Ska det verkligen behöva vara så på framhoppningen?

Jag vet ju vem du är, @nattrexx, och jag tror att du och din mamma kommer lösa det här. Ni kommer bli säkrare och mindre nervösa, en sån känslig häst som eran kräver ju att ryttaren är desto mer säker i sina rutiner. Jag märker stor skillnad på framhoppning beroende på klubb och arrangör och tycker inte ni ska ge upp för att ni åkte från tävlingen med dålig erfarenhet. Dessutom var det väl dåligt väder, och jag vet att regn påverkar även min häst negativt (eftersom att även jag blir kall och sur på regnet)
Tycker det var ett bra tips det där med att efteranmäla. Det kostar ju lite mer då, men iom att ni är efteranmälda kommer ni starta först och det brukar över lag vara lite lugnare i början. Ni kan komma bra i tid till tävlingen och fokusera på att lugna ner er allihop.
Jag tror inte ni kommer åka från varje tävling med samma känsla som nu!

Ja vi får ju hoppas på det. ;) Ja jag kände att efter träningen idag så vet jag hur det ska kännas och hur mycket jag måste rida för att få honom dit jag vill. Jo han gillar inte dåligt väder, vill gå på snedden i regn (som det var då) Och blöta paddockar är ju inte nåns favorit...Det är bara att försöka igen.
Jag var efteranmäld i första klassen så jag startade först, men eftersom jag avanmälde mig en LC innan och redan betalt den behövde jag inte betala extra ;)
 
På framhoppning gällde det främst bara ridning i ett varv i taget för säkerhetens skull och sedan var det VI som funktionärer som ändrade hinder, inte tränare eller föräldrar - hindren ska ligga på klassens höjd och justeras eftersom klasserna går till aktuell klass höjd..träna på hoppning/olika höjder får man göra hemma inte på en uppvärmning på tävlingsplats..Det funkar liksom inte att någon vill värma på 60cm för att klassen har hinder på den höjden, nästa vill ha 70cm, nästa 90cm och så är det flera ekipage på framhoppningen samtidigt. Nåt lägre hinder bör finnas men sedan ska det ju rimligtvis vara klasshöjden..vill man hoppa högre el lägre än det kanske man ska välja andra klasser.
Fast nää?
Jag måste ju kunna hoppa fram på lägre hinder än jag ska starta?
Naturligtvis beror det på klassens höjd men man hoppar inte bara två språng på lilla innan man hoppar klasshöjd.

Högre än klasshöjd är reglerat i TR, för ponny klassens maxhöjd, för häst max 10 cm över klassens höjd.
 
Usch jag tycker så synd om dej..

Jag själv hopptävlar inte längre :( Det finns noll respekt och noll sunt förnuft på framridningarna. Det är väldigt egotrippat, Tyvärr. Kanske drar jag alla tävlingstillfällen över en kam men det är så otroligt synd. Och synd att det inte kan ske en förändring eftersom man hör detta titt som tätt...

Jag har också vägrat ut oss i början av banan PGA dåliga framhoppningsupplevelser. Inte för att hästen inte klarade höjden utan för att självförtroendet ligger på botten och såna upplevelser vill man ju absolut inte låta hästarna få för mycket.
Jag älskar att hoppa, jag tävlade mycket. Men slutade, det var inte värt det. Det var inte roligt. Det tyckte inte hästen heller till slut...

Jag blir inte nervös, jag håller mej till reglerna, visar respekt och ropar tydligt. Jag vill ge hästen en bra självförtroendeboost med enkla språng. Kan jag inte ge det så avstår jag hellre tävling. Skittråkigt.

.
 
Usch jag tycker så synd om dej..

Jag själv hopptävlar inte längre :( Det finns noll respekt och noll sunt förnuft på framridningarna. Det är väldigt egotrippat, Tyvärr. Kanske drar jag alla tävlingstillfällen över en kam men det är så otroligt synd. Och synd att det inte kan ske en förändring eftersom man hör detta titt som tätt...

Jag har också vägrat ut oss i början av banan PGA dåliga framhoppningsupplevelser. Inte för att hästen inte klarade höjden utan för att självförtroendet ligger på botten och såna upplevelser vill man ju absolut inte låta hästarna få för mycket.
Jag älskar att hoppa, jag tävlade mycket. Men slutade, det var inte värt det. Det var inte roligt. Det tyckte inte hästen heller till slut...

Jag blir inte nervös, jag håller mej till reglerna, visar respekt och ropar tydligt. Jag vill ge hästen en bra självförtroendeboost med enkla språng. Kan jag inte ge det så avstår jag hellre tävling. Skittråkigt.

.
 
Fast nää?
Jag måste ju kunna hoppa fram på lägre hinder än jag ska starta?
Naturligtvis beror det på klassens höjd men man hoppar inte bara två språng på lilla innan man hoppar klasshöjd.

Högre än klasshöjd är reglerat i TR, för ponny klassens maxhöjd, för häst max 10 cm över klassens höjd.

Det brukar vara så att man har något hinder som är lägre, som jag skrev.

Men jag har också erfarenheter av framhoppningar där det är totalt kaos där alla ska ha olika höjder, då får man gå in och reglera som alla får hålla sig till bla för säkerhetens skull och alla får då möjlighet att hoppa på lämpliga höjder som ska följa klassens höjder.
Som exempel hade vi ett lågt, något kryss och ett hinder på klasshöjd dvs 3 olika alternativ att välja på, funkade fint - samtidigt som vi kunde erbjuda speciella önskemål, men vi rörde hindrena..ingen annan.
Man är inte på en framhoppning för att träna, man värmer upp ett par språng.

Varför ska man hoppa fram på så himla olika att man därmed måste höja/sänka fram och tillbaka? Det ser inte jag är nödvändigt som oftast. Tid eller plats brukar sällan finnas till att anpassa framhoppning helt individuellt. När sedan tränare eller annan medhjälp börjar mecka runt mitt i..ja det är då det brukar spåra ur, t o m rentav livsfarligt när folk börjar greja i hindrena ibland
 
Senast ändrad:
Det brukar vara så att man har något hinder som är lägre, som jag skrev.

Men jag har också erfarenheter av framhoppningar där det är totalt kaos där alla ska ha olika höjder, då får man gå in och reglera som alla får hålla sig till bla för säkerhetens skull och alla får då möjlighet att hoppa på lämpliga höjder som ska följa klassens höjder.
Som exempel hade vi ett lågt, något kryss och ett hinder på klasshöjd dvs 3 olika alternativ att välja på, funkade fint - samtidigt som vi kunde erbjuda speciella önskemål, men vi rörde hindrena..ingen annan.
Man är inte på en framhoppning för att träna, man värmer upp ett par språng.

Varför ska man hoppa fram på så himla olika att man därmed måste höja/sänka fram och tillbaka? Det ser inte jag är nödvändigt som oftast. Tid eller plats brukar sällan finnas till att anpassa framhoppning helt individuellt. När sedan tränare eller annan medhjälp börjar mecka runt mitt i..ja det är då det brukar spåra ur, t o m rentav livsfarligt när folk börjar greja i hindrena ibland
Jag har inte invänt mot att det ska vara ordning och reda på framhoppningar (och jag gillar när det bara får vara funktionärer på plats!) men du måste ju inse att man behöver fler språng än vad du anser när man kommer upp lite i höjd.

Det ska se ut så att man har ett litet hinder på max 70 cm och därutöver ett räcke och en oxer.

Du kan inte förvänta dig att folk ska ta två språng på lilla och sen hoppa 120 exempelvis, och då är 120 fortfarande lätt klass.
 
Jag har inte invänt mot att det ska vara ordning och reda på framhoppningar (och jag gillar när det bara får vara funktionärer på plats!) men du måste ju inse att man behöver fler språng än vad du anser när man kommer upp lite i höjd.

Det ska se ut så att man har ett litet hinder på max 70 cm och därutöver ett räcke och en oxer.

Du kan inte förvänta dig att folk ska ta två språng på lilla och sen hoppa 120 exempelvis, och då är 120 fortfarande lätt klass.

Fler språng? Hänger inte riktigt med i vad du avser här. Har aldrig menat ang antal språng?

Det jag anser är att det fungerar inte att ekipagen ska ha olika höjder samtidigt om det blir rörigt. Då måste man ju som arrangör styra upp framhoppningen genom att tillåta bara vissa höjder åt gången i ett flöde där man justerar eftersom inte flera olika som justeras hipp som happ konstant.

På så sätt blir det ett bra flyt, alla får plats och alla får hoppa fram rättvist utan att några tvingas fly platsen.

Håller den funktionär som på framhoppningen bra koll på startordning brukar det flyta på riktigt bra.

Tyvärr tycker jag många framhoppningar är överlämnade till ekipagen själva att råda över
 
Senast ändrad:
Fler språng? Hänger inte riktigt med i vad du avser här. Har aldrig menat ang antal språng?

Det jag anser är att det fungerar inte att ekipagen ska ha olika höjder samtidigt om det blir rörigt. Då måste man ju som arrangör styra upp framhoppningen genom att tillåta bara vissa höjder åt gången i ett flöde där man justerar eftersom inte flera olika som justeras hipp som happ konstant.

På så sätt blir det ett bra flyt, alla får plats och alla får hoppa fram rättvist utan att några tvingas fly platsen.

Håller den funktionär som på framhoppningen bra koll på startordning brukar det flyta på riktigt bra.

Tyvärr tycker jag många framhoppningar är överlämnade till ekipagen själva att råda över

Men det brukar ju bara vara max 7 ekipage på framhoppningen? Och då är det ju inte så svårt att höja och sänka hindren. Den som höjer och sänker står ju bredvid hindren, så det går fort.
 
Att vänja sig vid framridningen är en del av tävlandet. Man måste ha lite split vision så att man håller koll på var alla är, sen får man rida på den yta som finns. Det värsta man kan göra mot sig själv är att börja irritera sig över de andra, man förstör sitt eget fokus då och man kan ändå inte bestämma vad någon annan ska göra. Oftast är framridningen värst i de lägsta klasserna, och det beror snarare på de nervösa och orutinerade ryttarna som inte lärt sig att kryssa sig fram än på de som kör sitt race. När det är så brukar jag bara tänka att jag också varit en av dem som inte hade full koll en gång i tiden.
 
Man är inte på en framhoppning för att träna, man värmer upp ett par språng.
Så skrev du.
Och som @Mabuse skrev - antalet ekipage på framhoppning brukar ligga mellan 5 och 8 st och då ska det inte bli kaos.

Jag är själv inte en av dem som behöver jättemånga språng på olika höjder men jag accepterar att alla hästar är olika och behöver ett individuellt upplägg.
Man kan heller inte begära att folk ska hoppa fram i någon slags "grupp" eftersom man då inte får ett optimalt upplägg före start.

Ser framhoppningen ut som i TS' exempel bör man kontakta överdomaren.
 
Så skrev du.
Och som @Mabuse skrev - antalet ekipage på framhoppning brukar ligga mellan 5 och 8 st och då ska det inte bli kaos.

Jag är själv inte en av dem som behöver jättemånga språng på olika höjder men jag accepterar att alla hästar är olika och behöver ett individuellt upplägg.
Man kan heller inte begära att folk ska hoppa fram i någon slags "grupp" eftersom man då inte får ett optimalt upplägg före start.

Ser framhoppningen ut som i TS' exempel bör man kontakta överdomaren.

Ja, absolut, om framhoppningen är ett sånt kaos att man inte vill ta in sin häst där, då är det definitivt läge för överdomaren. Så ska det ju inte se ut.

Men om inte framridningen är jättetrång tycker jag andra ryttare ofta är rätt bra på att hålla sig borta från anridningen till hinder. Värre då med tunnelseende medhjälpare som börjar höja eller sänka när man ligger i anridning, så av den anledningen så tycker jag det hjälper att ha en egen medhjälpare vid hindren, om det är så att de höjs och sänks, som håller koll på att ingen börjar mickla med hinder man börjat rida an på.
 
Tycker faktiskt att det skulle kunna vara en bra idé på mindre tävlingar att ha all framhoppning i samma varv. Provade det upplägget på en stor nationell tävling, och det blev väldigt lugnt och ordnat. Kunde deltagarna i huvudklassen där (150cm) klara sig med att inte få hoppa i båda varven, så borde ju ekipage som skall in i Lc också kunna nöja sig med sådan framridning. Blir mycket lugnare stämning på så vis.
Sen är det god stil tycker jag att se till att ligga i anridning när man ändrar höjden på ett hinder som många vill ha. Taskigt att sitta och skritta i andra änden av banan om fler personer vill komma på hindret.
Vad det gäller medhjälpare så är det otroligt smidigt om de kan samarbeta lite med varandra och vara snabba att höja och sänka, istället för att slåss om hindret. Blir så mycket bättre och trevligare för alla då:)
 
Så skrev du.
Och som @Mabuse skrev - antalet ekipage på framhoppning brukar ligga mellan 5 och 8 st och då ska det inte bli kaos.

Jag avsåg mest attityden, på en inte väluppstyrd framhoppning finns det de som tar upp hela ytan själviskt och hoppar onödigt mycket, inte lämnar andra plats och ja, jag har sett exempel där man mer är där för att träna än att värma faktiskt.

Det brukar plana ut sig och fungera bättre när höjderna blir högre och ekipagen är mer rutinerade. När det är kaos är det oftast mindre rutinerade eller yngre ryttare oavsett antal ekipage på plats och då kanske det krävs en väl uppstyrd framhoppning som arrangören ska ta hand om.

Det ska inte bli kaos och är inte alltid det heller , men på en del platser är det oerhört slarvigt att en del t o m avstår framhoppning för att ingen funktionär på plats styr upp. Utan det är föräldrar el annan medhjälp som tar över och lägger bara fokus på eget ekipage..och så gör då även alla andra - man får ett kaos. Försöker någon säga till andra så kan det bli ett himla liv..och jag anser att det inte är medtävlandes uppgift att hålla god ordning på området utan det är arrangörens ansvar att se till att det fungerar.
Det fungerar då inte att varje ekipage ska ta egen besittningsrätt på hela stället, utan någon kanske måste kliva in och fördela hindertiden helt enkelt åt ekipagen/se till att alla får plats att värma
 
Senast ändrad:
Jag avsåg mest attityden, på en inte väluppstyrd framhoppning finns det de som tar upp hela ytan själviskt och hoppar onödigt mycket, inte lämnar andra plats och ja, jag har sett exempel där man mer är där för att träna än att värma faktiskt.

Det brukar plana ut sig och fungera bättre när höjderna blir högre och ekipagen är mer rutinerade. När det är kaos är det oftast mindre rutinerade eller yngre ryttare oavsett antal ekipage på plats och då kanske det krävs en väl uppstyrd framhoppning som arrangören ska ta hand om.

Det ska inte bli kaos och är inte alltid det heller , men på en del platser är det oerhört slarvigt att en del t o m avstår framhoppning för att ingen funktionär på plats styr upp. Utan det är föräldrar el annan medhjälp som tar över och lägger bara fokus på eget ekipage..och så gör då även alla andra - man får ett kaos. Försöker någon säga till andra så kan det bli ett himla liv..och jag anser att det inte är medtävlandes uppgift att hålla god ordning på området utan det är arrangörens ansvar att se till att det fungerar.
Det fungerar då inte att varje ekipage ska ta egen besittningsrätt på hela stället, utan någon kanske måste kliva in och fördela hindertiden helt enkelt åt ekipagen/se till att alla får plats att värma
Jag tror att vi i det stora är helt överens, arrangören i samråd med överdomaren måste (ffa på lägre nivå) ta ett större ansvar än vad som ibland sker.

Jag tycker det ska vara obligatoriskt med funktionär på framhoppning, så är det inte idag.
 
Jag tror att vi i det stora är helt överens, arrangören i samråd med överdomaren måste (ffa på lägre nivå) ta ett större ansvar än vad som ibland sker.

Jag tycker det ska vara obligatoriskt med funktionär på framhoppning, så är det inte idag.

Jag tycker också det, tycker i överlag att ridsporten inom lägre nivåer är urdåliga från arrangörens sida att tillsätta funktionärer över området. För mycket fokus ligger på själva tävlingsbanan.
Ffa yngre ryttare behöver det stödet från kunniga/insatta för att lära sig, inte från ev oinsatta föräldrar som ska stå och skrika över hela stället, eller att de blir undanknuffade av andra ekipage. Är ekipagen orutinerade ställs det högre krav från dig som arrangör att vägleda och kliva in när det blir tokigt/tala om hur det ska fungera.

Jag har aldrig och kommer aldrig att förstå att framhoppning el framridning ska vara helt obevakade och överlämnande i "fritt ansvar", för av vad jag sett så är det ytters få tillfällen det fungerat.
 
Senast ändrad:
Jag tycker också det, tycker i överlag att ridsporten inom lägre nivåer är urdåliga från arrangörens sida att tillsätta funktionärer över området. För mycket fokus ligger på själva tävlingsbanan.
Ffa yngre ryttare behöver det stödet från kunniga/insatta för att lära sig, inte från ev oinsatta föräldrar som ska stå och skrika över hela stället, eller att de blir undanknuffade av andra ekipage. Är ekipagen orutinerade ställs det högre krav från dig som arrangör att vägleda och kliva in när det blir tokigt/tala om hur det ska fungera.

Jag har aldrig och kommer aldrig att förstå att framhoppning el framridning ska vara helt obevakade och överlämnande i "fritt ansvar", för av vad jag sett så är det ytters få tillfällen det fungerat.

Men förekommer det på hopptävlingar? På våra små lokala tävlingar så har vi minst fem funktionärer som jobbar med framridningen: två hinderpersonal, en som ropar in till framhoppning och ropar när man ska gå till banan, en som kollar vid banan att man är på plats och släpper in, och en som ropar och släpper in till framridningen. De som har hand om insläpp till framridning och framhoppning har också koll på att rätt antal ekipage är inne.
 
Men förekommer det på hopptävlingar? På våra små lokala tävlingar så har vi minst fem funktionärer som jobbar med framridningen: två hinderpersonal, en som ropar in till framhoppning och ropar när man ska gå till banan, en som kollar vid banan att man är på plats och släpper in, och en som ropar och släpper in till framridningen. De som har hand om insläpp till framridning och framhoppning har också koll på att rätt antal ekipage är inne.

Ja det förekommer (utläs det dock inte som "överallt", men jo det händer att det är så pass dåligt uppstyrt och kaosartat)
 
Men förekommer det på hopptävlingar?
Visst gör det det.
Kanske inte så ofta lokalt men tyvärr alldeles för ofta regionalt. Framför allt hos de klubbar som inte är knutna till en ridskola = sämre underlag för att få funktionärer.

För min del har det gått så långt att jag väljer bort vissa tävlingsplatser som annars ligger bra till just pga detta då jag oftast inte har någon medhjälpare.
 
Jag vet inte hur många tävlingar jag varit på där det kanske står en ensam 14-årig tjej i insläppet som bara bockar av vilka som går in och ut. Det är VÄLDIGT sällan, om jag ens varit med om det nån gång, att det är fler än två funktionärer på framhoppning..
Nu tävlar jag ju inte på ponny då men tycker kaoset är lika dant på hästtävlingar
Däremot är det vanligt med framhoppning endast i ett varv och då funkar det väl hysat, förutom den gången en mamma tog med sig hunden in på banan och ställde sig och diskuterade med dottern framför oxern..
 
Jag vet inte hur många tävlingar jag varit på där det kanske står en ensam 14-årig tjej i insläppet som bara bockar av vilka som går in och ut. Det är VÄLDIGT sällan, om jag ens varit med om det nån gång, att det är fler än två funktionärer på framhoppning..
Nu tävlar jag ju inte på ponny då men tycker kaoset är lika dant på hästtävlingar
Däremot är det vanligt med framhoppning endast i ett varv och då funkar det väl hysat, förutom den gången en mamma tog med sig hunden in på banan och ställde sig och diskuterade med dottern framför oxern..

Det också, allt för unga personer kanske inte ska vara funktionärer i den befattningen att de ställs på positioner som kräver pondus och mer ansvar just vad gäller säkerhet.

Jag kan nog inte komma på så många andra sporter (ingen annan högrisksport iaf) där man ibland tummar så mycket på sånt här faktiskt, tex funktionärsbiten, att rätt person ska vara på rätt plats

Många småtjejer står som funkisar och har inte det som krävs till att säga ifrån till andra, i synnerhet inte till äldre.

Jag tror att det krävs en person som kan säga ifrån och kunna ta kommandot/tala om "nu gör vi såhär för annars fungerar det inte/ser för rörigt och farligt ut". Och kunna tydliggöra "jag bestämmer" till den som ifrågasätter hur reglerna ska vara på tävlingsplatsen.
Sen anser jag att det på såna poster ska vara personer som är relativt insatta i tr även då jag tycker att det krävs att området kontrolleras så att allt är som det ska, som funktionär måste man kunna vara lite av en spejare/uppstyrare iom att domare omöjligt kan kuta runt hela tiden utan måste sitta på sin position.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 279
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 825
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 441
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp