Ska hyra ut box.. hjälp!

A

Alkemisten

Hejsan,

Jag har gått med på att hyra ut en box i mitt stall och undrar om detta kan verka rimligt:

Box: inklusive vatten, el, hage och ridbana 500 kr/mån

Strö: kutterspån (Staben 40 kr/bal?) 4 balar/mån 160 kr/mån
Hö/Hösilage: ca 2 kr/kg
Halm: 0,50 kr/kg
Pasturemix: 8,60 kr/kg
Kornkross: 3.30 kr/kg
Betfor: 3,70 kr/kg

Fodring morgon/kväll: 5 kr/dag 150 kr/mån

Ut/insläpp: 5 kr/dag 150 kr/mån

Mockning: 10 kr/dag 300 kr/mån

Annan överenskommelse:

Hyresgästen:
Ansvarar för att alla kommer ut ? förmiddagar i veckan.
Ansvarar för att alla kommer in ? eftermiddagar i veckan.
Fodrar alla hästarna ? mornar i veckan.
Fodrar alla hästarna ? kvällar i veckan

Vid behov hjälps vi åt att fodra, mocka ta in och ut varandras hästar samt hämtning av foder och strö. Vi meddelar varandra i tid när vi åker bort.

Som hyresgäst åligger det mig att:

Ansvara för min hästs hela omvårdnad
Avmaska regelbundet med gemensam intervall
Ansvara för egen utrustning
Städa upp efter mig!
Lämna telefon nr och försäkringsbevis när jag reser bort
En månads uppsägning gäller för både hyresvärd och hyresgäst
Alltid behandla min häst med ett tydligt ledarskap!

Jag vill ju absolut inte bli blåst då jag knappt hinner med mina egna hästar...

Snälla hjälp mig!

Ojsan det lät visst lite hårt att skriva: Alltid behandla min häst med ett tydligt ledarskap! Alltid behandla min häst väl med ett tydligt ledarskap! ska det vara!

Tkr att det låter helt OK.
Men att ta betald för in/ut släpp och fodring? :eek: :crazy:
Och fodret, den som har hästen hoss dig måste den personen köpa fodret av dig?

Annars kan du ju tänka så här: Om jag skulle ha hyra in min häst hoss nån, skulle jag då vilja ha det så här?

nej men jag fattade det som hon menade att grundpriset var 500 kr och sen läggs det på 150 kr för fodringar och 150 kr för inutsläpp = 800 kr och det är ju inte dyrt.

vad gör man annars om man inte tar betalt för inutsläpp och fodring, det är ju alltid inräknat i priset??

Visst är det egentliga grundreglerna.. men menar du att de ska ta varje vardagsmorgon?

Om hyresgästen förväntas sköta vissa insläpp, utsläpp och fodringar så vill de säkert ha avdrag på hyran. 800 är billigt (lite beroende på var man bor) för grundskötslen, men dyrt om man förväntas åta sig fodringar ut och insläpp.

Om du läser en gång till så ser du att jag reserverar mig för var var man bor. I attraktiva lägen såsom centralt i större städer och i hela stockholmsområdet så är stallhyrorna högre, det var det jag syftade på.

Tänk på att med den utformningen får du ett juridiskt ansvar för den inackorderade hästens skötsel och välbefinnande.
Är det sedan så att ni bestämmer exakt vilken box hyresgästen ska ha, kommer hyreslagen in och ger hyresgästen besittningsskydd efter en tid. D v s du kan inte säga upp avtalet om inte hyresgästen vill det själv om det inte finns speciella skäl för vräkning.

En sak till att tänka på! From och med december i år ska man ha ett godkännande av sin kommun för att bl a ha inackorderingar. Djurskyddsinspektören kommer ut och inspekterar stallet och ger sitt godkännande.

Jag betalar 800 kr i kallhyra.

totalt 2250 kr.

Då ingår:

-foder och strö
-utsläpp och morgonfodring alla dagar
-paddock (i sådär skick)

Vi som står i stallet (sex st) turas om att ge eftermiddagsmat, ta in hästarna och ge kvällsmat.

Hej,

Jag menar att om jag ska göra allt utan någon hjälp så tar jag betalt för utsläpp/intag, fodring och mockning.

Men om vi har en särskild överenskommelse där hyresgästen hjälper till att ta in och ut, fodra, mockan alla (4) hästarna några dagar i veckan så tar jag ju givetvis inte betalt för detta de dagar jag har.

Om hyresgästen vill ha MITT foder kostar det vad det står i kontraktet (rakt av). Vill de ha annat foder får de ordna det själva. Så egentligen tar jag bara betalt för boxen 500 och strö ca 200 eller så.

Vad menar du Masse, med besittningsrätt? Det står ju i kontraktet att det är 1 månads uppsägning...för både värd och hyresgäst!!?? :confused:

Och det med djurskyddslagen - inte för att jag har ett olagligt stalll (det har jag inte) men jag har bara en inackordering. Och vi har bara fyra hästar i stallet (3,5 egentligen, shettis är ju knappt märkbar)

Och jag tänker knappast skatta för detta heller :o så jag vill ju inte att staten ska veta det.

Finns reglerat i hyreslagstiftningen och det innebär att efter en tid ( tror det är 6 månader) kan hyresvärden inte säga upp hyresgästen om denna inte vill flytta. Den lagstifningen tar över då efter den tiden och då gäller inte uppsägningstiden i kontraktet för dig som hyresvärd utan bara för hyresgästen. Här gör lagstiftningen ingen särskild skillnad för hästboxar utan det är samma regler som för t ex ett lagringsutrymme eller en hobbylokal.
När det gäller reglerna för godkännandet av kommunen så verkar det som om det ska prioriteras i höst och vinter just för att det finns så många som struntar i regler. Eftersom du redan har hästar kommer du att bli kontrollerad förr eller senare ändå och då är ju risken att du råkar illa ut ganska stor. Det nya tillståndet gäller för alla som har andras hästar i sitt stall behöver inte vara inackrodering utan kan vara hästar för träning t ex och för de som har fem ston eller fler i avel. Plus att det fanns en gräns för de som har många egena hästar men den kommer jag inte ihåg, berodde en de på åldern på hästarna.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 227
Senast: Polibek
·
Hästmänniskan Hej där! Detta gäller inte mig utan hjälper en vän :) "Jag hyr ett helt stall, det finns fyra boxar och jag har två hästar, stallet...
Svar
5
· Visningar
4 793
Senast: Dandylinn
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 698
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur