Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag flaskar så gott som alla föl som föds här, och det är faktiskt inte särskilt många som har ordentlig sugreflex efter 10 minuter.
Men jag har kanske en oventenskaplig klocka?
Hur bra är det för magen att sätta ett nyfött föl på dubbel antibiotika?
Där ser man...
10 minuter enligt vetenskaplig litteratur.
Mycket möjligt på fräsiga ettriga stoföl och föl av större format.
Annars kan i alla fall inte vi stå för din teori.
Kan ta längre tid att få igång ungen.
Du som är så bra på uppfödning borde ju då veta att det skiljer sig avsevärt mellan ungar. Det finns inget "så här är det"
I övrigt kan jag väl säga att prematurt kan vara lite segare i sugreflex.
Glöm nu bort med antal dräktighetsdagar för det är inte det jag menar med prematurt.
Sedan är det synd att ingen veterinär kunde komma ut och gå igenom ungen ordentligt och eventuellt sonda med råmjölk från stoet om man ansåg det nödvändigt.
Själv hade jag inte åkt in, utan veterinär hade fått åkt ut.
Däremot kan jag väl anse och tycka att orutinerade uppfödare gör all rätt att söka hjälp.
Till TS
Hur går det med ditt lilla föl?
AM
JAg är ingen expert men reagerade på ett felaktigt uttalande.
Och fick för mig att du läst en del "medicin"
Men verkligheten fungerar ej så:
Man kan väl inte tvärsäkert säga att "så och så är det" bara för att man läst det i nån litteratur??
Detta är ju inte matematik utan något annat.
Och säger igen, trots litteratur, att 10 minuter gammal och utan sugreflex är väldigt vanligt.
AM
Det är inte MIN TEORI, jag hänvisade till litteratur, vill du ha full referens skickar jag den gärna till dig.
Jag har inte utnämnt mig till avelsexpert, finns tillräckligt många här, men tack iallafall
Men, jag anser däremot att avsaknad av sugreflex efter 2,5 h är anledning till oro, MIN EGNA OVETENSKAPLIGA TEORITyckte TS som fö ger intrycket av att vara kunnig på området skrev att hon hade svårt att få tag på vet, därför åkte hon.
/Evale
I går 29/5 23.30 föddes ett rätt stort stoföl här, fullgången.
Hade nästan ingen sugreflex.
Så kl 02.00 åkt vi till djursjukhuset.
När vi kommer fram så står hon faktiskt och diar i transporten.
Tar in henne iallafall.
Där är hon kvar nu,
Dom har tagit folcheck=Normalt.
Hon har fått dropp pga lite vätske brist.
Vet tyckte att hon är lite seg upp (hon säjer att vid den åldern så ska dom kliva upp och gå direkt till ljuvret!?) Hon lullar runt lite innan hon diar.
här kör vi med rött och fet text.Enligt Ts så var inte sugreflexen helt avsaknad som du tolkat saken ?
Mvh Mia
jag tycker de ofta är lite väl snabba på att rekommendera ilfärd till djursjukhus, har sett det flera gånger...så jag ringde djursjukhuset och rådfrågade.
Och dom sa att jag måste åka direkt, blev nog lite ställd mitt i natten
Sådana här små föl brukar ju vara så räda när man kommer in så dom kastar sig in i vägen.
Mkt konstigt svar tycker jag...
Intressant då mitt föl "hittades" i boxen på djursjukhuset förra året med grova skador som sades att hon skaffat sig genom att busa och krocka med väggen.
Min egen teori var mer enligt vad du skriver de sa..
Intressant då mitt föl "hittades" i boxen på djursjukhuset förra året med grova skador som sades att hon skaffat sig genom att busa och krocka med väggen.
Min egen teori var mer enligt vad du skriver de sa..
Det är fler som har haft det så, så jag undrar hur de blir behandlade där egentligen...