Ska det verkligen behöva vara så på framhoppningen?

nattrexx

Trådstartare
Hejsan! Idag var jag på min första hoppdebut! Gick absolut så dåligt man kan komma... Skulle hoppa LD och LD+ Och blev utesluten i båda klasserna :( Detta kan dock bero på vad som hände på framhoppningen... INGEN visade hänsyn, jag var skitnervös och det gjorde inte saken bättre att alla gick i ens väg. Jag kunde inte galoppera ett helt varv då folk skrittade på lång tygel på spåret, och när jag skulle hoppa var det nån som red rakt framför hoppen och blundade för att memorera banan och jag hade ändå skrikit, -HOPPNING OXER. Så att folk kan flytta på sig. När jag kom in på banan var jag egentligen inte redo. Han var i nye framme och jag hade inte hunnit rida ihop honom, hade knappt hoppat. Så han vägrade 1 gång på hinder 3 och två på hinder 4, och då blev vi uteslutna.
Andra gången jag skulle hoppa fram för nästa klass så hade såklart hinderna höjts upp också. Men samma sak här, jag blev så sur på att ingen visade hänsyn och skrittade på lång tygel på spåret så att jag kom i full galopp mot en person som skrittade, och gjorde en slidestop precis framför och undrade varför hon inte väjde från spåret när jag kom i galopp, hon gav mig en arg "bitch blick" och vände därifrån, och när jag skulle hoppa fram igen så var folk i vägen. Min ponny vägrade på oxern som låg på 95cm när jag skulle hoppat 85, och min ponny vägrade å vägrade så vi tog ner det lite och då kom det en jättearg förälder som halvskrek på oss att vi inte kunde ta ner hindret för dem andra också behövde hoppa så det slutade med att hindret inte togs ner, jag fick inte över min ponny och sen var det ut på banan igen.. Denna gång vägrade han 2 gånger på hinder 1 och en gång på hinder 2 och sen var vi uteslutna...

Men till frågan då: är det alltid såhär på tävlingsplatser? Är alla verkligen så dumma mot en och skriker på än? Eller var det bara ett tillfälle? För det kändes inte så kul att starta sin första tävling med att bli utesluten pga att andra tar all sin plats och inte låter en gå när man egentligen har företräde..
 
Det är lite speciellt på framridningar. Man får anstränga sig lite extra för att samsas med alla andra som kanske också är nervösa eller inte har koll. Att rida fram bra är lite av en träningssak och var detta din första tävling var det kanske även din första framridning? "Egentligen" är det ju skritt innanför spåret och galopp på spåret, men många kör högerregeln rakt över utan att ta hänsyn till gångart, vilket blir rörigt mär man är lärd något annat. Träna vidare, och kanske även träna på att rida fram "framridningsmässigt" dvs mestadels på fyrkanten och ev på stora volter, och hoppa bara ett fåtal ggr. Träna på att göra det på en viss tid också så du får lite känsla för hur lång tid det "ska ta", så blir det även ännu lättare att anoassa framridningen efter att andra är ivägen.

Ytterligare en grej är att ta med en medhjälpare som höjer och sånker hindren åt dig, som kan prata med andra ekipages medhjälpare om det behövs. Det går att samsas men man får träna på situationen. :)
 
Efteranmäl dig så är det inte så många som rider fram samtidigt och ta med en medhjälpare (som redan sagts).

Ett annat förslag är att börja med pay n jump om du inte är så van vid att tävla.
 
Jag har lärt mig att det är höger regeln på framhoppningen oavsett gångart (så man inte skrittar där folk hoppar) står man stil så är det mellan hinderna (om det finns plats) eller i ett hörn. Det är vilktigt med en bra hinderhöjare som vet när du ska hoppa och då kan varna folksom inte hört dig t ex och skrittar förbi bakom hinderna, eller övriga medhjälpare om de försöker ändra hindret när du är på väg mot det.

Jag rider sällan fram på framridnings banan, tar mig hellre till en gräsplätt eller liknande och jobbar ihop hästen i trav och skritt. Sen så tar jag ngn galopp på framridnigen (viktigt att vara tydlig med hur man rider och t ex säga "jag kommer till höger om dig" när du möter en eller ska rida om.) Och på framhoppningen så är det bara ngt språng och sen skritt tils jag ska in då jag tar ett hinder till.
 
Hejsan! Idag var jag på min första hoppdebut! Gick absolut så dåligt man kan komma... Skulle hoppa LD och LD+ Och blev utesluten i båda klasserna :( Detta kan dock bero på vad som hände på framhoppningen... INGEN visade hänsyn, jag var skitnervös och det gjorde inte saken bättre att alla gick i ens väg. Jag kunde inte galoppera ett helt varv då folk skrittade på lång tygel på spåret, och när jag skulle hoppa var det nån som red rakt framför hoppen och blundade för att memorera banan och jag hade ändå skrikit, -HOPPNING OXER. Så att folk kan flytta på sig. När jag kom in på banan var jag egentligen inte redo. Han var i nye framme och jag hade inte hunnit rida ihop honom, hade knappt hoppat. Så han vägrade 1 gång på hinder 3 och två på hinder 4, och då blev vi uteslutna.
Andra gången jag skulle hoppa fram för nästa klass så hade såklart hinderna höjts upp också. Men samma sak här, jag blev så sur på att ingen visade hänsyn och skrittade på lång tygel på spåret så att jag kom i full galopp mot en person som skrittade, och gjorde en slidestop precis framför och undrade varför hon inte väjde från spåret när jag kom i galopp, hon gav mig en arg "bitch blick" och vände därifrån, och när jag skulle hoppa fram igen så var folk i vägen. Min ponny vägrade på oxern som låg på 95cm när jag skulle hoppat 85, och min ponny vägrade å vägrade så vi tog ner det lite och då kom det en jättearg förälder som halvskrek på oss att vi inte kunde ta ner hindret för dem andra också behövde hoppa så det slutade med att hindret inte togs ner, jag fick inte över min ponny och sen var det ut på banan igen.. Denna gång vägrade han 2 gånger på hinder 1 och en gång på hinder 2 och sen var vi uteslutna...

Men till frågan då: är det alltid såhär på tävlingsplatser? Är alla verkligen så dumma mot en och skriker på än? Eller var det bara ett tillfälle? För det kändes inte så kul att starta sin första tävling med att bli utesluten pga att andra tar all sin plats och inte låter en gå när man egentligen har företräde..

JA så ser det ut på de flesta framhoppningar... Störst går först...
 
Inte för att vara elak för sakens skull, men där TS när du tappade tålamodet och galopperade i full fart mot ett ekipage och gjorde en slidestop. Det bidrar ju till att det blir kasoaktiga framridningar.

Mitt tips är att dels se till hästen är stensäker hemma på höjden (LD i ditt fall) och sen gå ut på ett antal P&J och hoppa lågt, bara för miljöträning. Både för dig och hästen. Om du hoppar 50 cm spelar det eg ingen roll om du kunnat hoppa fram etc. Är hästen på LD-nivå så kan den skutta en 50 cm bana felfritt utan att ha hoppat fram ett enda språng. Och då får en dålig framhoppning inte alls samma utslag.

Jag värmde gärna längs en väg eller liknande när jag tävlade. Gick sen in på framhoppningen när jag var redo att hoppa fram hoppade några språng. Sen skrittade en stund, och så ett språng till precis innan dags att gå in i collecting ring/ner till insläppet till banan.
 
Jag känner inte igen att man bara skulle hoppa fram ett enstaka språng, eller inte hoppa fram alls när man tävlar. Tävla utan att hoppa fram har jag aldrig gjort, och jag har heller aldrig varit med om att det är så trångt på framhoppningen att man inte kan hoppa något hinder. Är det så skulle jag nog prata med överdomaren, det normala är ju att antalet ekipage på framhoppningen är begränsat, och att de inte släpper in fler än att man faktiskt kan hoppa lite.

TS: Framhoppningar kan absolut bli lite kaotiska ibland, man har sällan plats att rida precis som man vill, utan får värma upp, och sen hoppa några språng så att hästen och man själv blir lite varm i kläderna. Lite armbågar får man ha när man rider på hinder, jag brukar hojta ett par gånger, och sen helt enkelt rida på. Skrittar någon på spåret eller där de inte borde vara så får man väja, men i anridningen till ett hinder brukar jag hojta och rida på, rätt bestämt. Man har absolut rätt att inte hoppa högre än tävlingshöjden, be funktionärerna om hjälp att sänka till tävlingshöjd för din klass, så slipper du ta konflikten själv och kan fokusera på din ridning istället.
 
Nej alla är inte dumma- det är bara det att de som är dumma och arga märks mest !

Ta med dig någon som kan hjälpa dig på framridningen nästa gång. Anmäl dig gärna på en pay and jump innan där du hoppar 30 cm och 70 tex. då kan du använda 30 cm som framhoppning om det känns stökigt och ni får självförtroende till den högre klassen.

Gick det bra anmäler du dig till litet högre pay and jump nästa gång tex 50 och 80...På claerrunderna kan du också träna litet på hur länge du får rida efter startsignal tex, kanske visa ponnyn litet olika hinder osv.

det viktiga är ju att du och din ponny får en trevlig upplevelse. Din ponny ska känna att du är nöjd med den och att du har läget under kontroll...
Säsongen har ju bara börjat - vilken tur!
 
@Mabuse Man får ju skilja på normalt, och på hur man löser ett problem med att man upplever att hästen stoppat ut sig i LD pga kaos på framridningen. Då är ju ett alt att tävla på en nivå och form där man kan sätta bra rundor ändå. Sätta bra rundor i hästen och skapa en positiv känsla och en upplevelse av "det här klarar jag" hos hästen är i TS läge viktigare än att vinna framhoppningskriget anser jag.

Med mer rutin och trygghet kommer man ha lättare hantera kaos på framhoppning - och högre upp i klasserna brukar det bli lite bättre.
 
Ts! Nästa tävling/p&j anmäl dig till skitlåga klasser och öva på tävlings momentet. Ni ska kunna gå över hindrena utan att riva den :p, träna då på at få en bra uppvärmning och en bra aktiv ridnig på banan med bra vägar.
 
jag ska anmäla mig till p&j.Har varit med många gånger och de två första vägrade han på 60cm men det hoppade vi stillastående... Vi klarar igentligen av LD höjden då jag träar på mycket högre nivå men kan ju ha varit tävlingsnerver som gjorde att det gick så dåligt då jag faktiskt har en känslig tävlingsponny.. Han har tävlat massor i sitt liv med förra ägaren, men sen vägrade han ut sig så de slutade med hoppning och började med dressyr.. Men jag hoppas det går bra snart i alla fall :P
 
@Mabuse Man får ju skilja på normalt, och på hur man löser ett problem med att man upplever att hästen stoppat ut sig i LD pga kaos på framridningen. Då är ju ett alt att tävla på en nivå och form där man kan sätta bra rundor ändå. Sätta bra rundor i hästen och skapa en positiv känsla och en upplevelse av "det här klarar jag" hos hästen är i TS läge viktigare än att vinna framhoppningskriget anser jag.

Med mer rutin och trygghet kommer man ha lättare hantera kaos på framhoppning - och högre upp i klasserna brukar det bli lite bättre.

Det är klart man inte behöver vinna "framhoppningskriget", men samtidigt är ju framhoppningen en del av tävlingen. Att ta ut en häst utan ett enda språng i kroppen rätt in på banan är ju sällan att ge den de bästa förutsättningarna, jag skulle inte göra det. Är det sånt kaos på framridningen att man inte ens vill gå in där när det är ens tur att hoppa fram, så skulle jag nog prata med funktionärer och överdomare, så ska det ju inte vara. Går det inte att hoppa fram för att det är krig och kaos på framhoppningen, så får ju varken hästar eller ryttare bra förutsättningar till fina rundor sen.

Första gångerna man tävlar en häst får man väl se det lite som lärrundor, är den lite känslig så kan det ta några gånger innan den fattat konceptet med framridning, framhoppning och tävlingsbana, och förstått vad den ska göra.

Man får försöka ha en plan, och fokusera på sig själv och sin egen häst, och försöka ignorera eventuella galna ekipage runtomkring - och det är ju också nåt man lär sig varteftersom man får mer rutin själv.
 
jag ska anmäla mig till p&j.Har varit med många gånger och de två första vägrade han på 60cm men det hoppade vi stillastående... Vi klarar igentligen av LD höjden då jag träar på mycket högre nivå men kan ju ha varit tävlingsnerver som gjorde att det gick så dåligt då jag faktiskt har en känslig tävlingsponny.. Han har tävlat massor i sitt liv med förra ägaren, men sen vägrade han ut sig så de slutade med hoppning och började med dressyr.. Men jag hoppas det går bra snart i alla fall :P

Varför började han vägra ut sig?

Om det är en van tävlingsponny som stoppade så mycket att den fick bli dressyrhäst så är det något som är fel!
Antingen har den ont någonstans (Ja, även om den inte stannar hemma) eller så är den trött på tävlingsbiten.

En jobbig framridning har ställt till det för mig också men frågan är om det är det enda som spökar?!?
 
@Mabuse Det var ju på rn P&J på "kliva över nivå" jag tog det som alternativ.

Det är ju ett led i att träna på att tävla, och få både sig själv och hästen att lära sig hantera framridning och framhoppning. Att om det är rörigt och hästen - eller man själv - börjar bli stressad lämna den. Men ändå kunna gå in och sätta en bra, positiv runda. På en nivå där man kan det utan att ha hoppat fram. Eftersom det är så låg nivå (sett till vad ekipaget kan) att skutta banan BLIR en framhoppning.

Sen med mer rutin och träning så kan man ta sig an en normal framhoppning på tävling och klara det.

Om jag är ute med en grön häst på dess första P&J och där det ska "hoppas" löjligt lågt. Och jag märker hästen blir stressad på tex framhoppningen - även om den inte är rörlig - så skiter jag ju i att hoppa fram. Jag kan ju lugnt lotsa hästen runt banan ändå. Det är inte värre för den att göra det utan att ha hoppat på en framhoppning än det är när man hoppar låga hinder som värmning på en träning.

Men det kräver att man väljer en så låg höjd att det ÄR lätt uppvärmning för just den hästen. Men det gör iaf jag i beskrivna läget och det var vad jag rek TS.

P&J ÄR ju att träna (på att tävla) och det som behövs för gröna ekipage - eller för all del nervösa ryttare - är ffa träna på miljön. Hoppa kan de flesta ekipage utmärkt väl när de går ut på P&J. Men de behöver träna på tävlingsatmosfär och allt som hör det till.

Min nerviga, han gick 1 m (D-ponny) på träning stabilt när jag tänkte vi skulle tävla lite. Så jag anmälde oss till en klubbtävling, CR på valfri höjd - det hette inte P&J på den tiden - och vi gjorde premiär på den svindlande höjden av 40 och 50 cm ;) Helt enkelt för han behövde träna på miljön, och genom att lägga nivån snorlågt visste jag att om han så tänkte storögt stirra på allt, få ett halvt nervsammanbrott eller liknande - så han skulle kunna skutta hindren baklänges.

(Vi hade iofs inga problem med framhoppning, har man tränat med en bunt ponnyungar blir man härdas *s*, men med hans nerver. Första rundan vinglade han som en drucken mellan hinderna, storögt kollande på ALLT runtomkring. Och typ "oj jäklar, här stod ju ett hinder" ett språng innan. Men det gjorde inget för höjden kunde han ju hoppa baklänges i princip. DET jag är ute efter i TS fall!)
 
Alltså så röriga framhoppningar - brukar inte det vara lite arrangörens fel också?

Det känns som att på just en framridning och ffa framhoppning att det är väldigt viktigt att det är väl uppstyrt fr arrangörens sida med tydliga förhållningsregler om man ser att det är rörigt och att det sedan kanske står en funktionär på plats som håller ordning. Är ytan liten och det är många ekipage fungerar inte alltid bara rätt och slätt "ta hänsyn till andra"..det faller liksom bort i allt virrvarr..Speciellt när det är lite mindre rutinerade ekipage och främst ponnytävling.

När det spårar ur är liksom när föräldrar, tränare och ryttare allihop ska ha på "mitt sätt" och därigenom ändrar hinder, rider åt sitt bestämda håll, skrittar ifall man vill, fräser åt nästa för att man inte ska skritta, väjer inte för andra, rider volter eller andra böjda spår på framhoppningen, rider om andra, står i vägen för anridning..i all evighet..

Nåt vi fick oerhört positiv respons på var på en pay & jump jag var med och arrangerade:

På framhoppning gällde det främst bara ridning i ett varv i taget för säkerhetens skull och sedan var det VI som funktionärer som ändrade hinder, inte tränare eller föräldrar - hindren ska ligga på klassens höjd och justeras eftersom klasserna går till aktuell klass höjd..träna på hoppning/olika höjder får man göra hemma inte på en uppvärmning på tävlingsplats..Det funkar liksom inte att någon vill värma på 60cm för att klassen har hinder på den höjden, nästa vill ha 70cm, nästa 90cm och så är det flera ekipage på framhoppningen samtidigt. Nåt lägre hinder bör finnas men sedan ska det ju rimligtvis vara klasshöjden..vill man hoppa högre el lägre än det kanske man ska välja andra klasser.
 
Senast ändrad:
@Mabuse Det var ju på rn P&J på "kliva över nivå" jag tog det som alternativ.

Det är ju ett led i att träna på att tävla, och få både sig själv och hästen att lära sig hantera framridning och framhoppning. Att om det är rörigt och hästen - eller man själv - börjar bli stressad lämna den. Men ändå kunna gå in och sätta en bra, positiv runda. På en nivå där man kan det utan att ha hoppat fram. Eftersom det är så låg nivå (sett till vad ekipaget kan) att skutta banan BLIR en framhoppning.

Sen med mer rutin och träning så kan man ta sig an en normal framhoppning på tävling och klara det.

Om jag är ute med en grön häst på dess första P&J och där det ska "hoppas" löjligt lågt. Och jag märker hästen blir stressad på tex framhoppningen - även om den inte är rörlig - så skiter jag ju i att hoppa fram. Jag kan ju lugnt lotsa hästen runt banan ändå. Det är inte värre för den att göra det utan att ha hoppat på en framhoppning än det är när man hoppar låga hinder som värmning på en träning.

Men det kräver att man väljer en så låg höjd att det ÄR lätt uppvärmning för just den hästen. Men det gör iaf jag i beskrivna läget och det var vad jag rek TS.

P&J ÄR ju att träna (på att tävla) och det som behövs för gröna ekipage - eller för all del nervösa ryttare - är ffa träna på miljön. Hoppa kan de flesta ekipage utmärkt väl när de går ut på P&J. Men de behöver träna på tävlingsatmosfär och allt som hör det till.

Min nerviga, han gick 1 m (D-ponny) på träning stabilt när jag tänkte vi skulle tävla lite. Så jag anmälde oss till en klubbtävling, CR på valfri höjd - det hette inte P&J på den tiden - och vi gjorde premiär på den svindlande höjden av 40 och 50 cm ;) Helt enkelt för han behövde träna på miljön, och genom att lägga nivån snorlågt visste jag att om han så tänkte storögt stirra på allt, få ett halvt nervsammanbrott eller liknande - så han skulle kunna skutta hindren baklänges.

(Vi hade iofs inga problem med framhoppning, har man tränat med en bunt ponnyungar blir man härdas *s*, men med hans nerver. Första rundan vinglade han som en drucken mellan hinderna, storögt kollande på ALLT runtomkring. Och typ "oj jäklar, här stod ju ett hinder" ett språng innan. Men det gjorde inget för höjden kunde han ju hoppa baklänges i princip. DET jag är ute efter i TS fall!)

Fast här handlade det väl mer om att framhoppningar som är så kaotiska att man inte vill gå in där?

Att den egna hästen är osäker är en annan sak, men om framhoppningen är ett kaotiskt krig som man inte vill utsätta sin häst för, utan hellre låter den gå in på banan utan ett enda språng i kroppen, och tycker det är ett bättre alternativ, då är det ju ett arrangörsproblem. Men det måste väl ändå höra till ovanligheterna? Att hästen ska vara säker på en höjd innan man tävlar den håller jag med om, men det är ju en lite annan diskussion.
 
Absolut är det ett arrangörsproblem då. Men jag var inte där så jag vet inte. Men jag tror att om en häst stoppar ut sig på första hindren i en LD och är mer än redo för höjden, så är inte anledningen att den inte kunnat hoppas tillräckligt många språng på framhoppningen. Utan snarare nerver hos häst och/eller ryttare. Kanske pga en rörig framhoppning.

Sen framkom senare efter mitt svar att ponnyn är en rutinerad tävlingsponny som börjat stoppa ut sig hos förra ägaren, vilket ställer saker i ett annat läge. Men det kom fram senare.
 
@Kallebus

Vi tror anledningen var att han blev lite söndertävlad. Det började jättebra och de hoppade höga klasser och han äälskade det, men sen började det bli varje helg, höga hinder mycket jobb mm, så han började tröttna och efter ett tag märke han att om han stoppade så behövde han inte hoppa.
Han har ABSOLUT INTE ont, På veterinärbesktigen gick han igenom utan anmärkningar (vi hade en jättenogrann vätrinär där) Men eftersom de inte kollar så mycket på muskler mm så kallade vi dit en equterapeut för att kolla på honom, han var där ca en kvart innan han konstaterade att han inte har nåt problem alls, att han var jämn och att han inte hade ont i några muskler.
Men dock är han fruktansvärt känslig, man kan ta ett djup andetag och han tror att man tar efter andan för nåt läskigt så han sticker åt andra hållet. Han stoppar antagligen för att jag var så nervös så då blev han nervös för varje hinder.. ;)
 
@Kallebus

Vi tror anledningen var att han blev lite söndertävlad. Det började jättebra och de hoppade höga klasser och han äälskade det, men sen började det bli varje helg, höga hinder mycket jobb mm, så han började tröttna och efter ett tag märke han att om han stoppade så behövde han inte hoppa.
Han har ABSOLUT INTE ont, På veterinärbesktigen gick han igenom utan anmärkningar (vi hade en jättenogrann vätrinär där) Men eftersom de inte kollar så mycket på muskler mm så kallade vi dit en equterapeut för att kolla på honom, han var där ca en kvart innan han konstaterade att han inte har nåt problem alls, att han var jämn och att han inte hade ont i några muskler.
Men dock är han fruktansvärt känslig, man kan ta ett djup andetag och han tror att man tar efter andan för nåt läskigt så han sticker åt andra hållet. Han stoppar antagligen för att jag var så nervös så då blev han nervös för varje hinder.. ;)

Är han känslig så kan det ju vara så enkelt som att han fick komma fel lite för mycket, och tappade självförtroendet och inte ville längre. I så fall får man ju bygga upp hans självförtroende igen, så att han törs och vill hoppa, och då är det ju väldigt viktigt att de tävlingsupplevelser han får nu blir bra, inga slidestopps och kaos, eller att ni kommer fel och han måste rädda er.

Är han såld för att han inte ville hoppa mer, så får man kanske leva med det, han kanske inte vill mer, helt enkelt. Hursomhelst tror jag det är mycket troligare förklaring till att han vägrade ut sig, än att framhoppningen var rörig. Vägrade han redan där, så verkar ju inte självförtroendet varit på topp när ni kom in på banan, och då vågade han väl inte.
 
Jag vet ju vem du är, @nattrexx, och jag tror att du och din mamma kommer lösa det här. Ni kommer bli säkrare och mindre nervösa, en sån känslig häst som eran kräver ju att ryttaren är desto mer säker i sina rutiner. Jag märker stor skillnad på framhoppning beroende på klubb och arrangör och tycker inte ni ska ge upp för att ni åkte från tävlingen med dålig erfarenhet. Dessutom var det väl dåligt väder, och jag vet att regn påverkar även min häst negativt (eftersom att även jag blir kall och sur på regnet)
Tycker det var ett bra tips det där med att efteranmäla. Det kostar ju lite mer då, men iom att ni är efteranmälda kommer ni starta först och det brukar över lag vara lite lugnare i början. Ni kan komma bra i tid till tävlingen och fokusera på att lugna ner er allihop.
Jag tror inte ni kommer åka från varje tävling med samma känsla som nu!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 803
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 279
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 825
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 441
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp