Ska det verkligen behöva vara så på framhoppningen?

Jag vet inte hur många tävlingar jag varit på där det kanske står en ensam 14-årig tjej i insläppet som bara bockar av vilka som går in och ut. Det är VÄLDIGT sällan, om jag ens varit med om det nån gång, att det är fler än två funktionärer på framhoppning..
Nu tävlar jag ju inte på ponny då men tycker kaoset är lika dant på hästtävlingar
Däremot är det vanligt med framhoppning endast i ett varv och då funkar det väl hysat, förutom den gången en mamma tog med sig hunden in på banan och ställde sig och diskuterade med dottern framför oxern..

Förra hopptävlingen vi hade stod jag som ropare och insläpp på framhoppningen, och under dagen kom flera föräldrar fram och tackade för att vi hade ordnat framhoppningen så fint. Efter att ha läst den här tråden förstår jag varför.:idea:
 
Sen anser jag att det på såna poster ska vara personer som är relativt insatta i tr även då jag tycker att det krävs att området kontrolleras så att allt är som det ska, som funktionär måste man kunna vara lite av en spejare/uppstyrare iom att domare omöjligt kan kuta runt hela tiden utan måste sitta på sin position.

Fast det är ju överdomarens uppgift, att kuta runt hela tiden, han eller hon har ingen position att sitta på, just för att kunna vara tillgänglig och ha uppsikt över hela tävlingsområdet. Bandomaren däremot kan ju inte springa runt, han eller hon måste såklart sitta vid banan. Men överdomaren är den jag har tillkallat om det uppstår några tveksamheter eller frågor nånstans.
 
Fast det är ju överdomarens uppgift, att kuta runt hela tiden, han eller hon har ingen position att sitta på, just för att kunna vara tillgänglig och ha uppsikt över hela tävlingsområdet. Bandomaren däremot kan ju inte springa runt, han eller hon måste såklart sitta vid banan. Men överdomaren är den jag har tillkallat om det uppstår några tveksamheter eller frågor nånstans.

som sagt, jag är undrande över varför det är så himla dåligt uppstyrt och jämför jag det mot många andra sporttävlingssammanhang jag varit på finns det helt klart förbättringsområden som jag ser. Min erfarenhet säger mig att det inte är så vanligt förekommande i de andra sporterna, ridsporten är värst enligt det jag upplevt på dessa punkter där det inte funkat.
Att vi dessutom sysslar med en högrisksport är ännu värre i mina ögon, det får inte förekomma som jag ser det. (mina ungar om jag hade skulle aldrig få vistas på såna tävlingar, jag hade vänt direkt, jag själv också om jag skulle tävla)

Där det varit rörigt kan inte öd heller varit närvarande. Domare i sig att övervaka allt är i regel för få personer att kolla så stort område också är det jag menar. För på många tävlingsplatser finns inga funktionärer alls förutom på tävlingsbanan typ, resten är fritt område.
Att just barn dessutom ska vara funktionärer på vissa av positionerna ser jag som en onödig grej.
 
Senast ändrad:
Sen anser jag att det på såna poster ska vara personer som är relativt insatta i tr även då jag tycker att det krävs att området kontrolleras så att allt är som det ska, som funktionär måste man kunna vara lite av en spejare/uppstyrare iom att domare omöjligt kan kuta runt hela tiden utan måste sitta på sin position.

Fast det är ju överdomarens uppgift, att kuta runt hela tiden, han eller hon har ingen position att sitta på, just för att kunna vara tillgänglig och ha uppsikt över hela tävlingsområdet. Bandomaren däremot kan ju inte springa runt, han eller hon måste såklart sitta vid banan. Men överdomaren är den jag har tillkallat om det uppstår några tveksamheter eller frågor nånstans.
 
Alltså så röriga framhoppningar - brukar inte det vara lite arrangörens fel också?

Det känns som att på just en framridning och ffa framhoppning att det är väldigt viktigt att det är väl uppstyrt fr arrangörens sida med tydliga förhållningsregler om man ser att det är rörigt och att det sedan kanske står en funktionär på plats som håller ordning. Är ytan liten och det är många ekipage fungerar inte alltid bara rätt och slätt "ta hänsyn till andra"..det faller liksom bort i allt virrvarr..Speciellt när det är lite mindre rutinerade ekipage och främst ponnytävling.

När det spårar ur är liksom när föräldrar, tränare och ryttare allihop ska ha på "mitt sätt" och därigenom ändrar hinder, rider åt sitt bestämda håll, skrittar ifall man vill, fräser åt nästa för att man inte ska skritta, väjer inte för andra, rider volter eller andra böjda spår på framhoppningen, rider om andra, står i vägen för anridning..i all evighet..

Nåt vi fick oerhört positiv respons på var på en pay & jump jag var med och arrangerade:

På framhoppning gällde det främst bara ridning i ett varv i taget för säkerhetens skull och sedan var det VI som funktionärer som ändrade hinder, inte tränare eller föräldrar - hindren ska ligga på klassens höjd och justeras eftersom klasserna går till aktuell klass höjd..träna på hoppning/olika höjder får man göra hemma inte på en uppvärmning på tävlingsplats..Det funkar liksom inte att någon vill värma på 60cm för att klassen har hinder på den höjden, nästa vill ha 70cm, nästa 90cm och så är det flera ekipage på framhoppningen samtidigt. Nåt lägre hinder bör finnas men sedan ska det ju rimligtvis vara klasshöjden..vill man hoppa högre el lägre än det kanske man ska välja andra klasser.
Var var den P&J:n, så att jag vet vart jag INTE ska åka... :down:

Jag tror att vi i det stora är helt överens, arrangören i samråd med överdomaren måste (ffa på lägre nivå) ta ett större ansvar än vad som ibland sker.

Jag tycker det ska vara obligatoriskt med funktionär på framhoppning, så är det inte idag.
Enligt TR ska arrangörens funktionär finnas på framhoppningen from en halvtimme innan klassen startar.

/Lady_S
 
Var var den P&J:n, så att jag vet vart jag INTE ska åka... :down:
/Lady_S

Jag kan säga dig att vi fick bara positiv kritik pga att vi valde att ha så, grundat på erfarenhet på hur det brukar se ut och att ovana ryttare, eller ryttare överlag som inte vågar sig fram eller blir undanskuffade. Vissa framhoppningar ser rent livsfarliga ut med folk överallt, speciellt ofta mitt i hinder när någon kommer och ska hoppa.
Av samma anledning att det ju kan komma gröna hästar på tävlingsträning.
Alla fick plats, alla fick hoppa, inga onödiga skaderisker, inget tjaffs :up:

Föräldrar blev glatt chockerade över att vi fixade allt runt ordning, hinderservice och kunde i stället fokusera på att följa/stötta sitt barn på framridning, framhoppning och tävlingsbanan i stället för att oroa sig för att argumentera med andra eller agera springare..

Även högt uppsatta i en större anläggning tyckte att det var en bra grej att ha, ffa på låga nivåer eller där ekipage kan vara orutinerade och funderade på att ta med sig det som förslag till sin klubb då de blev imponerad över hela säkerhetstänket och att det var så väl uppstyrt, trots vår ringa erfarenhet av såna arrangemang. Nytänkande kan tas emot med öppna armar ibland, kul!
 
Senast ändrad:
Enligt TR ska arrangörens funktionär finnas på framhoppningen from en halvtimme innan klassen startar.

/Lady_S

Problemet är att det inte efterlevs också på många håll..Eller så finns där funktionärer, som inte gör någonting om det blir kaos utan tittar bara som mest på. Därav min reflektion också som jag skrev tidigare - rätt funktionär på rätt plats är också viktigt.
 
Jag kan säga dig att vi fick bara positiv kritik pga att vi valde att ha så, grundat på erfarenhet på hur det brukar se ut och att ovana ryttare, eller ryttare överlag som inte vågar sig fram eller blir undanskuffade. Vissa framhoppningar ser rent livsfarliga ut med folk överallt, speciellt ofta mitt i hinder när någon kommer och ska hoppa.
Av samma anledning att det ju kan komma gröna hästar på tävlingsträning.
Alla fick plats, alla fick hoppa, inga onödiga skaderisker, inget tjaffs :up:

Föräldrar blev glatt chockerade över att vi fixade allt runt ordning, hinderservice och kunde i stället fokusera på att följa/stötta sitt barn på framridning, framhoppning och tävlingsbanan i stället för att oroa sig för att argumentera med andra eller agera springare..

Även högt uppsatta i en större anläggning tyckte att det var en bra grej att ha, ffa på låga nivåer eller där ekipage kan vara orutinerade och funderade på att ta med sig det som förslag till sin klubb då de blev imponerad över hela säkerhetstänket och att det var så väl uppstyrt, trots vår ringa erfarenhet av såna arrangemang. Nytänkande kan tas emot med öppna armar ibland, kul!
Nu var jag ju inte där, så jag ska inte säga för mycket, men om jag i förväg visste att min medhjälpare inte fick röra framhoppningshindren så skulle jag fundera både en och två gånger om jag verkligen ville åka på en sådan tävling. Då spelar det ingen roll om andra tyckt att det passat bra, jag har bara dåliga erfarenheter av sådana tävlingar och undviker dem därför om jag kan.

Nu är det iof sällan kaos på framhoppningen på de tävlingar jag brukar vara på, det kanske kan bidra till min skepsism.
Problemet är att det inte efterlevs också på många håll..Eller så finns där funktionärer, som inte gör någonting om det blir kaos utan tittar bara som mest på. Därav min reflektion också som jag skrev tidigare - rätt funktionär på rätt plats är också viktigt.
Det är ett problem, det håller jag med om, men regeln finns likafullt! Jag håller också med dig om att det är viktigt att ha rätt person på framhoppningen. När det inte fungerar så är det överdomarens jobb att styra upp det och överdomaren kan spendera mycket tid på framhoppningen utan att den skulle kunna bli anklagad för att vara på fel ställe. De flesta överdomare uppskattar nog också att få veta om det är något på "deras" tävling som inte fungerar, så man kan mycket väl ta hjälp av dem!

/Lady_S
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 279
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 825
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 441
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp