Ska jag anmäla?

Sv: Ska jag anmäla?

. Jag skulle dessutom vara högst tveksam till att betala för behandlingen... QUOTE]

För att?? Hästen har ju fått vaccinet, är vaccinerat, tjänsten utförd. Vissa verkar göra allt för att slippa lägga ut pengar;)

Har jag anlitat en veterinär vill jag att veterinären gör det jag har anlitat honom/henne för att göra, inte att denne låter ett barn sticka i min häst. Ponera att hästen hade ryckt till och ungen gjort illa hästen?
Får väl förtydliga med att för mig personligen skulle detta problem förmodligen inte uppstått, jag hade sagt nej till att få min häst vaccinerad av ett barn.

Nja, nu är det ju så att det sedan en tid tillbaka finns nya regler och lagar vad gäller behandlingar av djur. Veterinärer och, som det numera heter, legitimerade djursjukskötare, får ge injektioner till djur, vaccinera, koppla dropp, ta prover, utföra vissa ingrepp, mm. Sedan finns det djurvårdare, både med vanlig och utökad behörighet, vilka får koppla av dropp (men inte koppla på), ta blodprover, utföra enklare sårbehandlingen etc. Men det står tydligt att de INTE får vaccinera!
Ett omyndigt barn och en PRAO-elev kan aldrig räknas som en djurvårdare, och än mindre som en legitimerad djursjukskötare, vilket är en treårig utbildning.
Så jo, det var helt felaktigt att låta PRAO-eleven vaccinera.
För de som är intresserade kan man läsa om djurvårdare, djursjukskötare och vad de får göra på Jordbruksverkets hemsida: http://www.jordbruksverket.se/amnes...djurvardare.4.510b667f12d3729f91d8000103.html

Ponera att veterinären själv stuckit, att hästen ryckt till, och att veterinären då gjort illa hästen (vad du nu sedan menar med att göra illa?)

Ingen i tråden tycker att veterinären gjort rätt, att tioåringar ska leka veterinärer eller att allt är frid och fröjd. Nej.

De flesta anser dock att det är fånigt att vägra betala, att anmäla trots att ts stod bredvid och inte sa något, att bli arg.

*kl*

Min dotter är 11 och har haft prao under en dag. Det var dock väldigt tydligt från skolan att de inte får göra något som helst avancerat. Alltså det ska vara lätta uppgifter bara för att de ska få känna på att 'jobba'. Så inget som helst ansvar eller så.

Min tjej var hos stallägaren så hon mockade, fodrade och red ungefär. Allt under ständig uppsikt. Läraren ringde innan och förklarade vad som gällde för stallägaren. :)

Nu är kanske inte det representativt för alla skolor, men det borde ju vara ganska allmängiltigt att barn i 10-12 års åldern inte ska göra något mer kvalificerat arbete.

Vad gäller vaccineringen skulle jag nog inte säga något i efterhand så länge allt gick bra och hästen mådde bra. Däremot skulle jag nog känna mig lite knäckt att en 10åring kan ge spruta medan jag nästan svimmar bara jag måste vara i samma stall som mina hästar när de blir vaccinerade. *klen* :p

Det enda fel som har begåtts är ????

Om vi nu i stället ser till den enskilda individen som faktiskt är en levande individ och därmed bör uppvisas respekt och ett full reglerat lagstadgad sjukvård.

Jag vet inte hur många av dom som svarat i tråden och ansett detta aggerande som "inget att reagera på eftersom det för sjutton bara va en vaccinations spruta som har egna barn och såg det som helt normalt att läkaren lät sitt eget barn utföra denna vaccination på deras eget barn??

Det är ingen överdrift att förstå vilka koncekvenserna skulle bli om en läkare skulle låta sitt omyndiga barn vaccinera en patient..

Ditt resonemang gör i alla fall mig inte bara illa till mods utan helt stum över hur vissa ser på djurens rättighet och värdighet.

Nu får väl en del ändå ta och lugna ner sig lite..... Tror faktiskt inte hästen känner sig ett dugg kränkt eller mindre värdig för att veterinären står bredvid och inte själv ger sprutan. Att, som de flesta redan påpekat, ifrågasätta betalningen och dessutom överväga att anmäla - ja, då måste man helt enkelt ha för lite att göra med sitt eget liv.
Antingen säger man nej tack vid tillfället, eller så ringer man upp och meddelar att man faktiskt inte vill att någon annan än tillkallad veterinär administrerar sprutan och det gör man lugnt och vänligt - men anmäla det är väl att gå långt över gränsen.... Funderar ofta när jag läser på Buke att det är synd att inte en del engagerar sig i äldrevården. Tyvärr har många gånger djuren det bättre än våra gamla i Sverige. Alldeles förfärligt tycker jag!

Jag vet inte hur många av dom som svarat i tråden och ansett detta aggerande som "inget att reagera på eftersom det för sjutton bara va en vaccinations spruta som har egna barn och såg det som helt normalt att läkaren lät sitt eget barn utföra denna vaccination på deras eget barn??
.

Det var en idiotisk jämförelse. För det första för att läkaren sällan eller aldrig vaccinerar. Det gör sjuksköterskan. Eller en läkar- eller sjuksköterskestudent, dock inte en PRAO-elev. En PRAO-elev fick vara med och assistera vid ett kejsarsnitt på något sjukhus i Sverige och där fick handledaren (en läkare) välförtjänt på tafsen.

Men jag tycker fortfarande inte att det är ett problem att en veterinär låter en PRAO-elev vaccinera en häst. Faktiskt.

Tack för alla svar!

har bestämt mig nu för att inte anmäla men dock kommer jag aldrig anlita den veterinären igen. Som många undrar så blev jag inte ens tillfrågad om det var ok att barnet vaccinerade hästen.

skäms lite över att vara hästmänniska just nu, då många tycker att det är mitt egna fel som inte sa nej från börja. Blir helt ärligt rädd för vissa av er. Jag är VÄLDIGT blyg av mig och är mest tyst när jag träffar nya människor (speciellt då någon är mer utbildad än vad jag är). Och ni kan ju inte heller veta om jag te.x skulle ha någon form av autistisk sjukdom.

Min fråga var om det är tjänstefel det som har gjorts eller inte. Och det är för sjutton inte jag som har gjort fel. Som sagt skäms man ibland för att vara hästmänniska.

Och som någon skrev. Det är inte jag som ska stå med hundhuvudet här.

Tack för alla svar!

skäms lite över att vara hästmänniska just nu, då många tycker att det är mitt egna fel som inte sa nej från börja. Blir helt ärligt rädd för vissa av er.

Och som någon skrev. Det är inte jag som ska stå med hundhuvudet här.

Det är väl inte du som ska behöva skämmas utan den där sk veterinären och hur ska du kunna säga nej till något du inte ens blivit tillfrågad om.

Jag hade blivit skitförbannad fast jag kanske inte är lika blyg som du men sätter den enskilda individen främst.

Jag tycker inte det finns något du behöver känna dig rädd för, däremot verkar det finnas en å annan sk mästmänniska med en väldigt konstig (för att inte i klartext påstå okunnig) syn på djurens rättigheter och med den djursynen så är det inte konstigt att lagstifningen hela tiden skärps för djurens välbefinnande/ inte människans välbefinnande.

Le i stället för att känna rädsla, läs dom två quotade inläggen mot mig ovanför ditt sist skrivna inlägg så förstår du säkert precis som jag hur illa ställt det är i vissa fall när det gäller empati mot djur och eget egoistiskt resonemang.

Nu är det som det är och det är och jag är fortfarande förundrad över den bristande kompetens som denna sk veterinär uppvisade. Jag hoppas det va en engångsföreteelse och du ska ha tack för att du va så stark att du delgav detta på ett internet forum.

Man vet ju aldrig vem som läser dessa trådar ;)

Det var en idiotisk jämförelse. För det första för att läkaren sällan eller aldrig vaccinerar. Det gör sjuksköterskan. Eller en läkar- eller sjuksköterskestudent, dock inte en PRAO-elev. En PRAO-elev fick vara med och assistera vid ett kejsarsnitt på något sjukhus i Sverige och där fick handledaren (en läkare) välförtjänt på tafsen.

Men jag tycker fortfarande inte att det är ett problem att en veterinär låter en PRAO-elev vaccinera en häst. Faktiskt.

Det är ok att en prao-elev vaccinerar en häst men inte en människa? För det luktar ju inte dubbelmoral...

En PRAO-elev fick på SUS-Malmö skära med en skalpell i en patient och den läkaren fick inte bara "på tafsen" utan det blev ett djävla liv och händelsen är anmäld av sjukhuset.

Du ska inte skämmas! Det var ju inte ditt fel, du trodde ju fakstska inte att veten på allvar skulle låta barnet vaccinera hästen. Det är klart att det är väldigt många som inte skulle våga säga till i en situation som denna, inget att skämmas över, du är inte en dålig hästägare för det. Veterinären borde ha kollat med dig om det var okej att låta barnet sticka hästen.

Men jag tycker fortfarande inte att det är ett problem att en veterinär låter en PRAO-elev vaccinera en häst. Faktiskt.[/QUO

Men jag har litet svårt att hänga med - du som är läkare och allt tycker alltså att det inte är ok att en obehörig PRAO-elev olagligen vaccinerar människor, men att det absolut inte gör någonting att samma obehöriga PRAO-elev vaccinerar ett djur? PRAO-eleven kan ju vara precis lika kunnig vad gäller att sticka människor som att sticka djur? Det är exakt lika mycket kvacksalveri juridiskt, oavsett om det sker på human- eller veterinärsidan. Det är ju för att få bukt med alla dessa avarter med löst folk som behandlar, ställer diagnoser och medicinerar hej vilt på djursidan som lagen skärpts.

Men jag har litet svårt att hänga med - du som är läkare och allt tycker alltså att det inte är ok att en obehörig PRAO-elev olagligen vaccinerar människor, men att det absolut inte gör någonting att samma obehöriga PRAO-elev vaccinerar ett djur?

Här måste du ha gjort en luddig tolkning. Dat kan inte finnas en tjans på en miljard att kryddeludd skulle vara läkare inom primärvården med detta resonemang..

Du förstår väl själv vilka konsekvenser det skulle kunna leda till när det kommer till kännedom.

Själv tror jag det mest va skrivet i ett rent provokativt syfte, eller rent av en dold kärleksförklaring till mig. Dito,,,:love:

Ni kvinnor e allt bra knepiga med era dolda budskap.:p

Ponera att veterinären själv stuckit, att hästen ryckt till, och att veterinären då gjort illa hästen (vad du nu sedan menar med att göra illa?)

Ingen i tråden tycker att veterinären gjort rätt, att tioåringar ska leka veterinärer eller att allt är frid och fröjd. Nej.

De flesta anser dock att det är fånigt att vägra betala, att anmäla trots att ts stod bredvid och inte sa något, att bli arg.

:bow: Du skrev precis det jag menade. Nej veterinären har inte gjort rätt men det är fascinerande hur fort vissa spelar ut "jag vill inte betala-kortet":cool:

Men jag tycker fortfarande inte att det är ett problem att en veterinär låter en PRAO-elev vaccinera en häst. Faktiskt.[/QUO

Men jag har litet svårt att hänga med - du som är läkare och allt tycker alltså att det inte är ok att en obehörig PRAO-elev olagligen vaccinerar människor, men att det absolut inte gör någonting att samma obehöriga PRAO-elev vaccinerar ett djur? PRAO-eleven kan ju vara precis lika kunnig vad gäller att sticka människor som att sticka djur? Det är exakt lika mycket kvacksalveri juridiskt, oavsett om det sker på human- eller veterinärsidan. Det är ju för att få bukt med alla dessa avarter med löst folk som behandlar, ställer diagnoser och medicinerar hej vilt på djursidan som lagen skärpts.

Nej det är inte OK att en PRAO-elev assisterar vid kejsarsnitt, som var exemplet.
Jag tycker inte att en PRAO ska vara aktiv inom vården alls.

Skälet till att jag personligen inte har problem med att någon annan än en veterinär vaccinerar en häst, är att jag inte anser att det är en särskilt avancerad åtgärd.

Att det sedan tydligen - enligt ett citat tidigare - antagligen är olagligt, är en annan historia som gör att det är uppenbart olämpligt av en veterinär att delegera.

Dock delegeras alla möjliga injektioner till djurägare så jag kan faktiskt inte se det som något särskilt allvarligt.
Men det är min åsikt, det.

Och ja, jag anser att det är skillnad på människor och djur och anser inte att det är dubbelmoral.:)

Jag anser heller inte att mitt yrke har beröring med vem jag anser kan få sticka en nål i en häst. :D

Jag håller med, det är INTE okej att låta ett barn vaccinera en häst.

Vaccinering kan gå jäkligt snett, skall jag visa upp bilder på bölden igen kanske? I vårt fall var det veterinären själv som satt sprutan. Med en nål som var full av munhålebakterier och gjorde hästen jättesjuk. :mad:

Men anmäla? Vi kom ingen vart med JV trots att min häst höll på att dö och utsattes för väldigt stort lidande under lång tid. Pluss 30.000 i kostnader... Vet medgav till oss att han nog varit oförsiktig och att han inte borde hållit på med tänderna innan vaccinet, men tog överför JV tillbaka det och hävdade att han inte gjort fel. De går alltid på vets linje, påstår han att han inte gjort fel så skiter de att alla bevis (kliniska fynd, vittnesuppgifter) talar emot det. Om man skall vinna fram måste man gå till domstol och det orkade jag inte. Vilket givetvis är vad de spekulerar i!! :crazy:

Om din häst inte har lidit några men så lär du inte komma någonstans.

Delvis kl.
Det som "får" delegeras till djurägare är ungefär det som en djurvårdare med utökad kompetens får göra och då BARA på sitt egna djur eller på någons djur där det är godkänt (troligtvis begärt) av djurägaren. Detta innebär att djurägaren inte får medicinera intravenöst oavsett medicin, inte får vaccinera, inte får spruta några narkotikapreparat (typ lugnande). Alltså metacam får delegeras, även pencillin borde gå bra, finadyne borde vara samma som metacamet. Pencillin intravenöst är inte ok, men i muskeln går det bra. Dessa saker får dock en legitimerad djursjukvårdare eller en veterinär göra. Går något fel så kan man anmäla och då kan de bli av med legitimationen, det är därför de ska ha legitimation.

Jag vaccinerar våra katter och hundar själv, dock är det på egen risk givetvis. Hade gärna vaccinerat hästarna oxå, men nu behöver jag ändå ta ut veterinären för att få vaccinet och stämpel i passet så då kan de lika gärna göra det. Det är väldigt lätt att vaccinera, går ju inte ens att dosera fel på hund och katt i alla fall då det är färdigblandat typ. Vet inte varför just vaccinering ska utföras av en legitimerad, men det kan bero på att en legitimerad snabbt ska kunna agera och känna igen om djuret reagerar på vaccinet.

Till TS huvudfråga, jag hade eventuellt ringt och pratat med veterinären. Fast mest för att inte ha blivit tillfrågad, dock finns det ju människor som kanske hade känt sig pressade att säga ja. Det är ett tjänstefel, men för min del hade jag inte brytt mig så mycket eftersom det är en väldigt enkel injektion och veterinären hjälpte till och hästen mår bra. Men visst är man en "paragrafryttare" så gör man ju rätt att anmäla. Alltå man bör ju anmäla, men jag är väl själv inte tillräckligt kinkig med lagar för att orka göra det.

Jag skulle inte anmäla, hästen är ju ok, inget hände.
Men det var dåligt tycker jag att inte veterinären FRÅGADE dig om det var ok att någon annan sprutade din häst!

Jag skulle inte heller tycka om att ett barn fick prova att behandla min häst, där är vi överens! :) Däremot så tycker jag att om det är folk som utbildar sig till veterinärer och man har en lugn och lämplig häst, då ska man "upplåta" sin häst så de kommande veterinärerna får lära sig! För annars kommer det ju inte att bli några nya veterinärer!

Min förra häst var fullkomligt ursnäll och mycket tålig. När han 25 år gammal för första gången skulle sprutas i en led var han lika lugn och tålig som i alla andra situationer. Kliniken frågade om en "veterinärpraktikant" kunde få spruta leden och det var givetvis ok!

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: movi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 002
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka