Ska det verkligen se ut såhär?!

ztsu

Trådstartare
Ny häst, nytt stall, ny hovslagare.

Jag trodde att jag och stallägaren kommit överens om att hon skulle vara med idag när min gubbe skulle skos för första gången i min ägo, men vi hade tydligen missförstått varandra. Hon var bara där och släppte in hovslagaren. Därför har jag ingen aning om varför hovslagaren i fråga tycker att detta är ett lämpligt sätt att sko på. Är det ett lämpligt sätt att sko på? Jag tycker inte det ser riktigt klokt ut. Sömmen sticker ju ut en millimeterblir ju liksom som att han går på sömmen?

Min förra häst varmskoddes och det såg aldrig ut såhär när hon hade fått nya skor.

(Ursäkta dåliga bilder, men jag tror ni kan se ändå?)

hov02_5457d5afddf2b33a0c31575e.jpg

hov01_5457d5a9e087c364f9eae973.jpg

hov03_5457d5b72a6b221e76c50b87.jpg

Det beror på att spåren i skon inte är anpassad till huvudet på sömmen eller tvärtom (olika standard). Har ingen praktisk betydning annat än du har marginalt bättre grepp tills sömhuvudet slits ner till skons nivå.

Jag har dock varit med om att min häst sömmades så en gång och när sömhuvudena nöttes ner började alla skor glappa. Så jag ser nog ett litet riskmoment där.

Dock är det alltid bra att vara med hovis så kan man reda ut frågetecken på plats.

Det beror på att spåren i skon inte är anpassad till huvudet på sömmen eller tvärtom (olika standard). Har ingen praktisk betydning annat än du har marginalt bättre grepp tills sömhuvudet slits ner till skons nivå.

Så det är inget som kan påverka honom, att han liksom vilar hela sin kroppsvikt på sömmen och inte på skon?

Jag har dock varit med om att min häst sömmades så en gång och när sömhuvudena nöttes ner började alla skor glappa. Så jag ser nog ett litet riskmoment där.

Dock är det alltid bra att vara med hovis så kan man reda ut frågetecken på plats.

Okej, då skall jag vara uppmärksam på det. Tack.

Jag har aldrig missat en skoning förut, var med på varenda en var femte vecka med min förra häst. Just idag hade jag ett viktigt möte på jobbet och jag trodde som sagt att stallägaren skulle vara med. Skall ringa hovis imorgon och höra hur hen tänkte.

Tror att glappet skulle kunnat avhjälpas med efter nitning efter några dagars ridning, då sömmen trycks bättre in mot skon och nitändan därvid trycks upp utanför hovväggen.

Tror att glappet skulle kunnat avhjälpas med efter nitning efter några dagars ridning, då sömmen trycks bättre in mot skon och nitändan därvid trycks upp utanför hovväggen.

Det var så jag fick göra, men det ska inte behövas efter så kort tid därför kan det ju vara värt att obsa om och något man kanske får ta i diskussion med hovslagaren om det händer för det är ju inte helt riktigt om det börjar glappa efter ett par dagar, så kan man tänka på det nästa skoning alt får hovis komma och sömma om. Ett dåligt sömarbete ska man tala om, skor ska sitta korrekt en viss tid.

Egen sömåtdragare tex är alltid bra att ha då kan man avhjälpa sånt snabbt.

Så såg min också ut efter skoningen igår. Inget konstigt med det.
Sömmarna sitter hela perioden ut vilket är ca 6-7 veckor, hästen rids 5 dagar i veckan

Det beror dock inte på att sömskallarna stuckit ut från början, utan glappet beror på att skotillverkare och sömtillverkare inte kommunicerar med varandra - det är inte alltid exakt samma vinkel på sömhålen som på sömskallarna. Och DÅ kan det börja glappa.

Det beror dock inte på att sömskallarna stuckit ut från början, utan glappet beror på att skotillverkare och sömtillverkare inte kommunicerar med varandra - det är inte alltid exakt samma vinkel på sömhålen som på sömskallarna. Och DÅ kan det börja glappa.

Eftersom att det bara hänt då så drog jag tyvärr den slutsatsen och att det skedde
bara dagar efteråt

Håller med om vad som tidigare skrivits, enda praktiska betydelsen jag kan se är att greppet förbättras innan sömmen slitits ner (vilket brukar gå rätt fort).

Även jag hade nitat om sömmarna efter några dagar, för att säkra att de sitter.

Med min förra hovis såg det alltid ut så (han skodde i 8 år) och skorna satt hur bra som helst :) har aldrig upplevt att det glappat. Hästens intervaller var 5-6 v på sommaren och 8-10 v på vintern (hovarna växte väldigt långsamt på vintern så det gick knappt att ta nåt om det var tidigare).

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej, behöver lite hjälp. Det är såhär att i förr går så kom våran hovslagare och skulle verka och sko våra hästar. Så när han tagit...
2 3
Svar
46
· Visningar
11 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka