Ska åka på ridläger med min häst.. HJÄLP!

L

Liten Ponny

Hej! Jag fyller snart 16 år. Nu är det så att jag ska på ridläger om några veckor. Jag har haft min islandshäst i drygt ett år men för ett några veckor sedan var jag på resa tre veckor och en annan fick ta hand om henne. Sedan den gången är hon inte sig lik mot mig riktigt och jag känner att vi har tappat en liten del av det förtroende och samspel vi byggt upp. Hon är lite mer tjurig och vill testa mig lite nu. Inga stora grejer men man märker att något har ändrats.

Om några veckor ska vi alltså på ridläger. Hon är van vid att gå med samma hagkompis, de har gått tillsammans i flera år. Nu ska hon alltså skiljas från honom. Vi har aldrig varit ute och åkt ensamma, den förra ägaren gjorde det en del. Men det var en riktigt duktig tjej som var extremt lugn. Jag är mer lättstressad och oroad. Jag och min häst har ridit ut en del ensamma men oftast följer hennes hagkompis (mammas häst) med oss.

Jag oroar mig för att hon ska stressa och vara extremt orolig på ridlägret. Det är en hel del grejer som vi aldrig har gjort som vi kommer att göra också. Ridläraren vet att jag är osäker och jag antar att hon förstår att vissa privathästar t.ex. aldrig har gått över presenning osv.

Hur ska jag hantera hästen första dagen på ridlägret? Några tips för att få henne så lugn som möjligt?
Hur har era hästar reagerat när de åker till nya ställen/ridläger?

Sv: Ska åka på ridläger med min häst.. HJÄLP!

Du ska försöka vara precis som vanligt mot din häst och försöka att inte vara för nervös för det känner hon ju.

Min häst blir ännu mer "mammig" när hon kommer bort, dvs hon bryr sig minimalt om andra hästar och tyr sig istället till mej.

Försök att behålla ditt lugn så kommer det säkert att gå bra. Ta reda på så mycket som möjligt om hur det fungerar på ridlägret så att du inte behöver vara nervös för det.

Ja jag ska försöka. Ja jag har en känsla av att min häst också kommer att ty sig till mig när allt annat är nytt liksom.

Jag kom på nyss att jag kanske ska vänja henne vid presenning och sånt, men frågan är hur hehe.

Jag tror snarare att era band kommer att stärkas om ni båda besöker en ny plats. Tror ni bara har en klar fördel genom att genomföra lägret :)

Var precis som vanligt.. gör ingen stor grej utav det hela. Är hästen stressad när dem kommer fram så brukar dem lugna sig utav sig själva efter en stund :)

Jag kan rekommendera att köra dit hästen någon dag innan så att den hinner lugna sig i den nya miljön innan du börjar ställa krav på den i ridningen. Alltså att den kan få strosa i hagen en dag innan träningen börjar. Det är ju oftast så man gör när man precis köpt en häst eller bytt stall.. låter den lära känna omgivningen lite.

Jag var väldigt nojig över att ta med min häst, hon är otroligt känslig. Men det gick mycket bättre än vad jag hade trott. I de flesta fall är det inga problem!

Hoppas ni får det skoj på lägret!

*kl*

tack så mycket för alla svaren! jag ska följa era tips :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka