Ska det verkligen vara så?

skuggan_

Trådstartare
Fru häst lyckades för en vecka sen få ett ganska stort brännmärke på benet nedanför hasen. Vet kallas på plats, det tvättas, rakas och hon får även en stelkrampsspruta. Vet sa också att vi nu bara ska låta det vara, inte smörja, ingenting. Hon var svullen och varm när det upptäcktes och hade ont men hon var ej halt. Svullnaden börjar lägga sig men nu idag när jag var i hagen och titta till henne har svullnaden gått upp igen?:confused: Inte lika mycket som från början man ganska mycket (enligt mig). Jag frågade vet om det fanns någon möjlighet till infektion osv men det ända hon kunde komma med var i så fall att fru häst kan få lymfangit.

Min fråga är då, kan det vara början till lymfangit? Jag vet att ni härliga bukefalister inte är några veterinärer (eller det vet jag förresten inte alls) men ni med lite erfarenheter av just lymfangit kanske kan skänka än paraniod fru hästägare en liten tanke:idea::D

Edit: Lindade ett par dagar men slutade, kanske skulle jag fortsatt?

Skuggan_

Sv: Ska det verkligen vara så?

Varför linda en brännskada? Jag skulle ha koll på såret och ta tempen men är det ingen skillnad så skulle jag bara låta det vara. En brännskada kan ju gå upp o ner i svullnad.

Ingen veterinär men hästar svullnar ganska lätt. Jag skulle hålla koll på värme o temp och skulle inte heller linda. Sedan undrar jag av ren nyfikenhet hur hästen fick en brännskada?

Ordination av vet att det skulle lindas:laugh: Ingetligen vet vi inte men vet tror att hon fastnat i bensnörerna när hon rullat sig kanske fel ord med brännskada då men så sa vet, det är alltså ingen brännskada orsakad av eld:p Vi märkte det när hon skulle in i boxen.

Skuggan_

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 241
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 273
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 408
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna