Sv: Ska en hund se upp till alla människor?
För att vardagen ska fungera så måste mina hundar var lyhörda och ha ett bra samarbete med hela familjen. Nu består den visserligen bara av mig och sambon. Men i framtiden, förhoppningsvis, även barn.
Hundarna lyder oss båda, men de lyder mig bäst. Vilket är ganska normalt, då jag har dem med mig 24 h/dygn och det är jag som tränar, aktiverar, masserar och utfodrar dem. Jag är en större tillgång för dem än vad min sambo är. Dock avgudar dem honom. Han är en ganska kul prick när vi allihop är ute på promenad vilket blir på helgerna och en och annan vardag. Han leker, hittar på saker och är väldigt aktiv de dagar han är med på promenaderna.
Mina hundar lyder, på gott och ont, de allra flesta. Jag skulle kunna släppa ut dem med vem som helst lösa på promenad och ingen skulle ha problem att få dem att lyda. Dock skulle de inte gå tävlingslydnad, med någon annan än mig och ev. sambon.
Främmande människor bryr sig mina hundar inte om. De behöver inte alls visa någon som helst underkastelse eller att de är lägre i rang inför andra människor.