Sjunkande plattor

gul_zebra

Trådstartare
Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm.

Vi vill fixa plattorna men frågan är hur - hur ska vi fylla upp så att de inte bara sjunker undan direkt? Och vad ska vi ha för markduk under plattorna?

På bild plattorna och trappen, där gamla och skröpliga har lite svårt att ta sig upp i nuläget.
20240908_164325.jpg
 
Bra dränering och välpackat är a och o. Kontrollera så att inga grövre rötter kan komma in under och lyfta marken/plattorna. Grövre grus underst och sedan sättsand närmast under och mellan plattorna. Viktigt att packa noga (hyr en "padda" om det är större ytor). Är det dåligt underlag som lätt sätter sig vid tjäle kan ni behöva gräva ur och sedan fylla med grus. Det ser ut som att era plattor har legat länge och de är inte alltför ojämna så min gissning är att det är ganska ok under.

Man kan ha fiberduk för att separera material med olika fraktion, men det hjälper inte i längden mot ogräs (fröna flyger dit och gror i sanden mellan plattorna).
 
Bra dränering och välpackat är a och o. Kontrollera så att inga grövre rötter kan komma in under och lyfta marken/plattorna. Grövre grus underst och sedan sättsand närmast under och mellan plattorna. Viktigt att packa noga (hyr en "padda" om det är större ytor). Är det dåligt underlag som lätt sätter sig vid tjäle kan ni behöva gräva ur och sedan fylla med grus. Det ser ut som att era plattor har legat länge och de är inte alltför ojämna så min gissning är att det är ganska ok under.

Man kan ha fiberduk för att separera material med olika fraktion, men det hjälper inte i längden mot ogräs (fröna flyger dit och gror i sanden mellan plattorna).
Tack! Hmm, låter som att det är bättre att vi tar in någon som kan än att vi fixar själva alltså.
Allting är tyvärr inte sådär jämnt heller utan på ena sidan av trappen är det rejält ojämnt 😅
 
Tack! Hmm, låter som att det är bättre att vi tar in någon som kan än att vi fixar själva alltså.
Allting är tyvärr inte sådär jämnt heller utan på ena sidan av trappen är det rejält ojämnt 😅
Jag tror inte att det är så svårt att göra själv (om man har tid och är händig). Istället för att gräva ur kan man lägga på grus och jämna ut, då får man lite bättre dränering
 
Tack! Kruxet är att vi är så ohändiga bägge två. Men vi får se :)

Fröogräs har vi helt klart gott om. Blir tokig på allt gullris! Vi håller på bekämpar men det är ööööverallt :arghh: Bland plattorna är det just det, och så vanligt gräs och mängder av tistlar :meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 648
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 345
Senast: Görel
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 761
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp