Ska gå b-licens kurs

MoonFlight

Trådstartare
Fick idag veta att jag kom med i b-licens kursen jag sökt till (börjar på tisdag) och är så nervös och så nyfiken på hur det kommer gå.

Någon som har gått kursen och har tips och info om den??

Sv: Ska gå b-licens kurs

Okej, jag var också sugen att gå men får se längre fram om det blir? Jasså är den ej längre? Trodde den var ett par månader? Vad är det för häst? Funkar säkert bra, ska ju inte gå så fort.

Jag gick kursen i våras.

Det var jätteroligt. Man lärde sig faktist en massor av nyttiga saker. Vi fick följa med upp i måldomartornet och prata med banveterinären och även ställa frågor till ett par proffstränare. Sen den vanliga genomgången av alla regler och bestämmelser. Sen fick vi pröva att köra snabbjobb med travskolans hästar. Först en övning och sen ett "prov". Där vi körde ett helt jobb med voltning och byte av kusk och sånt. Det skriftliga provet var enkelt, man fick dessutom ha reglementet med sig. Jag fick alla rätt ;)

Den börjar 25/8 och slutprov 6 okt och då träffas man 8 ggr under den tiden.

Dolphinsmile: Nu vart jag lite lugnare när man fick ha reglementet med sig!! Finns ju hur mycket som helst däri så precis alla detaljer kan ju vara svårt att lägga på minnet men man får ju göra så gott man kan.

Jag har leasat en 5 åring, sto som inte har gjort något än. Hon är inte kvalad eller något än och nu håller jag på att sätta igång henne så får vi se hur det går. Letar efter någon i närheten som man skulle kunna åka och köra med lite så hon får sällskap och lite träning på att gå med andra. (Någon som bor i närheten av Skepplanda som har bra bana att träna på?? Åker gärna ett par eller många för det!! Svårt när man är ny i området dessutom.)

Pratar du om tränarlicensen? Jag gick -06 på Solvalla. Lärde mig mkt bra saker. Tror vi hade 8 träffar, varav en var med en veterinär och en med en hovslagare och en dag var vi med under en tävlingsdag. Det var kul! Vi fick hänga med startpersonalen i auto och voltstart, åka upp i tornet, sitta med måldomarna, veterinären och kolla dopningsprovstagningen.
Allra roligast var att åka i startbilen. :D Men mest intressant var att vara med banveterinären.

Resten av träffarna var genomgång av regler och det. Vi behövde inte köra nåt utan bara visa ett intyg från a- eller b-tränare att vi kunde sela och köra snabbjobb. Jag tror att de är hårdare på det där nu, men det skiljer ju från bana till bana.

Vi fick inte ha med reglementet eller nåt på det skriftliga provet. Å andra sidan hade vi gått igenom vilka frågor som skulle vara på provet så man behövde bara plugga in svaren på det.

Senast ändrad:

KL

Om vi pratar B tränar licens så behövde vi varken sela, köra eller ha ngn som underströk att vi kunde. Bara teori och reglementet fick vi ha på provet.

När jag tog B-tränar licens behövde vi inte heller varken köra eller sela ut. Det tycker jag va synd. Särskilt för mig som va helt nybörjare på trav. Jag hade verkligen velat ha en genom gång i både selning och körningen. Som tur är har jag omgett mig med kunniga trav människor så jag fått hjälp ändå.

Lycka till!

MVH Russin8

Dags för nya friska tag tror jag :) Har tänkt ta tränarlicensen länge, nu verkar det som om jobbet har nått sitt slut :( jäkla skit! Men kan inte passa bättre att kanske gå den nu då!? Ska ringa och kolla när nästa börjar, olika på olika banor kan jag tro?

Tjohoo, då var det dags för mig med, ser verkligen fram emot det! blir i slutet av september tror jag? :)

Så nu är kursen avslutad och på teoriprovet fick jag 110 av 117 så det var väl helt ok. Lite slarvfel...

Ska bara in och sela en gång till pga att jag missade det då jag inte fick på min lilla häst på transporten och missade en praktiskt gång. Men när jag gjort det så har jag mitt kort!!!! *GLAD*

Liknande trådar

Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 294
Senast: Elo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
810
Senast: Wille
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Skola & Jobb I april hade jag 1h övertid, den kom inte på förra lönen. I maj hade jag 8h övertid, på lönebeskedet som kom idag så hade jag bara 7h...
Svar
9
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka