Ska bygga väderskydd...

V

vicky69

...och skulle behöva lite tips.

Det jag har mest funderingar kring är materialet.
Kan man bygga av skivor istället för virke?
Finns det för-/nackdelar med det?

Andra tips mottages gärna också!

Sv: Ska bygga väderskydd...

Du kan använda dig av plåt till väggarna. Det har vi och det står lika fint nu som för två år sedan när vi byggde det.

Skivor går mycket fortare att sätta upp än virke.

Nackdelen med skivor är att om man sätter virke så kan man, och bör även göra så, sätta sk glespanel med en liten glipa mellan brädorna så att man får god ventilation.

Men eftersom många ändå gör felet att sätta "riktig" panel som är vindtät på alla väggar så är det ju mycket bättre med skivor än med virke.

Bästa alternativet är väl många gånger vindnät, det är ganska billigt räknat per kvadratmeter och ger lagom med "ventilation".

Vill man så kan man ju ha skivor upp till en viss höjd och sedan vindnät.

Plåt är ganska dyrt per kvadratmeter och är dessutom lätt att djuren skär sig på.

Gå gärna på studiebesök hos någon köttbonde som har djur i ligghall så att du får chansen att se flera olika tekniska lösningar istället för att bara förlita dig på nån snickare eller byggvaruhandlare.

Och gör gärna ligghallen tillräckligt stor och hög för att använda traktor när du ska mocka ur den sedan, sparar ryggen och en hel del svett.

Hola,
Oavsett material du tänker använda så se till att det är sparksäkert nedersta metern eller så.
Du vill inte ha en häst som skär/fläker/skrubbar upp benen om väggarna inte tål en rejäl spark.

mvh Eva

Ja, det var mest det jag tänkte på... alltså risken att någon sparkar igenom skivan och skadar sig.
Sen kom jag att tänka på att boxdörrar brukar bestå av någon slags skiva och det verkar ju funka, har aldrig sett en häst sparka igenom den.
Är det någon särskild typ av skiva som används till boxdörrar?

Kan tillägga att jag är gift med en snickare, vilket är ganska praktiskt;)

titta på ladugardsinrede.com (kan vara .se). dom har koll på vidskydd mm

Jag trodde förut att plyfa-skivor tålde allt, alltså våtplywood, men sedan såg jag i en kompis stall att en häst sparkat igenom. Visserligen var det en häst som fick panik av att stå inne, men ändå...

Ursäkta, men vad är vindnät? Låter intressant!
Jag kunde inte låta bli att googla, så nu vet jag - ser väldigt intressant ut!
Har du provat det till hästarna?

Senast ändrad:

Jag har byggt en variant av virke, och med plåttak.

Klart att det är smidigt att sätta upp skivor, men jag
tycker ändå att det gick relativt fort att sätta plank.
Dessutom var det ju bra att man kunde sätta dem glest, för lite ventilation.
Vindnät låter ju också som en bra lösning, men jag har själv inte provat.

Liknande trådar

Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
607
Senast: Caoimhe
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
944
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25