt inför hösten.

Jag är INTE för att anmäla hit och dit, men har man belägg för en anmälan så är det bättre att anmäla än att blunda.

Coari har en poäng i att låta djurskyddet avgöra.

Angående bara krafft på senvåren beror det på hur mycket mat det finns i hagen, angående inget krafft på sommaren är det nog många som gör så och med bra bete ska det inte heller behövas krafft.
Hovarna, ja det går ju inte att avgöra, jag tror inte heller alla här vet när min hovis kommer.
Men hovarna ska givetvis skötas och är det för långa/för snea så är det ju skitsamma om hovisen var där för sju veckor sen får då är ju intervallet för långt.
Rymmer hästarna frekvent är det konstigt att de inte sätter på elen.
Verkar vårdslöst.

Det där låter nästan som om det kunde vara mitt stall :confused:

Eller iallafall nästan.

Jag har tre minisar som sedan nångång i febr/mars vägrat äta annat än det som finns som bete. Och inget kraftfoder får dom alls, det behövs inte.
Nu verkar jag visserligen dessa regelbundet, men det kan gå ca 4 månader emellan pga att det helt enkelt inte behövs. De sliter jämnt och bra själva.
Nu har jag visserligen elstängsel (fyra trådar) men det händer att dom tar sig ut ibland ifall nåt spännande verkar ske på utsidan.

"jo ja vwet att dom inte fått nått grovfoder för att ingenting har funnits å dom sista månaderna dom fick de va de torrt och gammalt"

Torrt och gammalt? Det jag har erbjudit mina hästar (på ett ställe där det inte syns från vägen) är också torrt och gammalt. Är det inte så det ska vara?

Det jag menar med detta inlägg är att det är jäkligt lätt att döma en människa helt felaktigt om man inte vet bakgrunden. Det vore mkt bättre om du berättade hur hästarna ser ut. Är hovarna långa och ovårdade? Är de magra? Går de i en liten hage?

Om du tycker att hästarna verkar ovårdade utifrån hur hästarna mår så anmäl - men låt bli att anmäla om du bara tycker att de verkas för sällan enligt normen, inte äter vad en normalhäst gör etc.

oj då!
de va illa... jag tycker att du ska anmäla....du kan ju göra de anonymt.
Det finns ett stall som inte ligger så jätte långt ifrån mej, där gick hästarna ute året runt för att ägaren inte orkade mocka! Det låg leksaker och sopor i hagen, hästarna reds helt fel (skrittades ca 20 meter sen galoperade dom typ 2 km sen skrittade ca 20 meter sen iin i stallet). de va alger i vattnet. De va utan hö i flera dagar sen kunde de för typ 300 kg ( en rundbale) mögligt ensilage att äta så mkt de ville av.

om ni undrar hur jag vet allt detta så e de för att ridit me ägaren.

Ingen jag skulle vilja umgås eller rida med......
Hur gjorde du då? Hoppas att du tog ditt ansvar....

Det där låter nästan som om det kunde vara mitt stall :confused:

Eller iallafall nästan.

Jag har tre minisar som sedan nångång i febr/mars vägrat äta annat än det som finns som bete. Och inget kraftfoder får dom alls, det behövs inte.
Nu verkar jag visserligen dessa regelbundet, men det kan gå ca 4 månader emellan pga att det helt enkelt inte behövs. De sliter jämnt och bra själva.
Nu har jag visserligen elstängsel (fyra trådar) men det händer att dom tar sig ut ibland ifall nåt spännande verkar ske på utsidan.

"jo ja vwet att dom inte fått nått grovfoder för att ingenting har funnits å dom sista månaderna dom fick de va de torrt och gammalt"

Torrt och gammalt? Det jag har erbjudit mina hästar (på ett ställe där det inte syns från vägen) är också torrt och gammalt. Är det inte så det ska vara?

Det jag menar med detta inlägg är att det är jäkligt lätt att döma en människa helt felaktigt om man inte vet bakgrunden. Det vore mkt bättre om du berättade hur hästarna ser ut. Är hovarna långa och ovårdade? Är de magra? Går de i en liten hage?

Om du tycker att hästarna verkar ovårdade utifrån hur hästarna mår så anmäl - men låt bli att anmäla om du bara tycker att de verkas för sällan enligt normen, inte äter vad en normalhäst gör etc.

Nej men dom fodrade hästarna med torrt och möggligt hö.
Och hovarna ser för jävliga ut dom är långa och har stora sprickor.
En dag när ja åkte förbi där hade ena hästen rasat i vikt . men såg alla revben och kotorna där bak syntes på mil avstånd.
hon proppade sedan i hästen en massa olja och vitlökspulver och va de skulle göra för nytta vet ja inte. och hästarna var då fortfarande utan grovfoder!
jag vet också att det stallet har fått anmärkningar förut för att stallet saknade boxar och att det låg massa skräp i hagarna.

Nej men dom fodrade hästarna med torrt och möggligt hö.
Och hovarna ser för jävliga ut dom är långa och har stora sprickor.

Fast om det där är sant så tycker i alla fall jag att de brister i sin hästhållning.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 308
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 016
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka