Sjukt i ryggen

M

minnisjasmin

Den ena oturen kommer efter den andra. Nu har pollen fått sjukt i ryggen, fast inte riktigt vid tyggen utan bakom sadeln. Då man kände och masserade igår så märktes det att han har lite sjukt.

Han har stått i ca 1 v före eftersom han har haft bort en sko, och har ridits lugnt då han har stått i ½ år innan jag köpte honom för 3 månader sedan. Anledningen till varför han stod före jag köpte honomm så far för att ingen hade tid med honom.

Så vad kan problemet vara?

Sv: Sjukt i ryggen

Det låter som om sadeln inte ligger bra.

Jag rekomderar dig att titta på Agrias hemsida under "häst" - "sadelskolan". Där står det mycket bra beskrivet om varför en häst kan få ont just där du beskrivit.

Det skulle kunna vara sadeln, den är ganska ny, ca 1½ månad. Fast om han får sjukt av sadeln, borde han inte ha sjukt där sadeln ligger då på ryggen och inte bakom sadeln.

Sen undrar jag om han kan ha fått sjukt i ryggen pga att han brukar väldigt ofta sparka väldigt hårt i boxväggen med bakbenen, hela tiden då han väntar på mat, kan han få sjukt i ryggen av detta?

Ont i ryggen, inte sjukt.
Har du en relativt ny sadel och hästen visar de symptom du beskriver så är den sannolika diagnosen smärta pga sadel som inte passar. Byt sadel, se till att någon som verkligen kan sadeltillpassning hjälper dig. Det finns sadelutprovare som man kan anlita.

En häst får inte ont i ryggen av att sparka i väggen, däremot kan den sparka pga av att den har ont.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
863
Senast: Tilly_85
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka