Ska det kännas "långsamt"??

Gilette

Trådstartare
När min häst travar i bra takt och tempo enligt min tränare känns det som om hon travar väldigt långsamt. När hon travar i ett tempo som jag tycker känns bra, säger tränaren att hon "springer"
kan det kännas långsamt trots att det inte går långsamt?
:confused: :confused: :confused:

Sv: Ska det kännas "långsamt"??

..vet inte, men tränaren kanske tycker att pållen behöver 'vila' lite mer på steget??

själv har jag tvärt om-problem.. haha det måste alltid gå snabbare. haha :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Låter konstigt.
Har du möjlighet att filma när du rider? Kan din tränare eller någon annan sitta upp och visa dig hur det ser ut från marken?

Håll hårt i din tränare.
Det SKALL gå långsamt

Långsamt - men aktivt

Om din häst är väldigt trippig behöver den kanske vila mer på steget och då kanske det känns som att det går långsamt, speciellt om du är van vid att det går fort. Det är svårt med tempot, min häst är ganska springig och därför rider jag ofta henne aldelse FÖR långsamt:crazy:

nej hon är inte trippig, hon har rätt stort och luftigt steg.

Susan skrev:
Håll hårt i din tränare.
Det SKALL gå långsamt

Långsamt - men aktivt

okej! men hästen vill gärna springa fort! kanske för att slippa ifrån arbetet ;)

Jag har faktiskt filmat när jag red och det såg inte ett dugg långsamt ut faktiskt...det bara känns så:S Men när jag säger att jag tycker det känns långsamt så säger min tränare att det är ett jätte bra tempo. Och när jag tycker det känns bra så säger tränare att det måste gå långsammare.
Jag kanske måste vänja mig vid tempot:S

du är som jag låter det som..

rider på i för högt tempo men det känns bra och när man rider "rätt" så känns det såååå långsamt fast det inte är det.

när det känns som om jag rider i sirap då brukar min häst gå ganska bra :)

man måste vänja in sig på det långsamma tempot

Ja precis. Det känns vääldigt långsamt när tränaren säger att det ser jätte bra ut och att hästen arbetar bra.
Men har inte haft hästen så länge så jag kommer väl att vänja mig;)
Hade en häst med väldigt trippigt steg förut som bara travade på. nuvarande har mkt större steg och mer luft i rörelserna, det kanske är därför det känns långsamt ?

Det är samma här för min tränare. vila på steget och vänta på mig, han var tidigare stressad och sprang gärna ifrån arb. han har också stort luftigt steg, (dessutom 170 cm i mkh å nästan bara ben) så han tar lixom lite mark ändå. Men ett tips är att låta tränaren rida så du får se!

Jag tillhör också den där skaran som vill att det ska gå långsamt. :idea: Långsamt men med mycket framåtbjudning, hästen ska vänta och hela tiden avvakta. Naturligtvis vill jag hela tiden ha hästen på alerten så det när som helst går att rida friskt framåt.

Det man inte kan göra när det går sakta kan man inte göra när det går fort. Hellre sakt och rätt än fort och fel. :idea:

Så jag tycker det låter vettigt!

kontrollerat lugnt men med ett energiskt och kvickt steg?:angel:

Det tar tid att vänja in sig om man hamnat fel... Men var noga med att aldrig tappa aktiviteten även om tempot är neddraget. Det får inte bli ngn segpropp! Jag vet av tidigare inlägg du skrivit att hon kan vara lite seg i början. Och naturligt så försöker mga ryttare då att jaga på sina hästar. Men balansen är lika viktig på en häst som inte riktigt bjuder som på en häst som är framåt, så det är väldigt viktigt att man håller ett lugnt tempo så att hästen får en chans att balansera sig.

Ja precis! roligt att du kommer ihåg:) Hon kan som sagt vara rätt seg i början-lite "slowstarter" Men hon kommer igång och blir piiigg efter lite övergångar och galopp. Då blir hon nästan lite för pigg och vill springa jätte fort och tränare får säga till minst 30 gånger "det går för fort"

Susan skrev:
Håll hårt i din tränare.
Det SKALL gå långsamt

Långsamt - men aktivt

Ibland undrar jag om inte du är min tränare i annan skepnad..
Allt du skriver skulle lika gärna kunna komma från henne. Så ordagrant ibland också..

Men det vet du väl att jag bara skriver av böcker :D :D :D

Det ringer i mitt huvud:
Slowf but activf

Vi kanske båda hört en tysk eller österikare upprepa det som ett mantra,
sedan sitter det som en smäck

när min gamla häst stundtals gick i bra form :angel: så kändes det segt som kola, och helt enkelt jättefel. inpräntad som man var sen ridskola o allt att hästen skulle gå fram ordentligt bla bla bla.

min tränare sa som det var, när hästen gick bra var det jobbigt för henne att använda bakbenen och lägga så mycket vikt, och då kan man inte förvänta sig supersteg eller högre tempo. det gick långsamt för att det var jobbigt, men hon gick rätt, och med tiden orkar dom ju mer också. man får ta det ett steg i taget. först vikt på baken, sen kommer resten. :)

När jag började träna för henne tyckte jag det var väldigt speciellt och nytt (vilket jag nu börjar inse att det inte är, bara för mig...*här ska det va en bluch smiley som inte funkar*..)

Så läser jag dina svar och, WOW, EN TILL som tänker likadant.. Hrm..
Jag är oskuld!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
807
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 851
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024