Ska inte klubb vara förberedande för lokal?

Picazzo

Trådstartare
Altså det är vad jag är van vid från förr, att klubbtävlingar "ska" följa samma regler som du möter på lokal för att förbereda för detta.

Kommer från ännu en klubbtävling där jag har reagerat på att relglement inte är så noga.. Pass kontoll eksisterar inte, hästar rids med skydd og det rids på pessoa (dressyr). Har tidigare även observerat bomlöst (gamla modellen) på dressyr tävling.¨

Detta känns lite oseriöst egentligen, för det första, hur ska det bli för dessa när dom kommer ut på riktig tävling? Om dom inte kan rida på utrustning efter reglementet, ska de då tävla? Och ska dom dömmas på lik linje med oss som rider efter reglerna?
Jag kunde också satt stång på min och fått en helt annan stabilitet..

Sv: Ska inte klubb vara förberedande för lokal?

Detta är inte menat som "gnäll", det är helt enkelt en fråga om vad som är normal praksis i Sverige, som nämt ovanför är jag van vid att klubbtävlingar följer reglemet strikt både på privat och lektionshästar för att förbereda för lokal tävling, allt från id-handlingar (på privata iaf) till tillåten utrustning. Har reagerat på att det vid flera tillfällen inte varit så här, och undrar bara, är det normal praktik att klubb är mer som en träning istället för en tävling här?

På min ridskola är det i alla fall så att när det är öppen klubbtävling så är det främst för att man ska kunna prova på att tävla. Och då är ofta de flesta lektionsryttare på lektionshästar så då blir det att hästarna går med sin vanliga utrustning även om den inte skulle vara tillåten på riktig tävling. Benskydd/lindor exempelvis brukar man få ha om hästen har det i vanliga fall (hästen har det av en anledning och det lär ju inte påverka resultatet heller). Hjälptyglar aldrig tillåtet, i övrigt brukar utrustningen inte vara så noggrant.

Jag uppfattar det i alla fall så att det mest är för att få prova att tävla under enklare former och bli bedömd. Vad jag vet är det inte ovanligt att det är så på andra klubbar heller. Det är väl upp till varje klubb att välja hur man vill göra, men det skulle ju inte skada att informera utomstående ekipage om det är exempelvis fri bettsling m.m eftersom det faktiskt kan påverka ens val och resultat.

Okej, då är det nog en liten skillnad där. Och en skillnad på vad jag är van vid från Norge, klubbtävlingar där är som vanliga tävlingar egentligen. Lektionsryttarna hade egna "stalltävlingar" där det var lite friare regler, skulle dom rida på klubb så var det NRYFs reglement som gällde.
Ang betsling så tycker jag också att det kunde varit informerat om, men på andra sidan hade inte det gjort någon skillnad för vårat val av bett, vi ska vidare efter denna serien som går nu, tar den bara som en mjukstart och ser på det som programridning med knoppar o kavaj ;)

Tror att det är rätt mkt upp till klubben själv att bestämma hur man vill ha det...

så har vi också på min ridskola- att lektionshästarna går med den utrustning de har i vanliga fall, men då döms också lektionshästar för sig, och privathästar för sig. Dels även för att de med egen häst har mycket större möjlighet att träna. Skulle tro att man då följer reglerna lite mer när det gäller de med egen häst, just för att de ofta tävlar mer regelbundet.

Enligt TR gäller följande vad det gäller klubbtävling:
"Tävlingen är öppen endast för arrangerande klubbs medlemmar. Alla klasser kan
ingå. För klubbtävling ska reglementet gälla i alla moment som rör säkerhet, handhavande av hästen samt uppträdande mot funktionärer, medtävlande o.dyl. Vad gäller tävlingens tekniska utförande i övrigt lämnas detta till arrangören."

Dvs vad man får ha för utrustning och annat är upp till arrangören. Sen är det väldigt olika hur klubbarna gör. De klubbtävlingar jag har ridit har varit väldigt lika lokala men jag kan tycker egentligen inte att det är helt fel med klubbtävlingar som tillåter betydligt mer avvikelser. Visst kan man som du se klubbtävlingar som en ren förberedelse för "riktigt" tävlande men man kan ju också se dem som en chans för de som av en eller annan anledning inte kan eller vill följa alla detaljer i TR att rida under tävlingsliknande former. Båda typerna av tävlingar har sitt berättigande tycker jag.

---

Våra klubbtävlingar går enligt TR i de moment som det krävs av oss. Vi strävar också efter att ha det så likt som möjligt även i de andra aspekterna gällande utrustning, utom för lektionshästarna som får ha skydd etc. om de har det i vanliga fall. Vi brukar inte säga något direkt om privathästars skydd heller på just klubbtävlingar. Däremot är alla former av hjälptyglar och liknande ej tillåtet. Bett enligt TR.

Har vi KM eller liknande så går vi helt enligt TR för utrustning, även på lektionshäst.

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·
Western Hej alla! Jag sitter och bryr mitt huvud med var man kan få information om WRAS regler för utrustning som nybörjare och ännu ej medlem...
2
Svar
21
· Visningar
3 046
Senast: Cilva
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 659
Dressyr har aldrig tävlat dressyr på privathäst någon gång utan endast en gång när jag var 8 år på en ridskoleponny på en klubbtävling. det var...
Svar
17
· Visningar
1 624
Senast: renatechampion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka