Sjukt föl....

Sv: Sjukt föl....

Det är fler som har haft det så, så jag undrar hur de blir behandlade där egentligen...
Stackars djur....

Tänk vad märkligt :grin:

Alla som vi har haft in på klinik har blivit väl behandlade och är som kelgrisar då dom kommer hem...

Har, under alla år som vi hållit på, inte en enda erfarenhet av det ni beskriver.....

AM

huh, låter hemskt. De kastar alltså föl i väggarna?

Öh du läser visst som du vill.

Jag skrev att jag tror att det var mer som Lady sa att de på djursjukhuset sa, att fölen blir rädda och kastar sig in i väggarna.
Inte att personalen kastar in fölen i väggarna, det tror jag då rakt inte.

Jag var och hälsade på mitt sto och föl samma vecka hon skadade sig, när jag ställde mig i dörröppningen (utan att öppna dörren) och sa hej till mitt sto så kastade sig fölet handlöst åt sidan = rädsla.

Men o andra sidan så kan jag förstå att de blir sånna, de har ingen kontakt med människor mer än när någon kommer för att ta prover, ge sprutor o.dyl. inte världens trevligaste upplevelser med människor.

Till mig sa de bara att hon måste lekt och missat och sprungit med huvudet före in i väggen, medan jag tror att det är mer troligt att hon blivit skrämd.

Eller stormar in i boxen så att de blir så rädda att de krockar med väggen. En enda gång har jag sett ett föl krocka med väggen och det var när den försökte resa sig första gången....

En som jag känner fick åka iväg med sitt föl till hgb djursjukhus och när de sedan skulle hämta fölet o mamman var fölet som förändrat, livrädd och hon är fortfarande helt känslomässigt förvirrad, går knappt att röra henne. Innan hon åkte in(tror hon var ca 4 månader när hon åkte in) var hon jätte social, trivdes med att man kelade med henne, gick att leda in och ut i hage/transport eller vart man nu skulle samt att kunna plocka av o på grimman utan problem.

Det är fler som har haft det så, så jag undrar hur de blir behandlade där egentligen...
Stackars djur....

Tror du missade ironin i mitt inlägg:devil:, anser du på fullaste allvar att de skulle hetsa föl in i väggarna? Vem skulle tjäna på det?
Jag har haft flera hästar där, alla har kommit hem mkt fina i skicket. Jag kan förstå att små föl kan bli flyktbenägna efter klinikvistelse, de brukar ju t ex vara väldigt stickkänsliga och det är ju inte precis ngn lustupplevelse för någon att ligga på sjukhus, eller?
Stackars djur säger du.. How about lite tacksamhet att det finns någon som kan ta emot sjuka djur 24 timmar om dygnet? Eller du kanske väljer att avliva din häst nästa gång den blir akut sjuk?

Tror du missade ironin i mitt inlägg:devil:, anser du på fullaste allvar att de skulle hetsa föl in i väggarna? Vem skulle tjäna på det?
Jag har haft flera hästar där, alla har kommit hem mkt fina i skicket. Jag kan förstå att små föl kan bli flyktbenägna efter klinikvistelse, de brukar ju t ex vara väldigt stickkänsliga och det är ju inte precis ngn lustupplevelse för någon att ligga på sjukhus, eller?
Stackars djur säger du.. How about lite tacksamhet att det finns någon som kan ta emot sjuka djur 24 timmar om dygnet? Eller du kanske väljer att avliva din häst nästa gång den blir akut sjuk?
Nu måste jag lägga mig i lite...
Klart man är tacksam över att veterinär finns tillgänglig alla timmar om dygnet men vi betalar ju oxå massor av premier till försäkringsbolagen och det kostar skjortan att bara komma in på jourtid så då kan man väl kräva att man får bra behandling och att man blir bra bemött!!!
Har inte heller så mycket övers just nu för dem då mitt 4-mån föl förra året dog där pga av smitta,vem vet hur det gått till egentligen?:devil:

Nu var det förvisso inte riktat till mig men jag tar åt mig lika mycket och svarar,

Nästa gång det blir nåt problem med mina föl så kommer jag göra vad man kan hemma och räcker inte det så kommer jag ta bort dom hemma.

Fölungen jag har hemma som var så svag och dann i början sa jag samma sak men, vi åker ingenstans, och det gick utmärkt att behandla hemma.
Förra året ångrar jag att jag inte tog hem dom efter första veckan som jag ville, det är möjligt att hon hade blivit så dåligt att vi fått ta bort henne ändå men då hade hon åtminstone inte avlivats av skallskador som hon ådragit sig på ett djursjukhus.

Som en sa förra året, sådana skador kan man tänka sig hemma men ska ju inte hända på ett djursjukhus.

Läs inlägg 32 där står det att fölet är hemma.... och lite mer om det :) dock ingen diagnos

Fölet är hemma sedan i måndags och mår bra och är lika pigg som vilket föl som helst.
Finns ingen diagnos på henne, troligtvis så har hon alldrig varit sjuk! Bara lite sen.

Däremot så är stoet inte bra, har fått förlossningsfång, men hon är 18år också så hon har åldern lite emot sig.

knapplån

jag har städat lite i tråden
Diskutera gärna sjuka föl och när/om man ska ta dem till djursjukhus, men undvik att diskutera om specifika djursjukhus och hur de tar hand om hästarna där!

*delvis knapplån"
Alltså,föl kanske inte "kastas" in i väggarna på kliniker,men man kan nog vara rätt på det klara med att klinikpersonal inte traskar runt,runt,runt stoet i evigheter för att få fatt i ett skyggt föl.
De har knappast tid att ha samma tålamod med det som vi ägare har.
Det är snarare så att de då är 2-3 pers som klämmer upp fölis mot väggen för att göra det de behöver.
Inte heller får man veta allt ens häst varit med om där inne,iaf inte sånt som inte får/bör hända.
Mitt ena sto smet ut ur boxen när hon skulle stickas,och sprang runt i korridorerna nyopererad!!Detta berättade vårdansvarigs typ 10-åriga dotter som var med pappa på jobb.Bra med pratglada barn ibland!
Nu hade jag sett mitt sto innan så jag visste att hon var ok,så jag lät det vara.Hade hon t ex fläkt sej vete f*n vad jag sagt!
Ovanstående sto blev f ö "tämjd" av uppf på liknande in-i-väggen-metod.
Uppf gick in med höbal framför sej,klämde fölis (nyavvand blott 4,5 mån) mot väggen med balen under magen på henne.Inte kom hon nånstans.
Hon var född inne men åkte direkt ut på bete och var helt ohanterad tills då.Efteråt fick hon ha grimma på sej typ dygnet runt plus en kortare grimskaftstump att ta tag i.
Vill inte påstå att hon blev lätthanterad av detta.Det var väl mest för att hon skulle gå att få fatt i.
Mindre smarta metoder används ibland både här och där bl a pga tidsbrist.

TS Lycka till med ditt föl och hoppas ni får ordning på stoets fång!
Håller tummarna!!

Samtidigt får man också ha förståelse för personalens situation. Det är stora starka djur som har flyktbeteende, kan de inte fly slåss de. En sjuk häst kan blir oerhört farlig och man måste tänka på sin egen säkerhet. Även ett föl har oanade krafter och en spark kan ge svåra skador. Jag försvarar inte oprofessionell hantering, men ibland kan det verka värre än det ser ut och ibland har man inget annat val än att ta till ganska bryska metoder.

knapplån

jag har städat lite i tråden
Diskutera gärna sjuka föl och när/om man ska ta dem till djursjukhus, men undvik att diskutera om specifika djursjukhus och hur de tar hand om hästarna där!
Jag får tydligen förtydliga detta än en gång!
*har grovstädat lite i tråden*
/moderatorn

KL

Tänkte bara säga hur det gick till när jag hade ute vet på mitt 3-veckors föl häromdagen.
Hon kommer inte fram till en självmant men är inte svår att fånga i boxen i vanliga fall.

När hon skulle få lugnande var vi 2 som försökte hålla i och det tog ett tag innan vet lyckades spruta henne. Hon kastade sig och satte sig mot väggen ett par gånger.
När hon fått lugnande och stod i ett hörn och såg reält drogad ut skulle jag ta henne.
Hon vaknade till och fick panik och kastade sig fram och tillbaka trots att jag bara stod en bit ifrån och motade så att hon inte skulle vingla iväg genom boxen.

Så det behövs inte ens stressad pesonal som "skrämmer" fölen för att dom ska kasta sig in i väggarna. Det kan dom göra hemma i sin egen box med en lugn ägare också.

Det gick bra till slut med mitt föl men hon hade fler sår när vi var klara än vad hon hade från början...

Vi brukar vara en som håller fölis mot väggen och en hand under rumpan och en runt bogen och det har aldrig vart problem med rädda föl. Min fölis ville inte få tempen tagen och vilka diskussioner v hade, men hon var tuff.
Den stackars vet som skulle sy mitt sto hade det inte lätt med en fölis som skulle bita i allt.
Jag skickade in min valack på Ultuna pga fång och den stackars personalen där fick nog jobb när de vred på vattnet i spiralslangarna som de virat kring hans ben.
Den synen..... han blev nog en halvmeter hög och sen sprang han:) HAde jag vetat hade jag förvarnat dem om det.. jag frågade tjejen som lämnade ut honom hur det gått och hon berättade vad de gjort och jag började asgarva och frågade hur det hade gått och hon rodnade lite och sa att det gått bra... hmm
lite OT jag vet men..

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 164
Avel Helsingborg, Gira calling...... Jaha så fick då sista dräktiga märren för året för sig att föla.... Knappt fyllt juver, gul...
2
Svar
31
· Visningar
3 975
Senast: ancan
·
C
Övr. Katt Vilka problem jag har med mina lilla tiger kille, verkar aldrig få vara bra! I mitten på januari flyttade jag & min sambo till en...
Svar
2
· Visningar
1 288
Senast: cerrox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka