Sjukskrivning? Ja visst! (eller...)

Lamborghini

Trådstartare
Någon måste ju hata mig fruktansvärt mycket.

Gick inget bra hos läkaren idag. "Hur ska man bevisa att du får ont", så min anledning till sjukskrivning skulle vara "Graviditet" vilket inte skulle gå igenom - såklart

Jag kan inte utföra mitt jobb till 100% pga, ja allt jag skrivit om! Har pratat med FK o det var klart att jag skulle få till en sjukskrivning eftersom jag inte kan jobba med det jag ska.

Var så lugn inför mötet med läkaren eftersom jag trodde på vad alla sa... Sen sa han det där "Jag kommer inte kunna sjukskriva dig mer än 2 veckor", det kom som en chock. Jag ifrågasatte lite och undrade hur jag skulle göra då, ingen annan kommer anställa mig osv = kan inte söka nytt jobb o jobba 100%. Jag måste alltså gå ner på 50% pga att jag inte kan utföra arbetsuppgifterna? "Ja, för jag vet inte hur vi ska lösa det". Han sa däremot att han skulle ringa FK på måndag och kolla med dom om mina anledningar osv sen ringa upp mig. Eftersom dom sa att det var väl "klart att det skulle gå".

Han trodde att jag bara hade inflammation i nedre ryggen o att det går ju över på ett par veckor. Men jag har haft det i en månad och det berättade jag för honom. Även att jag fått sluta med ridningen, hur det känns efter när man har ansträngt rygg o höfter/stått knasigt... Spelade tydligen ingen roll för det måste röntgas om det ska bevisas o det får man ju inte göra som gravid. Så nej, det går inte att bevisa att jag har ont = kommer inte bli godkänd av dom som sitter över honom.

Nu ska jag gå och dö lite, jag har nog inte gråtit såhär mycket i hela mitt liv. Allt känns så fruktansvärt hopplöst!!

Hur skulle ni har gått vidare? Gå till en annan läkare?

Sv: Sjukskrivning? Ja visst! (eller...)

Var du hos husläkaren då eller hos läkaren via MVC?
De MVC-anknutna läkarna (gynekologer) har ju betydligt större koll på graviditetsproblem än de vanliga distriktsläkarna...

Var hos en husläkare - hade snabbast tid...

Kan man "gå om" hos en annan eller ligger det här som ett ärende på mig nu tro? Om inte, så ska jag absolut gå om hos en som kan sin sak.

Finns det ingen möjlighet att stämpla resterande ( kanske man inte kan )

Att få till en sjukskrivning på graviditetsgrunder är jäkligt svårt eftersom graviditet inte är någon sjukdom enligt FK.

Men läkaren du träffade hade ju inte alls bra attityd till det hela, försök få kontakt med en annan läkare och prata med FK igen.

Inget ärende finns ju på dig hos FK iaf eftersom du inte skickat in något intyg än.

FK tycker absolut att jag ska få en sjukskrivning, det är det som är så surt...

Funderar på om mitt ärende ligger hos dom när läkaren pratat med dom, eller om jag kan "gå om" hos en annan läkare med koll ändå?

Edit: Såg ditt svar nu! Skönt, nä jag har ju inte skickat in några papper.

Jag skulle absolut testa att gå till MVC-anknuten läkare istället. För det första ser de graviditetsproblem hela dagarna. För det andra har de bättre koll på vad som FK godkänner som graviditetsbesvär för att betala ut sjukpenning. Rätt kodord på sjukintyget typ :angel:

Jag skulle absolut testa att gå till MVC-anknuten läkare istället. För det första ser de graviditetsproblem hela dagarna. För det andra har de bättre koll på vad som FK godkänner som graviditetsbesvär för att betala ut sjukpenning. Rätt kodord på sjukintyget typ :angel:

Ska verkligen göra det, trodde ju inte att det skulle vara några som helst problem eftersom jag har såhär... Så hade jag bråttom med ett läkarbesök.

Måste man gå hos sin MVC eller kan jag åka till en annan? Min tar dom bara in en läkare på en gång/v

Prata med din BM, hon måste ju ha lite bra läkarkontakter?

Det var en riktigt konstig och idiotisk läkare du hittat. Jag var sjukskriven för att jag hade foglossning, inflammation i höftledskulan och ischias, och de diagnoserna kom läkaren fram till med lite klämmande och speciella rörelser jag skulle göra. Annars får han väl sjukskriva i 2 veckor, så får du gå tillbaka och säga att det inte gått över, så får han sjukskriva mera ..? Alltså, man får ju inte ta medicin mot inflammationerna heller ... ÅH vad arg jag blir!! Hade en ickegravid haft så ont som du har, så hade de fått en sjukskrivning. Grr.

Som lingonben och Ameo säger, boka ett möte med MVC läkaren istället.

Ska jag verkligen göra. Här har jag suttit o gråtit i en timme för att jag trodde att det var kört, nu får jag vara glad i några dagar till ;) Så kan dom knäcka mig igen om dom känner för det.

Prata med din BM, hon måste ju ha lite bra läkarkontakter?

Det var en riktigt konstig och idiotisk läkare du hittat. Jag var sjukskriven för att jag hade foglossning, inflammation i höftledskulan och ischias, och de diagnoserna kom läkaren fram till med lite klämmande och speciella rörelser jag skulle göra. Annars får han väl sjukskriva i 2 veckor, så får du gå tillbaka och säga att det inte gått över, så får han sjukskriva mera ..? Alltså, man får ju inte ta medicin mot inflammationerna heller ... ÅH vad arg jag blir!! Hade en ickegravid haft så ont som du har, så hade de fått en sjukskrivning. Grr.

Jag har inte riktigt förtroende för min MVC, den känns för liten och insnöad på nåt sätt... Kan jag prata med dom där jag ska till på förlossningen sen tro? Eller dit jag ska på UL?

Nä han var inte helt hundra...

Gå till en annan läkare! Har inte din BM en läkare som har hand om alla gravida?

Jag blev sjukskriven i 5 veckor pga foglossningar redan i v14!

Jag fick lägga mig på en brits och så tröck läkaren på mina höfter och då höll jag på att börja grina för de gjorde så ont :cry:

Jag har inte riktigt förtroende för min MVC, den känns för liten och insnöad på nåt sätt... Kan jag prata med dom där jag ska till på förlossningen sen tro? Eller dit jag ska på UL?

Nä han var inte helt hundra...

Du får gå vart du vill inom ditt landsting. Bara att byta om du inte trivs.

Ska jag verkligen göra. Här har jag suttit o gråtit i en timme för att jag trodde att det var kört, nu får jag vara glad i några dagar till ;) Så kan dom knäcka mig igen om dom känner för det.

Förlora inte hoppet, jag har tjaffsat med FK ( i mitt fall ) flera månader men är nu äntligen godkänd ..

Det gäller att läkaren är DUKTIG på att förklara INGÅENDE vad problemet är :)

Gå till en annan läkare! Har inte din BM en läkare som har hand om alla gravida?

Jag blev sjukskriven i 5 veckor pga foglossningar redan i v14!

Jag fick lägga mig på en brits och så tröck läkaren på mina höfter och då höll jag på att börja grina för de gjorde så ont :cry:

Jag gillade inte den läkaren.. han kändes så oproffsig på nåt sätt. Men han kanske är jättebra, problemet är bara att han är där en gång/vecka..

Usch då, jag har nog inte alls lika stora besvär som du hade. Jag får riktigt ont först när jag ansträngt mig eller dammsugit lr liknande.

Du får gå vart du vill inom ditt landsting. Bara att byta om du inte trivs.

Jag skulle kunna gå vidare hos hon som är BM, men inte till läkaren helst... Så om jag går till en annan läkare på en annan MVC, måste jag byta dit då?

Min läkare var själv höggravid, men påstod att foglossningar kan inte jag ha som är så smal :mad: Då jobbar hon vägg i vägg med MVC! kanske trodde hon jag försökte slippa jobba, men jag sa åt henne att foglossningar faktiskt är hormonellt och då ändrade hon sig.

Jag har gått till olika läkare varje gång jag varit hos läkaren.

Okej vad bra!

Har du koll på om FK sparar nån av infon som kommer på vägen, fram till jag har skickat intyg? Läkaren ringer ju dom på måndag tex, om han pratar om att inte sjukskriva - så får jag sjukskrivning av någon annan, blir inte det jobbigt?

Kom ihåg att det är jätte-jätteviktigt att beskriva hur dina besvär ställer till problem för dig i ditt arbete. Du gör väl en del fysiska grejer på t ex turnéjobbet? Lasta bil med tunga grejer när du får ont av det låter som typisk grund bör sjukskrivning. Jag som kontorsråtta hade nog inte lyckats få ersättning för det, eftersom jag kan vara helt stilla i jobbet.

Jag hade inga problem att få ersättning från FK när jag blev sjukskriven som gravid förra gången. Men så fick jag också bra hjälp både med sjukintyget och att fylla i ersättningspappren. Då hade jag sådana sömnbesvär att jag inte höll mig vaken på jobbet. Obra i kundmöten, typ, och det skrev jag i pappren.

Jo precis, jag berättade allt för den här läkaren - hur mkt allt vägde, hur mkt bilkörning det är, att man ska vara ansiktet utåt samtidigt som må-illa-attackerna kommer = våran uppdragsgivare klagar. Att jag får fruktansvärt ont efter ansträngning, svårt att gå efter sittande - att jag var tvungen o sluta rida pga smärtan.

Hoppas det funkar på någon som hajar vad man pratar om...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 572
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 392
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag var sjukskriven under december månad pga. psykiska problem. Men när jag skulle börja jobba igen efter nyår blev jag sjuk fysiskt...
2
Svar
21
· Visningar
1 864
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Valet i USA