Sjukskrivning/dålig förälder

D

dorisdoris

Hur hade ni gjort?

Jag har ¤%& ont i händerna, har blivit diagnosticerad (stavas?) med Morbus de Quervain syndromet, dvs jag har ont när jag rör tummar och handled. Kan knappt lyfta min tvååring, tunga karotter, skära kött, torka mig efter toabesök etc. Har ordnat stöd till händerna=mindre ont, men inte mycket bättre.

Så nu till frågan: denna vecka jobbar jag sista veckan innan jag skall gå på föräldraledighet, och frågan är vad ja g skall göra nästa vecka (2 v till bf).

Min sambo är hemma nu o sköter sonens inskolning på det nya dagiset, men from måndag måste han läsa till omtentor för klarar han inte dem=inga studielån i höst=bara min mammapeng att leva på.

Och jag skall vara hemma med vår son som får gå 15 h på dagis, och jag är supeorolig att jag inte skall klara att ta hand om honom. Som läget är nu klarar jag knappt att byta blöja på honom.

Läkaren trodde att besvären ev. kunde gå över efter förlossningen när allt vatten försvinner, men hon skickade ändå en remiss för operation då jag varken kan ta antiinflammatoriska medel eller kortisonsprutor nu..

Jag känner mig som en skitdålig förälder som funderar på att sjukskriva mig så att sonen kan gå mer på dagis (typ 9-15) fram till bf, eftersom jag är så orolig att inte klara av honom.

Om jag inte skulle ha varit fl from måndag hade jag nog sjukskrivit mig ändå pga händerna...

(lite rörigt inlägg kanske, sorry för det)

Sv: Sjukskrivning/dålig förälder

Sjukskriv dig från föräldraledigheten, men frågan är vad dom säger när du får nästa bebis, alltså hur dom bedömmer... om du inte kan ta hand om nr 1, ska du kunna ta hand om nr 2 då? Kan tänka mig att du måste ha väldigt specificerat läkarintyg för att få igenom det... Kom ihåg att inte hämta och lämna på dagis om du är sjukskriven, där kan dom vara nazihårda FK... kan man göra det kan man tydligen göra allt annat. Man får alltså inte lämnas själv med barnet om man är sjukskriven från föräldraledigheten, så var det för mig i alla fall... kanske du kan vara föräldraledig men få intyg av läkaren till dagis/rektor att utöka dagistiderna... det skall funka det med :idea: så slipper du böka med FK och får mer avlastning ändå!

Sista var en klart lysande idé!

Nej, jag är superorolig för nya bebisen också, men jag lever på hoppet att mina händer bli bättre när vattnet är borta...

Jag har som sagt remiss för operation, men den kan de ju tidigast ta några veckor efter fl vad jag förstod.

Mn vad säger man till läkaren då? Jag har jättesvårt för sådant här, tycker man (eller: jag, alla andra ska sjukskriva sig så fort de har ont enligt mig) skall härda ut i det längsta.

Kan jag säga rent ut att "jag har pisseont, har svårt att klara vardagen och vill ha ett sjukintyg?"

Jag är sjukskriven pga foglossning, jag talade helt enkelt om för min BM hur stora problem jag har, hon kontaktade läkaren (knuten till bm-mottagningen) och saken var klar. Man ska inte alltid härda ut, men jag vet vad du menar:)

Ja jag tycker du ska prata med förskolepersonalen och rektorn, jag vet flera som haft mer än 15 timmar eller vad nu ens kommun har för regler utan att vara sjukskrivna (ibland utan läkarintyg t.o.m beror kanske på hur schysst rektorn är)... lycka till och hoppas verkligen att problemen går över eller går att åtgärda för dig!!

Det brukar lösa sig det där med barnomsorg. Har själv varit otroligt dålig och suttit i rullstol under ett år för att gå med kryckor sju år därefter. Först var de på kommunen otrevliga och vi skulle inte få ha barnomsog alls eftersom jag var sjukskriven och hemma.

Men jag tränade ju inne på sjukhuset flera gånger i veckan. Visst fanns det perioder då jag hade uppehåll och var hemma mer.

Men med läkarintyg och en ilsken läkare som ringde upp tantan på kommunen och sa att hon tänkte skriva ett "LSSintyg" på sonen om de inte fixade en plats , så var allt helt plötsligt löst på en dag.

Vi hade upp till 25 timmar i veckan. Sedan var jag piggare men vi fick ha kvar det eftersom mitt går i skov och vi bodde då utan andra barn i närheten så då ansågs det att sonen hade behovet för social samvaro med andra barn. När sedan tvåan var på g så blev jag dålig igen och då var maken hemma med VAB den tiden sonen inte var hos dagmamman och jag sjukskriven.

Nu har jag mått mycket bättre de senaste snart fem åren, även om jag får skov nu också. Men jag ser mig som fullt arbetsför även om jag nu är sjukskriven från mitt ena arbete (jobbar mer än heltid stadigvarande)

Så lite kul var det då jag i juni var in till personalassistenten på barnens skola och diskuterade fritids vs skolskjuts inför hösten. Nämnde då att jag var sjukskriven. Jisses vilket liv det blev. Då har jag inte rätt till fritidsplats minsann.
Tittade lite under lugg på henne och sa att förutom att det finns ett gammalt beslut på det, att jag får. Så spelar det i detta fallet ingen roll, -för mig veterligen erbjuder inte kommunen fritidsplats mellan kl 02.40 -06.00 och det är från det jobbet med den fasta arbetstiden jag är sjukskriven ifrån, inte mina andra två dagtidsjobb.

Nu seglade jag iväg lite :o

Men jag tycker att du ska sjukskriva dig, ta det med läkaren på vc eller hos bm. Är du lika dålig efter förlossningen så behöver du kanske ett nytt intyg men har du svårt att utföra ex. lyft av bebis, blöjbyte etc. så kan du ju inte rimligen vara föräldraledig och bör i såfall vara sjukskriven från din huvudsakliga syssla -vårda barn och pappan ta ut VAB pga ordinarie vårdare är sjuk. Kan nu inte pappan ta vab så kanske du har en släkting eller nära vän som kan göra det i hans ställe.

Gira :banana:

Innan du krabbar med att skaffa intyg och sånt - ring rektorn på förskolan, eller prata med personalen. När min man i våras opererade ryggen hade vi inte ens förskoleplats till barnen, men vi hade ansökt om plats till hösten. Jag ringde rektorn och frågade om barnen kunde få börja tidigare, och det var inga problem. Jag frågade vilka intyg vi behövde lämna för att "bevisa" att pappan var oförmögen att ta hand om barnen under sin sjukskrivning, men de svarade att de inte behövde några intyg. Så det löste sig mycket smidigare än vi hade kunnat ana.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är väldigt blyg som person. Min man ( fd då....;)) sa alltid att jag var socialt handikappad- och ja, det ÄR jag. Jag pratar inte...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 737
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar