Ska jag anmäla?

Sv: Ska jag anmäla?

Och hästen kan rycka till även om det är en utbildad person som håller i sprutan. Det gör liksom ingenting. Man börjar bara om.

Vem som helst får vaccinera med tillstånd av en veterinär dvs när veterinären står bredvid.

Inget tjänstefel alls.

Fast jag tycker kanske att du skulle blivit tillfrågad först

Senast ändrad:

Om allt har gått rätt till och hästen mår bra, hade jag nog inte bråkat såhär i efterhand, faktiskt. Det känns som att förstora upp saker i onödan.

Däremot reagerar jag lite över att veterinären inte frågade dig som hästägare om det var okej, och lika mycket över att du inte sa ifrån på stört när barnet frågade ifall det fick spruta.
Jag jämför det med när jag varit på läkarbesök och läkaren haft en läkarstudent hos sig. Då blir jag hela tiden tillfrågad om det är okej att studenten gör ditt eller datt, vilket jag ser som självklart att man gör. Likadant hade jag som hästägare velat bli tillfrågad om det var okej att praoeleven/vem det nu var fick ge sprutan istället, och därefter tagit ställning till om det kändes okej.
Min häst är väldigt okomplicerad t.ex., så hade jag fått frågan hade jag kanske sagt ja. Med min förra häst, som var betydligt svårare, hade jag tveklöst sagt nej.

Så hade jag varit du och ringt upp veterinären för en diskussion hade jag nog snarare fokuserat på varför du inte blev tillfrågad, snarare än varför barnet fick sticka. Och som sagt, varför protesterade du inte direkt när du hörde frågan?

äsch, jag resonerar som så att jag litar på hästens veterinär, tycker hon att det är ok tycker jag det med. Förrförra gången min häst skulle skos hade hovis med en slags lärling och det var tänkt att denne skulle bräcka loss en sko, men just den skoningen hade pålle rätt trasiga hovar så det blev inget av. Nu var jag där men jag litar på min hovis - han hade tagit samma beslut även om jag inte varit där. Dom måste ju få träna dom nya lixom :)

Även om det inte är farligt eller barnet gjort något svårt så borde veterinären frågat hästägaren tycker jag.

Prao det gör man först i årskurs 8 och 9 såvitt jag vet, jag har därför svårt att tro på gällande ålder. När det kommer till den typen av sprutor då menar jag alltså intramuskulära sprutor så kan de delegeras, i detta fall fanns veterinären bredvid och är fortfarande den som har ansvaret. Om du vill ta en diskussion så skulle du i så fall fråga varför inte du blev tillfråga om det var ok.

Vad det gäller prao så är det lite olika i landet. Jag hade tex min första prao när jag var 12 år gammal och gick i sjätte klass. Så åldern kan stämma men jag tror inte det är alltför vanligt med prao i den åldern nu för tiden.
När jag var 12 år gammal så var det år 1997.

Det tycker inte jag heller. Veterinären borde frågat innan han lät barnet spruta. Så där är felet han gjorde. han gav inte TS ett val och det är mycket möjligt att TS inte trodde veterinären skulle göra det men det kan också handla om konflikträdsla, att TS inte vågade säga ifrån från början. Veterinären gick hur som över ägarens huvud.

För att svara på din fråga TS så hade jag inte anmält men jag hade ringt och påpekat att han skulle frågat dig om lov först. Din häst=du bestämmer.

En vaccin spruta är väldigt lätt att ge och det är väldigt lite som kan "hända" med hästen. Man kan spruta inom ett väldigt stort område så chansen att "missa" eller sticka fel är väldigt liten.

Som andra skrivit borde såklart veterinären frågat först, och efter den nu inte gjorde det kunde du sagt till eftersom du hörde barnet fråga, veterinären hann fixa sprutan och visa vart det skulle stickas, -så du hade tid på dig att säga ifrån. ;)

Tycker inte det finns någon anledning till att anmäla och jag ser det inte som tjänstefel och tror heller inte du skulle få igenom det. Så det är bara slöseri på tid och pengar.
Händer det igen så ta upp det på en gång om det inte är ok för dig.

En vaccin spruta är väldigt lätt att ge och det är väldigt lite som kan "hända" med hästen. Man kan spruta inom ett väldigt stort område så chansen att "missa" eller sticka fel är väldigt liten.

Som andra skrivit borde såklart veterinären frågat först, och efter den nu inte gjorde det kunde du sagt till eftersom du hörde barnet fråga, veterinären hann fixa sprutan och visa vart det skulle stickas, -så du hade tid på dig att säga ifrån. ;)

Tycker inte det finns någon anledning till att anmäla och jag ser det inte som tjänstefel och tror heller inte du skulle få igenom det. Så det är bara slöseri på tid och pengar.
Händer det igen så ta upp det på en gång om det inte är ok för dig.

Hästen kan rycka till, hälften av injektionsvätskan hamnar i hästen, hälften utanför eller sc. Det är en ansvarsfråga helt enkelt. Jag tycker inte heller att anmälan är nåt att överväga men veterinären har helt klart gjort fel. Att ägaren inte hann, vågade eller fann sig att säga ifrån i tid ska inte lastas denne.

Jag håller med dig, självklart borde man som hästägare bli tillfrågad. Alla har inte skinn på näsan att våga säga ifrån heller!

Men anmäla nej det finns det inget fog för.

Känner att det är rätt fult att anmäla en händelse när vet har varit på plats och du ej har nämnt ett ljud för denne!! Han/hon kanske rent av trodde det var okej eftersom du inte ifrågasatte händelsen. Sen kan jag inte tänka mig att det är helt rätt det vet gör men det är bara teori!!!!

Annars lite underlig historia i mina öron..!! Barnet i fråga lär ju vara "världsvan" att sätta sprutor om det går på några sekunder i fråga.

Senast ändrad:

Känner att det är rätt fult att anmäla en händelse när vet har varit på plats och du ej har nämnt ett ljud för denne!! Han/hon kanske rent av trodde det var okej eftersom du inte ifrågasatte händelsen. Sen kan jag inte tänka mig att det är helt rätt det vet gör men det är bara teori!!!!

Annars lite underlig historia i mina öron..!! Barnet i fråga lär ju vara "världsvan" att sätta sprutor om det går på några sekunder i fråga.

Håller med dig att det är en lite underlig historia eftersom det både är en omyndig person involverad som dessutom under inga omständigheter kan ha gått utbildningen för veterinärassistent, dessutom luktar det barnarbete lång väg.

Självklar ska händelsen anmälas om det bara finns någon form av dokumentation som styrker det som TS skriver i sitt startinlägg.

Allt annant än en erindran är helt otänkbart som påföljd.

men nu får väl några här ta och stilla sig lite... barnarbete, anmäla, erinran, inte betala... Det enda fel som har begåtts här är att vet kanske borde ha frågat, eller kanske tolkades Ts tystnad som samförstånd. Det var ju för sjutton bara en vaccinspruta. Hade det varit en pc som förvisso även den är intrmuskulär men med längre kanyl och ffa med risk som pencilinchock då hade jag absolut sagt nej även om vet inte ens frågade mig.

När jag var 14 år blev jag hemskickad från veterinären med penicillinsprutor för att ge min häst själv... Då tyckte jag att det var bara att bita ihop och göra även om jag grät lite varje gång, nu i efterhand kan jag tycka att det var lite fel av dem att lägga det ansvaret på lilla mig då :crazy:

I detta fallet handlar det ju 'bara' om vaccin = inte så mycket som kan gå fel.
MEN, hade min veterinär frågat mig om det var ok om en prao gjorde det på min häst hade jag sagt nej.

men nu får väl några här ta och stilla sig lite... barnarbete, anmäla, erinran, inte betala... Det enda fel som har begåtts här är att vet kanske borde ha frågat, eller kanske tolkades Ts tystnad som samförstånd. Det var ju för sjutton bara en vaccinspruta. Hade det varit en pc som förvisso även den är intrmuskulär men med längre kanyl och ffa med risk som pencilinchock då hade jag absolut sagt nej även om vet inte ens frågade mig.

Det enda fel som har begåtts är ????

Om vi nu i stället ser till den enskilda individen som faktiskt är en levande individ och därmed bör uppvisas respekt och ett full reglerat lagstadgad sjukvård.

Jag vet inte hur många av dom som svarat i tråden och ansett detta aggerande som "inget att reagera på eftersom det för sjutton bara va en vaccinations spruta som har egna barn och såg det som helt normalt att läkaren lät sitt eget barn utföra denna vaccination på deras eget barn??

Det är ingen överdrift att förstå vilka koncekvenserna skulle bli om en läkare skulle låta sitt omyndiga barn vaccinera en patient..

Ditt resonemang gör i alla fall mig inte bara illa till mods utan helt stum över hur vissa ser på djurens rättighet och värdighet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: movi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 002
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka