Sjukskrivning -försäkringskassan

Nebraska

Trådstartare
Jag är sjukskriven 100 % av min läkare men försäkringskassan har bara godkänt 80% sjukskrivning. Om jag nu ska börja jobba 20%, behöver jag ett nytt läkarintyg eller hur gör man?
 
Jag är sjukskriven 100 % av min läkare men försäkringskassan har bara godkänt 80% sjukskrivning. Om jag nu ska börja jobba 20%, behöver jag ett nytt läkarintyg eller hur gör man?
Kolla med din handläggare på försäkringskassan.
Men jag tror inte du behöver nytt läkarintyg, det skulle ju betyda att läkaren ändrar sin bedömning och det är väl inte fallet? Dessutom kan inte läkare sjukskriva på 80%, det är fasta gränser på 25, 50, 75 och 100%.
 
Din läkare anser att du ska vara sjukskriven 100%? (Det intyget gäller fortsatt till det datumet går ut) Men FK håller inte med. Då behöver du börja jobba 20% dagen efter de meddelar det, annars riskerar du din SGI.

Personligt tillägg: tror du inte att du klarar av att jobba 20% ska du lyssna på din läkare och fortsätta vara sjukskriven. Men det innebär att du förlorar din SGI.
 
Jag är sjukskriven 100 % av min läkare men försäkringskassan har bara godkänt 80% sjukskrivning. Om jag nu ska börja jobba 20%, behöver jag ett nytt läkarintyg eller hur gör man?
Låter fel att FK godkänner 80%, det är de som sätter gränserna vid 25, 50 resp 75% sjukskrivning om det inte är heltid.
Så antingen sjukskriven 100% eller 75%. Och om 75% så ska de tala om varför de inte godkänner 100. Kan t ex vara att du varit sjukskriven 100 ett tag och just din specifika diagnos har ett "normalt tillfrisknande " som anger att 75 ska räcka nu. Då KAN ett förtydligande från läkare om varför det går långsammare för dig hjälpa för att få godkänt 100% ändå.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns anledning till att jag är sjukskriven av läkare och att försäkringskassan godkänt sjukskrivningen. Det finns anledning till...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Wille
·
Gravid - 1år Hur funkar det med sjukskrivning när man har bebis om den andra föräldern inte kan ta ut föräldraledighet? Finns det någon lösning? Ska...
Svar
8
· Visningar
1 194
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Min man var ut för en allvarlig olycka på jobbet i mars, han förlorade alla tår på en fot, knäckte fotleden, spräckte en kota i ryggen...
2
Svar
20
· Visningar
1 748
Senast: Snowball
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp