Sjukt föl....

Sv: Sjukt föl....

Ja, vad intressant!

ja man kan ju o bör efter antiobiotika o liknande tillsätta probiotika då immunförsvartet är mkt beroende av Mag- o tarmfloran. på vuxna hästar iallafall..

Jag flaskar så gott som alla föl som föds här, och det är faktiskt inte särskilt många som har ordentlig sugreflex efter 10 minuter.
Men jag har kanske en oventenskaplig klocka? ;)

Hur bra är det för magen att sätta ett nyfött föl på dubbel antibiotika?

Antibiotikan är ingen fara alls för magen, inte för tarmarna heller då fölet ej har ngn utvecklad tarmflora än, möjligtvis kan njurar ta stryk om fölet är dehydrerat, så det kollar man först.
Däremot kan föl lätt utveckla magsår och jag gissar att TS föl står på magsårsprofylax.

Sugreflex ska finnas inom 10 min normalt enligt det jag läst, men finns säkert variationer som med allt..Tror inte att ngn försöker nappa fölet efter 10 minuter anyway, verkar overkill.

Där ser man...
10 minuter enligt vetenskaplig litteratur.

Mycket möjligt på fräsiga ettriga stoföl och föl av större format.
Annars kan i alla fall inte vi stå för din teori.
Kan ta längre tid att få igång ungen.

Du som är så bra på uppfödning borde ju då veta att det skiljer sig avsevärt mellan ungar. Det finns inget "så här är det"

I övrigt kan jag väl säga att prematurt kan vara lite segare i sugreflex.
Glöm nu bort med antal dräktighetsdagar för det är inte det jag menar med prematurt.

Sedan är det synd att ingen veterinär kunde komma ut och gå igenom ungen ordentligt och eventuellt sonda med råmjölk från stoet om man ansåg det nödvändigt.

Själv hade jag inte åkt in, utan veterinär hade fått åkt ut.

Däremot kan jag väl anse och tycka att orutinerade uppfödare gör all rätt att söka hjälp.

Till TS
Hur går det med ditt lilla föl?

AM

Det är inte MIN TEORI, jag hänvisade till litteratur, vill du ha full referens skickar jag den gärna till dig.
Jag har inte utnämnt mig till avelsexpert, finns tillräckligt många här, men tack iallafall:grin:
Men, jag anser däremot att avsaknad av sugreflex efter 2,5 h är anledning till oro, MIN EGNA OVETENSKAPLIGA TEORI
Tyckte TS som fö ger intrycket av att vara kunnig på området skrev att hon hade svårt att få tag på vet, därför åkte hon.

/Evale

JAg är ingen expert men reagerade på ett felaktigt uttalande.
Och fick för mig att du läst en del "medicin"

Men verkligheten fungerar ej så:

Man kan väl inte tvärsäkert säga att "så och så är det" bara för att man läst det i nån litteratur??
Detta är ju inte matematik utan något annat.

Och säger igen, trots litteratur, att 10 minuter gammal och utan sugreflex är väldigt vanligt.

AM

JAg är ingen expert men reagerade på ett felaktigt uttalande.
Och fick för mig att du läst en del "medicin"

Men verkligheten fungerar ej så:

Man kan väl inte tvärsäkert säga att "så och så är det" bara för att man läst det i nån litteratur??
Detta är ju inte matematik utan något annat.

Och säger igen, trots litteratur, att 10 minuter gammal och utan sugreflex är väldigt vanligt.

AM

Har som sagt inte påstått att alla har sugreflex på 10 minuter, det handlar ju inte heller tråden om. Här talar vi om 2,5 timme. Det var det jag försökte relatera till de 10 minuterna och tyckte då att det var korrekt att vara orolig. Litteratur är ju teori, men kan vara bra att relatera till och se vad som skiljer sig från det normala, och är ju basen bakom kunnande, givetvis ihop med praktisk erfarenhet.
Jag vet inte heller vem som skulle vara framme och rota i fölets mun efter sugreflex så fort den kommit ut, inte jag, förhoppningsvis ingen.
Är det helt felaktigt att de normalt har sugreflex inom 10 min så står det för dig, böcker/litteratur säjer så i a f.
Och ärligt talat, anledningen till att jag skrev i tråden var att försöka få TS att känna sig ok med att hon åkte in, hellre en gång för mkt..Kanske hade det fixat sig hemma, kanske inte.
Nog tjatat, för min del.
Hoppas fölet kommer hem snart och är frisk och kry. Solen skiner i alla fall:)
/Evale

Och jag skrev i tråden för att inte alla ska tro att det är rätt att åka iväg med ett nyfött föl till en klinik.
Faktiskt, en veterinär på plats i stallet kan faktiskt göra ganska mycket.

Tycker en veterinär som sett fölet hemma att man ska åka, så visst ska man göra det, men man ska inse att föl på kliniker ofta blir smittade med både det ena och det andra, och kanske inte överlever det.

Det är inte MIN TEORI, jag hänvisade till litteratur, vill du ha full referens skickar jag den gärna till dig.
Jag har inte utnämnt mig till avelsexpert, finns tillräckligt många här, men tack iallafall:grin:
Men, jag anser däremot att avsaknad av sugreflex efter 2,5 h är anledning till oro, MIN EGNA OVETENSKAPLIGA TEORITyckte TS som fö ger intrycket av att vara kunnig på området skrev att hon hade svårt att få tag på vet, därför åkte hon.

/Evale
I går 29/5 23.30 föddes ett rätt stort stoföl här, fullgången.
Hade nästan ingen sugreflex.
Så kl 02.00 åkt vi till djursjukhuset.

När vi kommer fram så står hon faktiskt och diar i transporten.

Tar in henne iallafall.

Där är hon kvar nu,
Dom har tagit folcheck=Normalt.
Hon har fått dropp pga lite vätske brist.

Vet tyckte att hon är lite seg upp (hon säjer att vid den åldern så ska dom kliva upp och gå direkt till ljuvret!?) Hon lullar runt lite innan hon diar.

Enligt Ts så var inte sugreflexen helt avsaknad som du tolkat saken ?

Mvh Mia

Enligt Ts så var inte sugreflexen helt avsaknad som du tolkat saken ?

Mvh Mia
här kör vi med rött och fet text.

TS skrev:
Det gick inte att få i fölungen en droppe ens, mjölkade ur stoet direkt hon hade fölat.

Alla får tolka det som man vill. Vart vill du komma?
/Evale

vet inte, fråga TS..... vet inte vart hon tog vägen, kanske fullt upp med fölisen.

För mig betyder nästan ingen sugreflex och att inte få i fölet en droppe samma sak.
Det säjer inte emot vartannat,det hänger ihop. Man kan och ska inte nappa ett föl med dålig sugreflex.

Jag hade nog väntat lite längre innan jag hade åkt iväg med fölet.

Djursjukhuset är ingen plats för ett föl tycker jag, jag tror att ju mindre bakterier ett föl eller vilken nyfödd som helst blir utsatt för dess bättre ,om det inte är riktigt akut jag hade ringt en veterinär och konsulterat.
Men sen beror det ju på allmän tillståndet oxå har du ett föl som e slapp och livlös som inte kan ställa sig och som inte har den minsta ork till att göra nått, kall och bleka slemhinnor då har man ju inget val än att åka iväg om man inte får tag i en veterinär.
Men hade fölet orken att stå upp och dia i transporten så lär det väl inte vara någon fara, krävs ju lite balans för det :)

Fölet stog upp i transporten när vi kom fram först, och jag var mkt nära att bara vända och åka hem.

Iallafall så kom dom hem i går, fölet mår hur bra som helst (har en känsla av att dom bara ville ha kvar dom över helgen för att käna pengar).:mad:
Tyvärr så har stoet fått förlossningsfång också, men vet här hemma håller kol nu.

Ringde djursjukhuset ex antal gånger under helgen:
Frågade bla om när dom tyckte hon var seg upp, om hon var frånvarande då?

Fick till svar:

Sådana här små föl brukar ju vara så räda när man kommer in så dom kastar sig in i vägen.

Mkt konstigt svar tycker jag...

Har tyvärr varit mkt konstigt runt behandlingen där, tyvärr.

Och för ni som undrar om hur di reflexen var: Innan vi åkte in så sög hon inget, kunde i bland ta tag och bara hålla, inte suga.
I efterhand så skulle jag nog inte åkt in så snabbt, men fick inte tag på våran vet här hemma, och distriktarna här är INTE bra på häst, så jag ringde djursjukhuset och rådfrågade.
Och dom sa att jag måste åka direkt, blev nog lite ställd mitt i natten.

så jag ringde djursjukhuset och rådfrågade.
Och dom sa att jag måste åka direkt, blev nog lite ställd mitt i natten
jag tycker de ofta är lite väl snabba på att rekommendera ilfärd till djursjukhus, har sett det flera gånger...
Att åka in direkt kan ju vara nödvändigt ibland, men lite is i magen är nog inte heller fel.

Kanske för att de sett alldeles för många "disktraseföl" som kommer in halvdöda? Det är ju omöjligt för den som svarar i telefon att veta om djurägaren som ringer in helt saknar fölvana och sunt förnuft eller är en vettig människa som kan ge en korrekt beskrivning av fölets tillstånd... I slutändan är det djurägaren som avgör!

Har du fått hem fölet? Har de funnit något "fel" på det?

Fick själv ett föl i år som var slött, stort fullgånget stoföl. Hade sugreflex, men drack för lite. Dag 2 ännu slöare. Kontaktade DV, och fick rådet att omgående ge antibiotika och avvakta.

Efter två dagar med dubbel dos Hippotrim vände det!

Lycka till med din!

Sådana här små föl brukar ju vara så räda när man kommer in så dom kastar sig in i vägen.

Mkt konstigt svar tycker jag...

Intressant då mitt föl "hittades" i boxen på djursjukhuset förra året med grova skador som sades att hon skaffat sig genom att busa och krocka med väggen.

Min egen teori var mer enligt vad du skriver de sa.. :grin:

Intressant då mitt föl "hittades" i boxen på djursjukhuset förra året med grova skador som sades att hon skaffat sig genom att busa och krocka med väggen.

Det låter ju också rätt konstigt!!!
Har inte mkt till övers för dom just nu.....
Tycker dom har betets sig rätt konstig....

huh, låter hemskt. De kastar alltså föl i väggarna?

Eller stormar in i boxen så att de blir så rädda att de krockar med väggen. En enda gång har jag sett ett föl krocka med väggen och det var när den försökte resa sig första gången....

En som jag känner fick åka iväg med sitt föl till hgb djursjukhus och när de sedan skulle hämta fölet o mamman var fölet som förändrat, livrädd och hon är fortfarande helt känslomässigt förvirrad, går knappt att röra henne. Innan hon åkte in(tror hon var ca 4 månader när hon åkte in) var hon jätte social, trivdes med att man kelade med henne, gick att leda in och ut i hage/transport eller vart man nu skulle samt att kunna plocka av o på grimman utan problem.

Det är fler som har haft det så, så jag undrar hur de blir behandlade där egentligen...
Stackars djur....

Det är fler som har haft det så, så jag undrar hur de blir behandlade där egentligen...

Det enda sättet är nog att vi häst ägare säjer ifrån till dom på hgb!

Har själv pratat med dom senast i dag, och dom har faktiskt tagit det på allvar iallafall...

Men det behövs nog att fler säjer ifrån!!!!!!!!!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 164
Avel Helsingborg, Gira calling...... Jaha så fick då sista dräktiga märren för året för sig att föla.... Knappt fyllt juver, gul...
2
Svar
31
· Visningar
3 975
Senast: ancan
·
C
Övr. Katt Vilka problem jag har med mina lilla tiger kille, verkar aldrig få vara bra! I mitten på januari flyttade jag & min sambo till en...
Svar
2
· Visningar
1 288
Senast: cerrox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka